سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بررسی موضوع مذاکرات سازش در ميزگرد سياسی شبکه تلویزیون بی بی سی عربی

شبکه تلویزیون بی بی سی عربی در میزگردی سیاسی به موضوع شکست مذاکرات سازش صهیونیستی- فلسطینی پرداخت.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران  به نقل ازشبکه تلویزیون بی بی سی عربی؛ امجد ناصر مدیر تحریریه روزنامه عربی " الجدید "در این باره گفت: من معتقدم که این اسراییلی ها هستند که موضوع مذاکرات صلح را به بازی گرفته اند. ما می بینیم که رسانه های غربی طرف ضعیف تر را که همان محمود عباس است مورد سرزنش قرار می دهند. غربی ها و در راس آن ها آمریکایی ها از همان ابتدا با مراجعه طرف فلسطینی به سازمان های بین المللی برای احیاء و احقاق حقوق ملت فلسطین مخالف بودند. متاسفانه امروز فقط از یک طرف ( فلسطینی ) درخواست می شود تا به طرف دیگر امتیازاتی بدهد. امروز مذاکرات به معنای واقعی وجود ندارد چون یک طرف خود را از جایگاه برتر می بیند و حاضر به دادن هیچ گونه امتیازی نیست.

مصطفی کرکوتی دیگر کارشناس حاضر در این میزگرد گفت امروز نه تنها مقامات غربی از اسراییل حمایت می کنند بلکه این رژیم در میان رسانه های غربی نیز حامیان زیادی دارد. اسراییل نفوذ زیادی در رسانه های غربی به خصوص آمریکا دارد و تحولات را به سود خود رقم می زند. من باید بگویم که فلسطینی ها و در مجموع عرب ها در رسانه های غربی هیچ دوست و دوستانی ندارند.

بارعه علم الدین نویسنده و روزنامه نگار فعال در روزنامه عربی زبان « الحیات » چاپ لندن نیز گفت : رسانه های غربی به خصوص انگلیسی به طور اساس مذاکرات صلح را سرزنش می کنند و تنها ابومازن ( محمود عباس ) را سرزنش نمی کنند بلکه معتقدند این مذاکرات هیچ سودی ندارد و مرده متولد شده است. مواضع رسانه های غربی و آمریکایی درباره مذاکرات سازش ما را شگفت زده نکرده است. ما عادت کرده ایم که چنین مواضعی را در رسانه های آمریکایی و اسراییلی مشاهده کنیم. متاسفانه کشورهای عربی تاکنون در عرصه رسانه ای و ایجاد روزنامه و مراکز اطلاع رسانی مختص خود در کشورهای جهان به خصوص در غرب هیچ اقدامی نکرده اند. فقط شبکه تلویزیونی الجزیره است که به زبان انگلیسی هم فعالیت دارد.

مصطفی کرکوتی افزود : متاسفانه موضوع فلسطین امروز از عرصه فعالیت رسانه ای و سیاسی عربی غایب است. هیچ تحرک و اعمال فشار عربی حتی از سوی اتحادیه عرب برای احقاق حقوق فلسطینیان وجود ندارد. همه کشورهای عربی سرگرم موضوعات داخلی و خارجی دیگری هستند و موضوع فلسطین و آرمان فلسطینیان را به حال خود رها کرده اند. کشورهای عربی موثر در موضوع فلسطین مانند مصر ، سوریه و عراق امروز صحنه تغییرات و تحولات سیاسی ، اجتماعی و فرهنگی هستند و مانند گذشته به موضوع فلسطین نمی پردازند.

محمد ابوالعینین دیگر کارشناس و روزنامه نگار حاضر در این میزگرد افزود اقدام ابومازن ( محمود عباس ) به امضای معاهده های بین المللی بخشی از احیای طرح ابتکار ملی فلسطین است. حقیقت این است که طرف فلسطینی در جریان مذاکرات صلح همواره محکوم به اعطای امتیازات بوده است. طرف فلسطینی در طول مذاکرات صلح طرف برتر نبوده است. من معتقدم بهار عربی و مشکلات داخلی در کشورهای عربی افکار عمومی را از موضوع فلسطین دور کرده است. به همین علت توجهات به این موضوع کاهش یافته است. من معتقدم که بخش اصلی از تحرک جدید ابومازن تلاش برای احیای جایگاه فلسطین و قراردادن آن در کانون توجهات عربی و بین المللی است.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.