سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

زاهدان/

خامه‌دوزي سيستان هنری اصیل و بومی

خامه‌دوزي سيستان یا خامك‌دوزي نوعی سوزن‌دوزي خاص منطقه سيستان است كه نقوش آن توسط نخ ابريشمي يا پنبه‌اي كه معمولاً به رنگ سفيد است بر روي پارچة پنبه‌اي يا كتاني دوخته مي‌شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران زاهدان ؛این نقوش با توجه به نوع دوختشان حالت برجسته‌اي بر روي پارچه دارند كه اين حالت موجب زيبايي پارچه مي‌گردد.

تاريخ وقدمت هنرخمک دوزی را مي توان با زمان ظهورابريشم درسيستان مصادف دانست وآنچه که به تحقيق مشخص شده اين است که درنخستين نوشته های اسلامی ، " سيستان " مکان توليد بهترين بافت های ابريشمی و پشمی توصيف شده است.

در روزگاران قدیم سيستان با داشتن باغ های فراوان توت يکی از بزرگترين مراکزتوليد ابريشم بوده است به گونه ای که منابع تاریخی از وجود کارگاه های تولید پیله و ابریشم در روستای چلنگ زابل حتی در حدود صد سال قبل خبر می دهند.در حالی که بسياری به اشتباه گمان مي کنند ابريشم همواره ازچين به سيستان وارد مي شده وسيستاني ها در توليد ابريشم هيچ نقشی نداشته اند .

دليل خواندن اين هنرظريف وزيبای اصيل سيستانی به اين نام اين است که درگذشته ، ابريشم به صورت خام يعنی بدون هيچ پرداخت ويا اعمالی ازقبيل رنگرزی و پخت يا سفيد کاری مورد استفاده قرار می گرفته است وهمين امردليلی برناميدن اين هنربدين نام است.

خومک دوزی صرف نظر از شیوۀ تولید بی شباهت به سوزن دوزی بلوچ نیست با این تفاوت که در آن فقط از نخ ابریشم یک رنگ که معمولاً سفید است استفاده می شود

خمک دوزی هنری ازخانواده سوزندوزی ، شکل گرفته از نقوش خاص واصيل بومی است که به وسيله الياف ظريف ابريشم به شکل برجسته اکثرا"بر روی پارچه هايی ازجنس کتان دوخته مي شده است.

خمک دوزی اکنون هنری منسوخ شده به شمارمی آيد که خوشبختانه در سال های اخیر با همت دلسوزان این دیار و با تلاش اداره ميراث فرهنگی ، صنايع دستی وگردشگری سیستان و بلوچستان رونقی دوباره یافته است.

گفتنی است كاربرد خامه‌دوزي بر روي لباس، جانماز، روميزي، كوسن و عرقچين مي‌باشد.

انتهای پیام/

برچسب ها: خامه دوزی ، سیستان ، بومی ، اصیل
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.