سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رومانی خواستار استقرار ناتو در شرق اتحاديه اروپا

"تیتوس کورلاتین" وزیر امور خارجه رومانی اعلام کرد کشورش در خصوص تحولات اخیر اوکراین به شدت نگران است و انتظار دارد سازمان پیمان اتلانتیک شمالی ، ظرفیت‌های خود را در شرق اروپا مستقر کند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران  به نقل از خبرگزاری فرانسه، "تیتوس کورلاتین" وزیر امور خارجه رومانی روز پنجشنبه اعلام کرد کشورش در خصوص تحولات اخیر اوکراین به شدت نگران است و انتظار دارد سازمان پیمان اتلانتیک شمالی ، ناتو، ظرفیت‌های خود را در شرق اروپا مستقر کند.

کورلاتین گفت: رومانی به عنوان مرز شرقی اتحادیه اروپا و ناتو در خط مقدم قرار دارد و ما در خصوص تحولات اخیر اوکراین که تایثر جدی بر امنیت بین المللی دارد ، نگران و بیمناک هستیم.

 وی که کشورش از اعضای سابق بلوک کمونیست شرق بود، و ده سال پیش با ناتو پیوست،‌ افزود: رومانی انتظارات ملموسی در خصوص استقرار ظرفیت‌های ناتو در شرق در زمینه‌های دریایی ، زمینی و هوایی دارد.

این استقرار برای رومانی بسیار اهمیت داد تا جایی که این کشور از سال 2015 میزبان بخشی از سامانه ضد موشکی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی خواهد بود که این امر خشم مسکو را برانگیخته است.

وزیر رومانیایی دقیقا اعلام نکرد استقرار چه تجهیزاتی در حال حاضر مورد نظر است. وی همچنین از شرکت کردن شش فروند هواپیمای اف شانزده آمریکایی در زرمایش نظامی با رومانی ابراز خرسندی کرد.

کورلاتین همچنین خاطر نشان کرد : حریم دریایی سیاه باید در اولیت‌های ناتو و اتحادیه اروپا قرار گیرد.

وزیر خارجه رومانی همچنین گفت: پس از پیوستن کریمه به روسیه، که نقض آشکار حقوق بین‌المللی است، موضع اتحادیه اروپا و ناتو باید بسیار قاطع باشد تا از سرایت احتمالی (سناریو کریمه) به اودسا (جنوب اوکراین) و یا ترانس نیستریا  مانع شود.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.