سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

هر شب با قرآن/ روشِ دستیابی به عقلِ سلیم

بر آنیم تا در این مجال، قطعاتی کوتاه و بلند از کتاب وحی را با نگاهی گزیده به انعکاس آن در ادبیات پارسی، پیشکش طالبان حق و جوینگان حقیقت کنیم.

مجله شبانه باشگاه خبرنگاران؛
آیه 19  سوره  رعد
أَفَمَن یَعْلَمُ أَنَّمَآ أُنزِلَ إِلَیْکَ مِن رَّبِّکَ الْحَقُّ کَمَنْ هُوَ أَعْمَی إِنَّما یَتَذَکَّرُ أُوْلُواْ الْأَلْبَابِ  
پس آیا کسی که می‌داند آنچه از جانب پروردگارت بسوی تو نازل شده حق است، مانند کسی است که نابیناست؟ همانا تنها صاحبان‌خرد پند می‌گیرند.
 

* در آیه قبل به کسانی که دعوت حیات‌بخش انبیا علیهم السلام را اجابت می‌کنند اشاره شد، این آیه وآیات بعد، آثار استجابت آن دعوت را بیان می‌فرماید.
* هر کدام از فطرت، عقل و علم در انسان، مغز و لبّی دارند که گاه بواسطه عادات، رسوم، خرافات، غرائز، روی آنها پوشیده می‌شود، لذا انسان باید دائماً متوجّه آن هسته‌ی مرکزی و مغز آنها باشد. (تفسیر فرقان)
* قرآن انسان بی‌خبر از حقّ را نابینا می‌داند. به جای «کمن هو لایعلم» فرموده است «کمن هو اعمی»
 * دین، مطابقت فطرت انسان‌هاست، تنها تذکّر لازم است تا غفلت زدایی شود. «انما یتذکّر...»

 * عقلی که انسان را به حقانیّت کتاب آسمانی نرساند، عقل‌نیست. «انّما یتذکّر اولوا الالباب»
 * علم مفید، محصول تعقّل و تذکّر است. «من یعلم، یتذکّر اولوا الالباب»
 * برای رسیدن به عقل سلیم و فطرت خالص باید گناه و غفلت را از خود دور کرد. «انمایتذکّر اولوا الالباب»
برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.