سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ایستگاه ششم مذاکرات هسته‌ای/63

ظریف: هرچه توافق شود عینا به افکار عمومی اعلام می‌شود/ پارلمان اروپا را حتی در اروپا هم جدی نمی‌گیرند/ کسی که نگران است "طرف مقابل" است نه "جمهوری اسلامی"

وزیر امور خارجه کشورمان با حضور نشست خبرنگاران ایرانی گفت: موارد تخلف غرب در توافق هسته‌ای در کمیسیون مشترک بررسی می‌شود.

به گزارش خبرنگار اعزامی باشگاه خبرنگاران به وین، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در نشست مطبوعاتی با رسانه‌های داخلی گفت: در زمینه هسته‌ای ،خودباوری ملی وجود دارد.

وی افزود: توجه به این واقعیت که مردم ما  توان پیشرفت در مهم‌ترین حوزه‌های علم و فناوری را دارند، وجود دارد و این ثمره پایمردی و استقامت، تلاش و کوشش مردم ایران و دانشمندان عزیز ما در این حوزه است که آن را قدر و ارج می‌نهیم.

تداوم حضور باصلابت در پای میز مذاکره برای استیفای حقوق هسته‌ای

 
ظریف تاکید کرد: امیدواریم مذاکراتی که شروع شده و همانطور که رهبر معظم انقلاب هم تاکید کردند، با قدرت و صلابت، تا گرفتن تمامی حقوق مردم ایران و رفع همه موانع و فشارها از این مردم ادامه یابد.

وزیر امور خارجه کشورمان افزود: امیدواریم مذاکرات در آینده نه چندان دور به نتیجه‌ای برسد که همه مردم ما را شاد و خوشحال کند و این مهمترین هدف ما از این تلاش است.

رسیدن به میانه‌راه توافق جامع

 
وی تصریح کرد: همانطور که در مصاحبه مشترک مطبوعاتی عرض شد و قبلا هم پیش‌بینی کردیم، ما به میانه راه گفتگوهای توافق جامع رسیدیم و در سه ماه گذشته همه موضوعاتی که به نحوی طرفین در نظر داشتند، مورد توجه قرار گرفته و دیدگاه‌ها در همه این زمینه‌ها مطرح شد.
 
ظریف افزود: گفتگوهای کارشناسی به صورت ریز و جزئی و دقیق از سوی همکاران ما و طرف‌های مقابل‌ مورد توجه قرار گرفته و هم‌اکنون هم که خدمت شما هستیم، همکاران ما نخستین جلسه کمیسیون مشترک را برگزار می‌کنند که نحوه اجرای مرحله اول برنامه اقدام مشترک ژنو را در این گفتگوها را مورد بحث و بررسی قرار می‌دهند.  

23 اردیبهشت دور بعدی مذاکرات جهت تدوین و نگارش توافق جامع


وزیر امور خارجه کشورمان اظهار داشت: از نظر ما همکاران ما توانستند تصویر کاملا روشن و واقع‌بینانه‌ای از برنامه‌صلح ‌آمیز هسته‌ای ایران ارائه دهند و احساس می‌کنیم بسیاری از این نگرانی‌ها به سمت رفع شدن پیش می‌رود، البته مرحله دشوار هنوز در مقابل ماست و تصمیم گرفتیم که با جدیت و به صورت مشترک شروع به نگارش کنیم از روز 23 اردیبهشت، مثل همیشه در پایان روز کار مذاکرات را شروع خواهیم کرد، و در 24 اردیبهشت در جلسه رسمی مرحله تدوین و  نگارش توافق بین ما و 1+5 انجام خواد شد.

وی تاکید کرد: ما و خانم اشتون مرحله تدوین را شروع خواهیم کرد، در مرحله تدوین ما در واقع چارچوبی را مورد تفاهم قرار می‌دهیم و بعد جزئیات را وارد می‌کنیم تا  به بهترین شکل بتوانیم مراحل مختلف رسیدن به یک تفاهم را پیش ببریم.

ظریف افزود: امیدواریم که خود این مرحله نگارش، مرحله‌ای باشد که ایجاد اعتماد کند، همانطور که احساس می‌کنیم در سه ماه گذشته با بحث‌های کارشناسی که صورت گرفت، بسیاری از نقاط ابهام در مورد برنامه هسته‌ای ایران روشن‌تر شد.

سه ماه فرصت برای تدوین محصول نهایی

وی افزود: سه ماه از الان فرصت هست برای تدوین محصول نهایی و برای اینکه در این مرحله حداکثر دقت را داشته باشیم همانطور که در ابتدای سفر هم خدمت دوستان اعلام کردیم یک کمیته مشورتی حقوقی از اساتید برجسته حقوق بین‌الملل  تشکیل دادیم که در این اجلاس برخی از آنها به ما پیوستند و در تهران شکل نهایی خودش را خواهد گرفت و انشاءالله در کنار هیات مذاکره‌کننده مسئولیت ارائه مشورتی حقوقی را به عهده خواهد گرفت تا با قدرت بیشتری وارد مرحله نهایی شویم.

وی تاکید کرد: امیدواریم که با همدلی، همفکری و تشریک مساعی و با در نظر گرفتن این واقعیت که سیاست خارجی حوزه همکاری و همدلی و وحدت ملی است بتوانیم با دعای خیر مردم این کار بسیار مهم و حساس را به نتیجه‌ای برسانیم که مردم خوب ما از آن راضی باشند.

مجرب‌ترین دیپلمات را برای تصدی سفارت ایران در سازمان ملل معرفی کرده‌ایم

وزیر امور خارجه کشورمان در خصوص سفیر ایران در سازمان ملل اظهار داشت: ما به آمریکایی‌ها اعلام کردیم که از مجرب‌ترین، منطقی‌ترین و با سابقه‌ترین دیپلمات‌ها را برای نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد تعیین کردیم، وی سابقه سفارت در چندین کشور اروپایی از جمله ایتالیا و بلژیک و همچنین در استرالیا را دارند.

وی تاکید کرد: وی پیش از این به نیویورک سفر کرده و در جلسات سازمان ملل متحد شرکت کرده‌اند، اجازه نباید داد که گروهی تندرو دستور کار حضور ایران در سازمان ملل متحد را تعیین کنند و این رفتار برای ما قابل قبول نخواهد بود، سازو کارهایی در سازمان ملل متحد برای پیگیری این موضوعات هست که چگونه بهترین روش را برای پیگیری موضوع انتخاب کنیم.

ظریف افزود: دولت آمریکا به خوبی اطلاع دارد که این رفتار از نظر جمهوری اسلامی ایران به هیچ وجه قابل قبول نیست.

وی تاکید کرد: به نظر من این کار غیر ممکن نیست نیاز به اراده سیاسی و تصمیم مشترک و حسن نیت دارد که همه طرف‌ها برای رسیدن به یک راه حل که براساس احترام متقابل است نائل شویم.

خط قرمزها را نمی‌پذیریم

وزیر امور خارجه کشورمان اظهار داشت: نمی‌پذیریم، مواردی که خط قرمزهای ماست مطرح شود، و این که جز با زبان احترام و تکریم با ما صحبت شود و همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند هیچ‌گونه زورگویی را نمی‌پذیریم و حتما باید هر تصمیم‌گیری براساس منابع و منطق مشترک باشد.

ظریف با اشاره به سخنان اخیر جان کری تاکید کرد: من دیدم که اقای کری  تحت چه وضعیتی در کمیته انتخابات خارجی سنای آمریکا صحبت می‌کرد، ترجمه‌های مختلفی از حرف‌های ایشان مطرح شده است؛ ما اعتقاد داریم که سه ماه کافی است البته اگر همه با حسن نیت وارد شد.

وی تصریح کرد: احتمال همه چیز است و این احتمال وجود دارد که ما روی یک جمله ساعت‌ها بحث کنیم.

ظریف تصریح کرد: هم‌اکنون نیز 6 کشور مشغول گفتگو با هم هستند تا در مورد انتخاب‌های مختلفی که در این چند ماه درباره آن بحث شده بتوانند به نقطه مشترکی دست یابند.

ظریف اظهار داشت: بیشتر این حرف‌ها فضاسازی است و من خیلی به این فضاسازی‌ها توجهی نمی‌کنم، حتما تصمیمات دشواری باید گرفته شود ولی ما اگر تصمیم دشوار این است، که ایران به دنبال سلاح هسته‌ای نباشد این نه تنها برای ما دشوار نیست بلکه این تصمیم اتخاذ شده و این تصمیم سهلی است و طرف مقابل باید تصمیم بگیرد و اینکه با واقعیات کنار بیاید و توهم‌ها را کنار بگذارد؛ ما احساس می‌کنیم در برنامه اقدام ژنو با پذیرش غنی‌سازی ایران اولین گام را در این راه برداشتند.

طرف مقابل توهم‌ها را کنار بگذارد


وزیر امور خارجه کشورمان افزود: گرفتن این تصمیم که ایران به دنبال ساخت سلاح هسته‌ای نباشد، تصمیمی آسان است، اما طرف مقابل باید یک تصمیم دشوار بگیرد و آن این است که با واقعیت کنار بیاید و توهم‌ها را کنار بگذارد، ما احساس می‌کنیم که در برنامه اقدام مشترک ژنو با پذیرش واقعیت غنی‌سازی در ایران، اولین قدم را در این راه برداشتند.

وی ادامه داد: نیاز است که طرف مقابل با حسن نیت و اراده سیاسی منجر به دسترسی به راه‌حل، وارد مذاکرات شود.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به مطرح شدن دیدگاه‌های مختلف افزود: ما اعتقاد داریم تنها زمانی می‌توانیم قضاوت کنیم که تا چه حدی دیدگاه‌ها به هم نزدیک شده است، که به مرحله نگارش برسیم و حرف‌هایی که در فضای عمومی گفته می‌شود اهمیتی ندارد و مذاکره در اتاق مذاکره صورت می‌گیرد.

به فضاسازی‌ها توجهی نداریم

ظریف تصریح کرد: آنچه که به اصطلاح به آن فضاسازی می‌گویند، کمک‌کننده و تعیین‌کننده نیست و من به دوستان عزیزم در رسانه تاکید می‌کنم که تحت تاثیر فضاسازی‌ها قرار نگیرند، زیرا هدف فضاسازی‌ها ساختن فضا است و بهترین راه برای مقابله با آن بی توجهی است و من به شما اطمینان می‌دهم که مذاکره فقط در اتاق مذاکره صورت می‌گیرد.

وی افزود: هیچ کس با فضاسازی نمی‌تواند موضوعی را بر مردم ایران تحمیل کند و بارها تاکید کردیم که برنامه هسته‌ای ایران برنامه‌ای صلح‌آمیز است و ادامه پیدا خواهد کرد همچنین ما آمادگی داریم تا نگرانی‌های معقول را برطرف کنیم.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به اینکه روابط دو جانبه ایران با کشورها مربوط به هیچ کس نبوده و ما به عنوان یک کشور مستقل در چاروچوب حقوق بین‌الملل روابط خود را با سایر کشورها مدیریت می‌کنیم گفت: در اداره روابط سیاسی و اقتصادی کشورمان از هیچ کس دستور نخواهیم گرفت و اکثر کشورهای دنیا تحریم‌های یک جانبه را غیرقانونی دانسته و خود را متعهد به آن نمی‌داند.

ظریف در پایان خاطرنشان کرد: برخی نهادهای آمریکایی با اعمال زور تلاش کردند تا مانع همکاری‌های قانونی بین ایران و کشورهای دیگر در حوزه تجارت و اقتصاد بشوند که به یاری خدا با فضای جدیدی که ایجاد شده این ساختمانی که آنها ساخته‌اند در حال فرو ریختن است، و دیوار تحریم ترک‌های جدی برداشته و ما امیدواریم که قبل از اینکه این روش‌ها ادامه پیدا کند با رسیدن به یک تفاهم نهایی جلوی هرگونه از این حرکت‌ها گرفته شود.

اروپایی‌ها هم برای تصمیمات پارلمان اروپا وقعی نمی‌گذارند

ظریف در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر قطعنامه مداخله‌جویانه پارلمان اروپا اظهار داشت: کمتر کسی در خود اروپا هم وقع چندانی برای تصمیمات پارلمان اروپا می‌گذارد، من نمی‌پذیرم که هیچ مرجعی بخواهد به مردم ایران توهین کند و اگر این کار صورت گیرد فضا شکسته خواهد شد و به طور کلی فضسازی‌ها تاثیری در تصمیمات ما ندارد و فشارها بر دولت و ملت ایران و تیم مذاکره‌‌کننده تاثیری ندارد.

وی در خصوص مواضع رادیکال برخی از اعضای کنگره آمریکا بیان داشت: رئیس‌جمهور آمریکا در نطقی که در کنگره مطرح کرد صراحتا اعلام کرد که هر تحریم جدیدی علیه ایران را وتو خواهد کرد، جمهوری اسلامی ایران هم تنها با یک دولت صحبت می‌کند و با اجزای آن دولت کاری ندارد.


تا زمانی که نگارش متن توافق آغاز نشود، نمی‌توان میزان اختلافات را تخمین زد

وزیر خارجه کشورمان در ادامه در پاسخ به سوالی در خصوص میزان اختلاف مواضع دوطرف گفت: تا زمانی که نگارش متن توافق آغاز نشود نمی‌توان میزان اختلافات را تخمین زد اما به طور کلی روی 50 الی 60 درصد تفاهم مشترک وجود دارد اما در سایر مسائل مهم و متنوع اختلافاتی هم وجود دارد.

ظریف افزود: چارچوب کلی مذاکرات در برنامه اقدام مشترک کاملا مشخص شده است و طبق آن برنامه نیل به تفاهم ممکن است.

هیچ یک از تاسیسات هسته‌ای تعطیل نمی‌شود

وی تصریح کرد: در موضوعات مختلفی اختلاف دیدگاه‌‌هایی وجود دارد که غنی‌سازی یکی از آنها است البته نه اصل غنی‌سازی، چرا که ما بارها اعلام کردیم هیچ یک از تاسیسات هسته‌ای تعطیل نشده و فناوری هسته‌ای حفظ خواهد شد.


"هیچ موردی، مورد توافق نیست و همه چیز مورد توافق است"

وزیر خارجه کشورمان ادامه داد:‌ من نمی‌خواهم از فضاسازی طرف مقابل انتقاد کنم اما این یک اصل کلی در تمام معاهدات بین‌المللی است که "هیچ موردی، مورد توافق نیست و همه چیز مورد توافق است"، دو درصد اختلاف ممکن است 98 دیگر تفاهم را تحت تاثیر قرار دهد.

ظریف اضافه کرد: طرفین هنوز وارد جزئیات نشده‌اند و وقتی وارد جزئیات شویم شروع به نگارش متن توافقنامه می‌کنیم.

وی گفت: شما نمی‌توانید تا زمانی که وارد نگارش متن نشده‌اید بفهمید که چقدر میزان درک مشترک میان طرفین وجود دارد.

وزیر خارجه تصریح کرد: در مذاکرات اخیر از بدو امر قرار بر حصول توافق نبود، بلکه مقرر شده بود تا اصول و دیدگاه‌های مطرح، مرور شود، وقتی مشترک می‌شود که چقدر میان طرفین درک مشترک وجود دارد که آنها را روی کاغذ بیاوریم.

ظریف در پاسخ به سوالی درباره اجرای تعهدات مرحله اول توافق از جانب طرف غربی، اظهار داشت: در مورد اجرای مرحله اول آن طور که از اظهارات و مواضع طرفین بر می‌آید این تعهدات به بهترین شکل ممکن انجام شده است.

وی ادامه داد: امروز اولین جلسه رسمی کمیته مشترک برگزار می‌شود البته ما از ابتدای برنامه اقدام مشترک به مرتفع کردن موارد مورد اختلاف پرداخته‌ایم،‌ برخی مشکلات تکنیکی بوده و برخی دیگر مربوط به فضای بین‌المللی بوده است که این مشکلات به مرور و در جلسات کمیته مشترک رفع خواهد شد. 

همکاری صلح‌آمیز هسته‌ای قسمتی از تعهدات طرف مقابل است

وزیر خارجه در پاسخ به سوالی در خصوص همکاری صلح‌آمیز هسته‌ای اظهار داشت:‌ همکاری صلح‌آمیز هسته‌ای قسمتی از تعهدات طرف مقابل است و این مقوله ما به ازای هیچ چیز نیست، بلکه خود بخشی از تعهدات است، همکاری صلح‌آمیز هسته‌ای وسیله‌ای برای ایجاد اعتماد و حضور در برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای که خود گامی برای اعتمادآفرینی است.

مشاوران حقوقی مجرب در کنار تیم هسته‌ای

وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوال خبرنگار اعزامی باشگاه خبرنگاران به وین  مبنی بر اینکه تا دور مذاکرات بعدی در 23 اردیبهشت ماه در وین چند دور مذاکرات کارشناسی بین ایران و 1+5 برگزار خواهد شد گفت: جلسات کارشناسی احتمالا در حاشیه اجلاس مقدماتی ان‌پی‌تی دوهفته دیگر در ژنو برگزار خواهد شد. مدت این اجلاس حدود دو هفته خواهد بود و اکثر همکاران ما به نیویورک خواهند رفت. کارشناسان طرف مقابل هم آنجا خواهد بود.

مذاکره‌کننده ارشد کشورمان در مذاکرات‌ هسته‌ای در رابطه با کمیسیون مشترک ایران و 1+5 گفت: جلسه کمیسیون مشترک فقط امروز است.

وی در سوال دیگری در خصوص اینکه دو نفر که به عنوان مشاور در مذاکرات اخیر حضور داشتند آیا امکان دارد به تیم مذاکر‌ه کننده بپیوندند یا خیر؟ گفت: تیم مشاوران حقوقی به ما مشورت می‌دهند، البته در این تیمی هم که الان مذاکره می‌کنند علاوه بر حقیر که سال‌ها حقوق درس داده‌ام ، تعدادی از عزیرانی که به ما پیوستند دانشجوی دوره دکترای بنده هستند.

ظریف افزود: تعداد دیگری هم دارای دکترای حقوق هستند و  سابقه کار حقوقی دارند.

وی تاکید کرد: تیم مذاکره‌کننده از ابتدا یک تیم حقوقی بوده است. این دوستان فارغ از مشغولیت فضای مذاکره در کنار ما خواهند بود. امیدواریم این دوستان و اساتید بتوانند به ما کمک کنند و با توجه به اینکه ما در مورد یک توافق بسیار مهم بحث می‌کنیم، این دوستان به ما مشاوره‌هایی بدهند که چیزی مغفول نماند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر فضاسازی برخی کشورها برای دخیل کردن مسئله سوریه و مقاومت اسلامی و موشکی در جریان مذاکرات اظهار داشت: در جریان مذاکرات مسائل مربوط به سوریه مطرح نشده و در این مذاکرات جایگاهی ندارد اما در مورد مسئله موشکی تاکید ما این است که هیچ موضوعی که مربوط به بحث دفاعی ما باشد جایی در مذاکرات هسته‌ای ندارد.

ظریف در پاسخ به سوالی مبنی بر تصویب قطعنامه ای در شورای امنیت برای لغو تحریم‌ها علیه ایران اظهار داشت: قطعا نیاز به صدور قطعنامه از جانب شورای امنیت احساس می شود و در برنامه اقدام مشترک هم تصریح شده است که تمام تحریم ها باید ملغی شود اما چگونگی این امر و سازو کارهای آن در توافق جامع بررسی خواهد شد.

وزیر خارجه کشورمان ادامه داد: چه تحریم هایی که از جانب شورای امنیت وضع شده باشد و چه تحریم های دوجانبه و چند جانبه، در توافق نهایی لغو خواهد شد و مسئله مهم عادی سازی پرونده هسته ای ایران است.

وی در پاسخ به این سوال که در چه حوزه هایی میان طرفین مذاکره اختلاف نظر وجود دارد گفت: امیدواریم در هیچ حوزه ای اختلاف باقی نماند اما این گفتگوها موجب شد که طرف مقابل تصویر بهتری از برنامه هسته ای ایران کسب کند.

ظریف ادامه داد: به دلیل فضاسازی منفی که در طول سالیان گذشته علیه برنامه صلح آمیز هسته ای کشورمان به کار گرفته شده است حرف های بسیار نا مربوط و بدون توجیه فنی از سوی طرف مقابل مطرح می شود که بیشتر حاکی از عوام فریبی است.

اشتون برنامه ای برای سفر به ایران ندارد

ظریف در پاسخ به سوالی مبنی بر سفر دوباره اشتون به ایران همزمان با روز زن گفت: خیر، مطمئن باشد همچین چیزی نیست، در عالم دیپلماسی هیچ مقامی در طول یک سال یک بار بیشتر به کشوری سفر نمی کند.

ظریف در پاسخ به سوالی مبنی بر حوادث پس از وین 3 رخ خواهد داد و این مذاکرات چه نقشی در روابط ایران و عربستان دارد گفت: ما آمده ایم یک موضوع را که از سوی دشمنان منطقه تحمیل شده است را حل کنیم، از نظر ما آنچه اتفاق می افتد به نفع همه کشورهای منطقه و کشورهای حاشیه خلیج فارس از جمله عربستان سعودی است، امیدواریم آن ها هم با چشم باز به آینده نگاه کنند.ما مسائل مشترکی از جمله خطر افراط گرایی داریم که منطقه را تهدید می کند حتما همه کشورهای منطقه شاید بیش از ایران در مقابل افراط گرایی آسیب پذیر باشند.

وزیر خارجه کشورمان افزود: به نظر می آید این است که فضا سازی ها در داخل توسط سایت های خبری صورت می گیرد اما در خارج، عناصر حاکمیتی هر روز یک اظهار نظر در این باره مطرح می کنند.

هر توافقی را به اطلاع افکار عمومی می‌رسانیم

وی تاکید کرد: فضاسازی کار خوبی نیست، اما اظهار نظر چه مثبت چه منفی تاثیر گذار است.

ظریف افزود: از الآن معلوم ایت که ما به ازاها چیست! ما هیچ چیز مخفی نداریم و هر چه که صورت پذیرد به اطلاع مردم می رسانیم، ما عین توافق را برای مردم منتشر کرده ایم.

وی تصریح کرد: به شما اطمینان می دهیم ، هر توافقی که برسیم به زبان سلیس فارسی در اختیار مردم قرار می دهیم.

ظریف تاکید کرد: در برنامه اقدام مشترک ما به ازا این است که کلیت تحریم ها برداشته شده، ایران به بازارها دسترسی داشته باشد و همکاری های هسته ای صورت گیرد.

وی افزود: این اقدام مشتریک است که دو طرفه است.

ظریف تاکید کرد: هیچ توافقی وجود ندارد تا زمانی که توافق نهایی شود، در هر لحظه کلمات بالا و پایین می شوند، در مذاکرات ژنو ما تا ساعت 3 صبح کلمات را بالا و پایین می کردیم.

طرف مقابل نگران است، نه جمهوری اسلامی

وی تصریح کرد: هیچ وقت اجازه نمی دهیم که از مذاکره به عنوان عامل فشار علیه جمهوری اسلامی استفاده شود، مذاکره باید اطمینان ساز باشد نه اطمینان برانداز و طرف مقابل به خوبی این را می داند، این مذاکرات از موضع اقتدار و خودباوری جمهوری اسلامی است.

ظریف تصریح کرد: به شما توصیه می کنم اظهارات آقای مک کین و رابرت منندز در جلسه دیروز سنا را یک بار دیگر گوش کنید.

وی افزود: سرانجام متوجه می شوید آن کسی که فکر می کند دارد برایش اتفاقی می افتد طرف مقابل است نه جمهوری اسلامی ایران!

ظریف تاکید  کرد: ما وارد مذاکره نشدیم که طرف مقابل را خاک کرده و به زانو درآوریم،ما می خواهیم در این مذاکرات حقوق خود را مبتنی بر حقوق بین الملل، پایدار کنیم.

ظزیف خاطرنشان کرد: شما نگران این نباشید که طرف مقابل بتواند چیزی را به ما تحمیل کند؛ شما نگران نباشید!

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.