سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

استقبال از پيشنهاد مالکی برای تشکيل دولت اکثريت پس از انتخابات پارلمانی

نخست وزیر عراق خواستار تشکیل دولت اکثریت پس از انتخابات پارلمانی در این کشور شد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران ؛ شبکه تلویزیونی العراقیه گزارش داد: برخی فراکسیون های پارلمان عراق از پیشنهاد نخست وزیر این کشور مبنی تشکیل دولت اکثریت پس از انتخابات پارلمانی در این کشور استقبال کردند.

میثاق حکم گزارشگر این شبکه در گزارشی در این باره گفت: نوری المالکی گفته است عراق به دولتی نیاز دارد که بتواند به بازسازی این کشور ادامه دهد. همچنین نخست وزیر عراق تاکید کرده است که بهبودی خدمات، ایجاد تغییر و تحقق ثبات محقق نمی شود مگر با گسترش حضو مردم در پای صندوق های رأی و از طرف دیگر مردم باید به در انتخاب نماینده های خود به دقت کنند.

نوری المالکی با بیان این که دولت جدید عراق باید بر پایگاه مردمی گسترده ای استوار باشد خاطر نشان کرد: دولت اکثریت برآمده از افزایش حضور مردم خواهد بود.

واقعیت این است که برخی فراکسیون های پارلمان عراق به تشکیل دولت اکثریت اعتراض نکردند، البته اگر فراکسیونی بتواند اکثریت لازم را برای پشت سرگذارشتن چالش های سهمیه بندی سیاسی به دست آورد، زیرا عراق از یازده سال پیش تا کنون از این چالش ها به شدت رنج برده است.

هیثم الجبوری نماینده پارلمان عراق از ائتلاف دولت قانون در این باره گفت: ما در گذشته با ائتلاف با گروه های دیگر برای تشکیل دولت ائتلاف تشکیل دادیم و گروه های پیروز انتخابات پارلمانی قادر خواهند بود برای تشکیل دولت، ائتلاف تشکیل دهند.

وی افزود: اتئلاف دولت قانون پس از اعلام نتایج انتخابات پارلمانی تصمیم خواهد گرفت با کدام گروه سیاسی انتلاف کند و در تشکیل دولت شرکت خواهد داشت یا این که در اپوزسیون فعالیت خواهد کرد.

از سوی دیگر محمد الخالدی نمانیده پارلمان عراق از فراکسیون «متحدون» گفت: تشکیل دولت اکثریت بهترین نوع دولت است و می توان گفت نجات دهنده روند سیاسی عراق است.

اما در این انتخابات پارلمانی فهرست های گروه ها و فراکسیون ها متعدد و به طور متفاوت ظاهر شده است، و به نظر می رسد که اشتراکات زیادی میان این فراکسیون ها وجود دارد که به آسانی قادر خواهند بود دولت اکثریت را تشکیل دهند.

از سوی دیگر عباس الیاسری کارشنای سیاسی در آینده تشکیل دولت اکثریت در عراق گفت: انتظار می رود دولت اکثریت در عراق بوجود بیاید که پایگاه آن فراکسیون های پارلمانی متعدد باشد.

الیاسری افزود: در مقابل دولت اکثریت باید اپوزسیون مثبت و قدرتمند قرار بگیرد تا دو دستگاه مجریه و مقننه در کنار هم فعالیت کنند.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.