سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تبریز/

علف هرز عاملی برای کاهش ارزش غذایی محصول

قائم مقام معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: خسارت کیفی علف هرز باعث کاهش کیفیت و ارزش غذایی و یا مسمومیت محصول (در صورت اختلاط بیش از حد با محصول) می شود و خسارت کمی آن باعث کاهش مقدار تولید در واحد سطح می شود.

منوچهر اتّحاد در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز ضمن بازگو کردن اثر رقابت علف های هرز با گیاهان باغی افزود: در اثر رقابت علف های هرز با گياهان باغی، برای جذب عناصر غذايی، رطوبت خاک و نور كافی، عملكرد گياهان باغی كاهش می‌يابد.

وی تشریح کرد: آلودگی شديد زمين‌های كشاورزی به علف های هرز چند ساله مانع كاشت مداوم بسياری از گياهان در يک منطقه می‌شود.

اتّحاد از مشکل شدن برداشت محصول در زمین های زراعی گفت و ادامه داد: علف های هرز حركت كشاورزان را در زمين مشكل می‌كنند و كارآيی عملياتی مانند مصرف كود سرک و كنترل بيماری ها و آفات و حتی برداشت را كاهش می‌دهند.

قائم مقام معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی یادآور شد: علف های هرز به عنوان پناهگاه و میزبان حد واسط برخی از عوامل بیماری و آفات گیاهان زراعی محسوب می شوند و به طور غیرمستقیم می توانند خسارت زا باشند.

وی اظهار داشت: بسياری از سبزی‌ها و گياهان زراعی با اين كه وجود علف های هرز را تحمل می‌كنند اما از كيفيت آنها كاسته می‌شود.

اتّحاد علف های هرز را میزبان ثانویه عوامل بیماری زا دانست و تاکید کرد: علف های هرز ميزبان ثانويه چندين نوع حشره، عوامل بيماری‌زا هستند، برای مثال شته‌ها و مگس‌ ساقه كه ميزبان آنها خردل وحشی و هويج وحشی است يا بيماری زنگ سياه ساقه گندم كه عامل اين بيماری از يولاف وحشی به عنوان ميزبان ثانويه استفاده می‌كند./س
 
 
انتهای پیام/

 

برچسب ها: علف ، هرز ، محصول
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.