سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بهار فصلی که در آن دچار "اختلال خواب" می‌شویم

در فصل بهار دمای هوا تغییر کرده و درجه حرارت افزایش پیدا می‌کند. هوای معتدل و نور خورشید از یک طرف و تغییرات بخش عصبی مغز انسان از طرف دیگر بر ساعت بیولوژی خواب انسان تأثیر می‌گذارد.

دکتر سید مسعود ارزاقی فوق تخصص روانپزشکی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: به طور طبیعی در مغز انسان یک چرخه نورونی وجود دارد که به آن ساعت بیولوژی و سیستم بیولوژیکی گویند که تنظیم کننده رفتارهای نباتی انسان است.

وی در ادامه افزود: از طرف دیگر غده‌های درون‌ریز داخل مغز و "هیپوفیز" غده‌ی درون‌ریز مغز است که تنظیم کننده سیستم بیولوژیک بدن انسان می‌باشد. در فصل بهار دمای هوا تغییر کرده و از حالت زمستانی خارج شده و درجه حرارت افزایش پیدا می‌کند پس هوای معتدل از یک طرف و نور خورشید که بیشتر گشته است از طرف دیگر و هم‌چنین تغییرات بخش عصبی که کنترل کننده سیستم مغز می‌باشد باعث گشته بر سیستم خواب انسان تأثیر بگذارد. در واقع ممکن است عده‌ای به دما و نور محیط حساس باشند که مدیریت این سیستم را "هیپوتالاموس" انجام می‌دهد.

دکتر ارزاقی در پایان اظهار داشت: بنابراین تغییر دما و نور خورشید باعث می‌شود تا نظم سیستم‌های عصبی مغزی بهم بریزد در نتیجه خواب برخی افراد مختل می‌شود که البته شامل همه انسان‌ها نمی‌شود و در دیگران متفاوت است.

انتهای پیام/
برچسب ها: خواب ، هیپوفیز ، مغز
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.