سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

فرانس24: پاکسازی قومی مسلمانان آفريقای مرکزی

کارشناس مسائل سیاسی شبکه تلویزیونی فرانس بیست و چهار گفت در جمهوری آفریقای مرکزی شاهد پاکسازی قومی مسلمانان هستیم.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران ، "گوتیه ریبینسکی" درباره تصمیم چاد مبنی بر خروج نیروهایش از جمهوری آفریقای مرکزی گفت این تصمیم چاد به منزله ضربه ای سنگین است زیرا ارتش چاد جزو آن دسته از ارتش های آفریقایی است که تجربه نبردهای طولانی دارد. ارتش چاد با لیبی سرهنگ قذافی جنگیده است و در مالی نیز سربازان چادی نقش بسزایی در به عقب راندن اسلام گرایان تندرو داشتند. البته برخی ها معتقدند این تصمیم چاد چندان نیز به منزله ضربه ای سنگین نیست زیرا در نهایت منجر می شود از برخی اختلافات در میان سربازان خارجی حاضر در جمهوری آفریقای مرکزی جلوگیری شود. درگیری سربازان بروندیایی و چادی را از یاد نبرده ایم. از سوی دیگر اخیرا شاهد تیراندازی سربازان چادی (به سمت مردم ) و کشته شدن بیست و چهار نفر و زخمی شدن ده ها نفر دیگر بودیم.
مسلما خروج سربازان چادی از توان نظامی خواهد کاست اما به منزله فاجعه نیست.
ریبینسکی در ادامه تصریح کرد مردم آفریقای مرکزی چندین بار با برگزاری تظاهرات خواهان خروج سربازان چادی از کشورشان شده اند.
باید دانست در میان شورشیان سابق سلکا اتباعی از چاد حضور دارند و بارها این احساس و یا حتی می توان گفت این اطمینان وجود داشته است سربازان چادی به خاطر حس ملی و فرقه ای درصدد برآمده اند از آنان محافظت کنند.
به عنوان مثال علت درگیری سربازان چادی و بروندیایی این بود که سربازان بروندیایی چند عضو شورشیان سابق سلکا را دستگیر کرده بودند اما سربازان چادی آنان را آزاد کردند. اینگونه پیداست چاد رویکردی منطقه ای درخصوص حضور خود در جمهوری آفریقای مرکزی دارد.
یکی از این رویکردها حفاظت از میادین نفتی اش در نزدیکی آفریقای مرکزی است.
کارشناس مسائل سیاسی شبکه تلویزیونی فرانس بیست و چهار همچنین تصریح کرد نکته اسفبار قضیه این است که ما شاهد یک پاکسازی واقعی قومی در جمهوری آفریقای مرکزی هستیم.
مسلمانان این کشور دو گزینه پیش روی خود می بینند یا اینکه چمدان های خود را ببندد و از آفریقای مرکزی بروند یا اینکه به تابوت فکر کنند.
نه چادی ها، نه فرانسوی ها و نه هیچ طرف دیگری نتوانسته اند از این امر جلوگیری کنند.
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.