سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تشدید بحران روانی در میان نظامیان آمریکایی

در تازه ترین مورد اقدام خشونت آمیز در آمریکا، یک نظامی که در عراق خدمت کرده بود و به علت احتمال ابتلا به نوعی بیماری روانی دوره روان درمانی را سپری می کرد، چهارشنبه هفته پیش سه نظامی دیگر را در پایگاه نظامی فورت هود در ایالت تگزاس کشت و 16 تن دیگر را زخمی کرد.وی پس از این قتل عام خودکشی کرد.

ببه گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ؛‌ نا بر اعلام منابع ارتش و نهادهای مجری قانون، این فرد که ایوان لوپز نام داشت، 34 ساله و کارشناس فنی ارتش بود. وی که اهل مجمع الجزایر پورتوریکو واقع در شمال منطقه کارائیب بود، از سال 1999 تا 2008 در گارد ملی این جزیره خدمت کرد. وی سال 2007 در قالب نیرویی چندملیتی به مدت 13 ماه در شبه جزیره سینای مصر مستقر شد و سپس در سال 2008 به پیاده نظام ارتش آمریکا ملحق شد. بنا بر اعلام سخنگوی ارتش آمریکا، لوپز سال 2011 به عنوان راننده کامیون به مدت چهار ماه به عراق اعزام شد.

بر اساس گزارش ها، وی ماه فوریه پس از انتقال از پایگاه فورت بلیس در شهر ال پاسو واقع در ایالت تگزاس وارد پایگاه نظامی فورت هود شد. وی بیش از یک هفته پیش از تیراندازی در این پایگاه نظامی به همراه همسر و دختر کوچکش به یک آپارتمان در منطقه نقل مکان کرده بود. 

ژنرال مارک میلی، افسر بلندپایه پایگاه نظامی فورت هود در نشستی خبری گفت این نظامی که از اختلالات روانی رنج می برد، دارو مصرف می کرد و تحت درمان بود. وی گفت: « پزشکان در حال بررسی درباره احتمال ابتلای وی به « اختلالات تنش زای پس از حادثه » بودند. وی به علت افسردگی ، اضطراب و دیگر اختلالات روحی و روانی تحت درمان بود. البته هنوز ابتلای وی به بیماری روانی « اختلالات تنش زای پس از حادثه » مسجل نشده بود. چرا که روند تشخیص این بیماری روانی زمان بر است.» 

ژنرال میلی گفت لوپز حدود ساعت 4:00 بعدازظهر روز چهارشنبه به وقت محلی وارد یکی از ساختمان های پایگاه فورت هود شد، شروع به تیراندازی کرد، سپس وارد یک خودرو شد و از خودرو نیز تیراندازی کرد، بعد از خودرو خارج و وارد یک ساختمان دیگر شد و دوباره تیراندازی کرد.» 

به گفته این ژنرال آمریکایی، یکی از افسران زن پایگاه با لوپر در پارکینگ نزدیک ساختمان دوم رو در رو شد. او به این افسر نزدیک شد و در حالی که افسر قصد تیراندازی داشت، لوپز خودکشی کرد. 
یکی از نظامیان پایگاه فورت هود در گفتگو با شبکه خبری کنز5 گفت لوپز حدود 20 گلوله در محوطه پایگاه شلیک کرد و سپس وارد درمانگاه پایگاه شد و گلوله های بیشتری شلیک کرد. شبکه تلویزیونی سی ان ان به نقل از ژنرال میلی اعلام کرد هیچ نشانه ای از مشاجره یا درگیری در درمانگاه پایگاه مشاهده نشد. 

همچنین به گفته مقامات، هیچ نشانه ای دال بر اینکه لوپز افراد خاصی را هدف گلوله قرار داده باشد، وجود ندارد. بر اساس گزارش رسانه های محلی، از جمله زخمی ها، هشت مرد و یک زن بودند که سنشان بین 20 سال تا 45 سال متغیر بود. تنها آثار جراحت ناشی از اصابت گلوله روی بدن زخمی ها دیده می شد.
 
ارتش آمریکا فوراً اعلام کرد لوپز در عملیات رزمی در عراق شرکت نکرده بود. جان مک هاف، وزیر ارتش آمریکا پنجشنبه هفته پیش در نشست کمیته نیروهای مسلح سنا گفت : « پیشینه لوپز نشان می دهد وی به طور مستقیم در جنگ شرکت نداشته و هیچ جراحتی هم برنداشته است که موجب شود درباره احتمال ابتلای وی به اختلالات روانی ناشی از حضور در جنگ بیشتر تحقیق کنیم.» با وجود این، ژنرال میلی گفت لوپز اعلام کرده بود از اختلالات روانی ناشی از حضور در جنگ رنج می برد. 

پایگاه نظامی فورت هود نوامبر سال 2009 نیز صحنه تیراندازی گروهی بود. در آن رویداد فاجعه بار، نضال حسن، روانپزشک ارتش 13 تن را به ضرب گلوله کشت. والدین نضال حسن، مهاجر بودند. وی به عنوان رابط سربازان زخمی و کادر روانپزشکی بیمارستان والتر رید در واشنگتن دی سی کار می کرد. وی هنگام فعالیت در همان بیمارستان از جنگ هایی که آمریکا در افغانستان و عراق به راه انداخته بود منزجز شد. دولت باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا نیدال حسن را تروریست نامید. وی ماه اوت در دادگاهی نظامی مجرم شناخته و به مجازات اعدام محکوم شد. 

دو سال بعد، مقامات آمریکایی یک نظامی ارتش به نام ناصر جیسون عبدو را دستگیر کردند که از همان فروشگاه اطراف پایگاه فورت هود که نضال حسن و سپس لوپز اسلحه های خود را خریده بودند، گلوله و یک اسلحه خریداری کرده بود. بنا بر اعلام پلیس، عبدو قصد داشت به رستورانی که پرسنل پایگاه نظامی فورت هود معمولاً به آن می رفتند، حمله کند. 

بروز خشونت در پایگاه های نظامی مانند بروز خشونت در بخش های مختلف جامعه آمریکا بیش از پیش شایع شده است. دسامبر سال 2013 ،‌ 12 نفر به ضرب گلوله فردی مسلح- که کارکنان نظامی و غیرنظامی کارخانه سابق کشتی سازی نیروی دریایی واقع در جنوب شرقی واشنگتن را هدف قرار داده بود- کشته و دست کم 14 نفر زخمی شدند. پلیس این فرد 34 ساله را که آرون آلکسیس نام داشت و پیمانکار غیرنظامی نیروی دریایی و اهل فورت ورث واقع در ایالت تگزاس بود به ضرب گلوله کشت. 

اوباما در پی تیراندازی اخیر در پایگاه نظامی فورت هود همان سخنان قابل پیش بینی را بیان کرد و به خبرنگاران گفت : « این تیراندازی یادآور خاطره تلخ تیراندازی پنج سال پیش در پایگاه فورت هود است. ما از خدمت ارزنده قربانیان این حادثه به کشور و فداکاری هایی که کرده اند به خوبی آگاهیم. » 

در واقع بنا بر اعلام « ائتلاف ملی در خصوص بیماری های روانی» آمریکا ، جنگ های فزاینده آمریکا موجب شده است شمار زیادی از دو میلیون و 200 هزار نظامی که از سال 2001 در عراق و افغانستان مستقر شده اند، دچار آسیب های روانی و اعتیاد به مشروبات الکلی و مواد مخدر شوند و تمایل به خودکشی داشته باشند. بر اساس گزارشی که این نهاد ژوئن سال 2012 درباره وضعیت نظامیان ارتش آمریکا و خانواده های آنان منتشر کرد، از هر پنج نظامی در حال خدمت ، یک نفر از اختلالات روانی ناشی از حضور در جنگ ، افسردگی و دیگر اختلالات روانی رنج می برد. 

میزان ابتلا به « اختلالات تنش زای پس از حادثه » در نظامیانی که در عراق و افغانستان خدمت کرده اند، بین پنج تا 37 درصد متغیر است و 27 درصد این نظامیان مبتلا به افسردگی هستند. بیش از 400 هزار نفر از این نظامیان به علت مشکلات روانی درمان شده اند ، اما هنوز دهها هزار تن دیگر از آنان درمان نیافته اند. 

از سال 1973 که ارتش آمریکا همه نیروهای خود را به صورت داوطلب جذب می کند، مدت استقرار نظامیان آمریکایی در یک کشور دیگر  بسیار کمتر  از مدت استقرارشان در عراق و افغانستان از سال 2001 بوده است. بر اساس گزارش مزبور، خودکشی در میان نظامیان آمریکایی به بحرانی ملی تبدیل شده است، به طوری که در هر 36 ساعت، یک نظامی در حال خدمت خودکشی می کند و در هر 80 دقیقه ، یک نظامی کهنه کار خودکشی می کند - که معادل 20 نفر در یک روز است- .همچنین به موجب این گزارش، خودکشی در میان اعضای گارد ملی و نیروی ذخیره آمریکا افزایش یافته است. 

شمار نظامیانی که مواد مخدر مصرف می کنند از پنج درصد در سال 2005 به 12 درصد در سال 2008 افزایش یافت. به موجب این گزارش، یک سوم نظامیانی که از سال 2003 تا 2009 در آمریکا خودکشی کردند معتاد به مواد مخدر یا مشروبات الکلی بودند.

با توجه به صحنه های وحشتناکی که نظامیان آمریکایی در جنگ ها شاهد بوده اند، بروز این مشکلات و مشکلات دیگر در ارتش از جمله خشونت در خانواده و آزار و اذیت جنسی اجتناب ناپذیر است.


انتهای پیام / 
برچسب ها: بحران ، تشدید ، روانی ، نظامی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.