سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کارشناس اقتصادی مطرح کرد

"علف‌هاي هرز" مهم‌ترين عامل محدودكننده توليد

یک کارشناس اقتصادی گفت: علف‌هاي هرز مهم‌ترين عامل محدودكننده‌ توليد بوده كه كنترل آن يكي از پرهزينه‌ترين بخش‌ها در كشاورزي امروز است.

داوود يارمحمدي در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، اظهار داشت: علف‌هاي هرز مهم‌ترين عامل محدودكننده توليد بود كه كنترل آن يكي از پرهزينه‌ترين بخش‌ها در كشاورزي است.

وي گفت: گسترش اين آفت در سطح زميني با توجه به نوع گونه‌هاي علف‌هاي هرز، تراكم گياهي زمين كشاورزي، حاصلخيزي خاك و رقم گونه‌هاي گياهي متفاوت است.

يارمحمدي همچنین با اشاره به اثرات سوء علف‌هاي هرز تصریح کرد: كاهش حجم توليد، كاهش ارزش محصول، افزايش هزينه‌‌هاي توليد، پناهگاهي براي بيماري‌ها و آفات و هدر رفتن آب از جمله اثرات سوء اين آفت در زمين‌هاي كشاورزي است.

اين كارشناس اقتصادی با بيان اينكه كنترل علف‌هاي هرز علاوه بر استفاده از آفت‌كش‌ها نيازمند روش‌هاي نوين است ادامه داد: توسعه كشاورزي مكانيزه سهم بسزايي در كنترل علف‌هاي هرز دارد و با اتكا به تناوب كشت زراعي و سيستم مديريت نوين مي‌توان از ورود اين علف‌ها به زمين كشاورزي جلوگيري كرد.

يارمحمدي تأكيد كرد: كنترل علف‌هاي هرز نيازمند مديريت تلفيقي است تا با كمك كشاورز و مسئولان محلي بتوان از آسيب‌ اين علف‌ها به ويژه به محصولات استراتژيك همچون گندم و كلزا جلوگيري كرد.

اين كارشناس اقتصادی اضافه كرد: تجارب محلي، وجود نيروي انساني ماهر و استفاده از بذر استاندارد بايد در دستور كار مديران بخش كشاورزي باشد تا با اتكا به آن خسارات ناشي از علف‌هاي هرز كاهش يابد.

وي در پايان گفت: كشاورزي يكي از پتانسيل‌هاي نهفته توسعه پايدار در ايران است كه نبايد زيربناي آن با مواردي همچون عدم كنترل علف‌هاي هرز آسيب ببيند.

انتهاي پيام/
برچسب ها: علف ، هرز ، محدودکننده ، تولید
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.