سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تبریز/

میزان ظرفیت نگهداری آب خاک فاکتوری مهم در جهت بهره وری

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: میزان ظرفیت نگهداری آب خاک که متاثر از نوع بافت و میزان ماده آلی است در حاصلخیزی خاک نقش اساسی دارد و فاکتوری مهم در جهت بهره وری محسوب می شود.

کامران یوسفی راد در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز ضمن توصیه به زارعان افزود: در بعضی از اوقات بهترین و حاصلخیزترین زمینها مورد استفاده غیرزراعی می شوند که باید به شدت با آن مقابله نمود و باید در صورت امکان صنایع و یا تاسیسات ساختمانی به مناطق کم بازده انتقال یابند.

وی تشریح کرد: بسیاری از خواص خاک مثل تخلخل، نفوذپذیری، قابلیت تبادل عناصر غذایی موثر است به طور مثال ذرات شنی بر تبادل هوا و زهکشی خاک بسیار مؤثرند اما در حاصلخیزی خاک نقش کمتری دارند.

یوسفی راد ادامه داد: کشت چند ساله یک نوع خاص از گیاهان زراعی در زمین موجب کم شدن املاح مفید و تغییر ساختمان خاک خواهد شد همچنین مقاوم شدن بعضی از آفات به سموم و موجب استفاده بیش ازحد آفتکش ها خواهد شد.

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی از شاخص نبودن رنگ خاک برای میزان مواد آلی موجود در آن گفت و یادآور شد: رنگ خاک شاخص دقیقی نیست اما معمولا رنگ تیره خاک نشاندهنده میزان ماده آلی مناسب است.

وی اظهار داشت: در خاک ورزی مرسوم 7-6 بار تردد در مزرعه برای کشت، هزینه بسیاری دارد.

یوسفی راد با اشاره ای به مصرف زیاد آب در خاک ورزی مرسوم تاکید کرد: مهم ترین معایب خاک ورزی و کشت مرسوم را مصرف آب زیاد، سوزاندن بقایای گیاهی، افزایش فرسایش آبی و بادی، فشردگی خاک و کاهش نفوذپذیری خاک و کاهش مواد آلی خاک عنوان شده است./س
 
 
انتهای پیام/
برچسب ها: میزان ، ظرفیت ، نگهداری
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.