سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بشار الجعفری:

دخالت عربستان خیالات نیست/ 10 نامه‌ رسمی به سازمان ملل نوشته‌ایم اما هنوز جوابی نگرفته‌ایم

نماینده سوریه در سازمان ملل متحد با ارائه خبر رسمی روزنامه عربستان درباره فهرست صدها نظامی و درجه‌دار سعودی کشته شده در سوریه گفت: سخنان ما درباره دخالت عربستان خیالات نیست و دیگر کسی نمی‌تواند خورشید حقیقت را مخفی کند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، بشار جعفری بعد از جلسه غیرعلنی شورای امنیت درباره آخرین وضعیت خروج مواد شیمیایی سوریه در جمع خبرنگاران، عامل اصلی وخامت اوضاع امنیتی را تیراندازی و گلوله باران شهر و بندر لاذقیه از سوی گروه‌های تروریستی دانست که طبق توافق قبلی باید عملیات انتقال مواد شیمیایی از این بندر صورت ‌گیرد.

وی افزود: این حملات به مرز مشترک سوریه با ترکیه و از خاک این کشور و با سلاح‌هایی با میانگین برد 27 کیلومتر صورت می گیرد، حملاتی که سلاح های  آن را دولت ترکیه در اختیار تروریست‌ها قرار می دهد.

نماینده سوریه در سازمان ملل گفت: تروریست‌های جبهة النصره، القاعده و دیگر گروه‌های تروریستی به اصطلاح اسلامی، توسط ترکیه آموزش داده و محافظت و پشتیبانی مالی می شوند و عربستان سعودی و قطر نیز تجهیزات نظامی و پوشش رسانه‌ای آنها را تامین می کنند.

بشار جعفری با اشاره به درگیری‌های موجود و اوضاع وخیم کنونی سوریه گفت: در ده روز گذشته، حداقل ده نامه‌ رسمی به مقامات سازمان ملل نوشته ایم اما هنوز جوابی دریافت نکرده ایم.

وی به موضوع انتشار نوار گفتگوی وزیر امور خارجه، رئیس سازمان اطلاعات و امنیت ترکیه، قائم مقام وزارت خارجه و معاون رییس ستاد ارتش ترکیه نیز اشاره کرد که در آن آمده است: عده‌ای از سوی ترکیه می‌توانند به سوریه بروند و هشت موشک به خاک ترکیه شلیک کنند تا بهانه‌ای باشد برای حمله ترکیه به سوریه.

نماینده دائم سوریه در سازمان ملل گفت: باید توجه داشت که وقتی مقامات ترکیه محتوای این نوار را تکذیب نکرده‌اند یعنی آنها چنین کارهایی انجام می‌دهند.

وی افزود: نماینده قطر هم در آن جلسه حاضر بوده و این خیلی وقیحانه است که یکی از اعضای ناتو یعنی ترکیه و دو عضو سازمان ملل یعنی قطر و عربستان چنین اقداماتی بکار می بندند و هنوز ندیده‌ایم که کسی کوچک‌ترین عکس العملی دربرابر آنها صورت دهد.

بشار جعفری در ادامه دوباره به موضوع انتقال مواد شیمیایی از سوریه اشاره کرد و گفت: در گزارش روز پنج شنبه سیگرید کاگ، هماهنگ ‌کننده ویژه سازمان ملل درباره سلاح های شیمیایی سوریه، کوچک‌ترین اشاره‌ای به همکاری نکردن دولت سوریه در فرایند انتقال این سلاح‌ها وجود ندارد.

هماهنگ‌کننده ویژه سازمان ملل در ماموریت مشترک سازمان منع تولید و کاربرد تسلیحات شیمیایی تاکنون در چندین نوبت از فرایند اجرای قطعنامه 2118 برای خروج و نابودی مواد شیمیایی سوریه، به شورای امنیت گزارش داده است.

نماینده سوریه افزود: ظهر پنجشنبه نیز خانم سیگرید کاگ، درباره آخرین اقدامات مرتبط با انتقال و نابودی مواد شیمیایی در سوریه به شورای امنیت گزارش داد  که توضحیات وی، شواهد ارائه شده از سوی دولت سوریه را مبنی بر وخیم‌تر شدن اوضاع امنیتی منطقه تائید می کند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد پنجم مهر سال قبل، قطعنامه 2118 را جهت نابود کردن مواد و تسلیحات شیمیایی سوریه تصویب کرد.

طبق این قطعنامه، دولت سوریه موظف است که تسلیحات شیمیایی خود را برای خارج کردن از خاک ان کشور تحویل بازرسان بین‌المللی دهد و علاوه بر ان اجازه تردد آزادانه آنان در سوریه را فراهم کند.

نماینده سوریه در ادامه با اشاره به بخشهایی از گزارش جدید سیگرید کاگ گفت: طبق این گزارش 35 درصد از مواد شیمیایی با اولویت یک و 80 درصد از مواد شیمیایی دارای اولویت دو که در مجموع بیش از 49 درصد این دو اولویت را تشکیل می‌دهند، از خاک سوریه خارج شده است.

وی افزود: طبق این گزارش گرچه در جدول زمان‌بندی انتقال مواد شیمیایی از سوریه شاهد تأخیر هستیم اما این تأخیر ناشی از عوامل بیرونی از جمله حمله تروریست‌ها بوده و دولت سوریه قصوری در این زمینه نداشته است.

بشار جعفری درباره فرایند نابودی سلاح‌های شیمیایی نیز گفت: دولت سوریه هیچ مسؤولیتی در زمینه تأخیر به وجود آمده ندارد زیرا نابودی این سلاح‌ها باید خارج از خاک سوریه رخ دهد.

وی افزود: در نتیجه‌گیری این گزارش چنین آمده که برای رسیدن به ضرب الاجل تعیین شده در تاریخ 30 ژوئن 2014 (10 خرداد 1393) پیشرفت‌های مهمی صورت گرفته است.  موضوع مهم دیگر نشست روز پنجشنبه شورای امنیت که در پشت درهای بسته بود و نماینده سوریه با خبرنگاران در میان گذاشت، پیش نویس طرحی از سوی روسیه بود که با هشدار به عواقب حمله تروریست‌ها به فرایند انتقال مواد شیمیایی از سوریه، اقدام شورای امنیت در این زمینه را خواستار شده بود.
بشار جعفری بدون نام بردن از کشور خاصی گفت: برخی از اعضای شورای امنیت با این طرح مخالفت کردند و نگذاشتند این طرح جلو برود.
نماینده سوریه در سازمان ملل در پاسخ سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه شما بر اساس چه شواهدی برخی اقدامات را به گروه‌های تروریستی نسبت می‌دهید، گفت: جبهة النصرة و القاعده و دیگر گروه های تروریستی به اصطلاح اسلامی در سایت‌های خود فیلم‌های این اقدامات را منعکس کرده و خودشان به آن اعتراف کرده‌اند.

وی در ادامه به مقاله‌ای اشاره کرد که روز پنجشنبه در روزنامه های عمومی عربستان سعودی منتشر و در آن نام صدها تن از اتباع این کشور که در سوریه کشته شده‌اند، منعکس شده‌ است.

نکته مهم در این مقاله اشاره مستقیم به اسامی برخی از نظامیان و درجه‌داران رسمی ارتش عربستان در میان کشته شدگان است.

بشار جعفری با اشاره به اطلاعات مهم این مقاله گفت: می‌بینید که سخنان ما در دخالت کشورهایی مانند عربستان خیالات ما نیست و ما داریم از حقایق عینی سخن می‌گوییم و دیگر کسی نمی‌تواند خورشید حقیقت را مخفی کند.

نماینده سوریه در سازمان ملل در پاسخ به سؤال دیگری درباره انگیزه تروریست‌ها از حمله به بندر لاذقیه و اختلال در فرایند انتقال مواد شیمیایی گفت: علاوه بر به تأخیر انداختن این فرایند و متهم کردن سوریه به نقض ضرب الاجل تعیین شده برای خروج و امحای مواد شیمیایی، تروریست‌ها می‌خواهند در این شهر که افراد غیرنظامی هم دارد، فاجعه ای انسانی ایجاد و مسئولیت آن را متوجه دولت سوریه کنند.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.