سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

قلعه ملکی با کاربری دفاعی نظامی

قلعه ملکی در شهر هرات و در دوره افشاریه و زندیه ساخته شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه میراث باشگاه خبرنگاران، قلعه ملکی در شهر هرات واقع شده و براساس مطالعات کارشناس مربوطه به دوره افشاریه و زندیه است.

آخرین شخصی که در 100 سال گذشته آن را احیا کرده "ابوالفتح خام" از خوانین منطقه بوده است.

با تلاش‌های نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خاتم از شروع تاسیس سرانجام در سال 1388 این بنا توسط ورثه ابوالفتح خام برای کاربردی فرهنگی به ویژه راه اندازی موزه مردم شناسی به سازمان میراث فرهنگی اهدا شد.

بنابراین گزارش، از تاسیسات موجود در این قلعه می‌توان به هشتی ورودی، شاه نشین، مجموعه‌های مسکونی در دو جبهه، برج‌های دیده بانی، سیلوهای نگهداری غله به صورت عمومی و خصوصی که در داخل واحدهای مسکونی قرار دارند و محل استقرار نگهبانان، اصطبل‌ها و محل نگهداری حیوانات به صورت روباز و سرانجام به فضای مورد نظر برای زراعت و کشاورزی اضطراری و احتمالا هنگام محاصره شدن قلعه نشینان اشاره کرد.

با توجه به تاسیسات موجود در این بنا مشخص می‌شود در گذشته این بنا هم کاربری مسکونی و هم کاربری نظامی دفاعی داشته است.

به نظر می‌رسد قلعه ملکی با توجه به فضاهای موجود و دسترسی‌ها در داخل حریم شری هرات یکی از کامل ترین نمونه‌های این نوع بنا در منطقه و حتی استان یزد، است زیرا می‌توان ارگ شارستان، ربض و یا محیط زراعی اطراف را در آن مشاهده کرد. از سال 1375بدهد به صورت متوالی توسط میراث فرهنگی استان یزد مرمت‌هایی به صورت اضطراری انجام گرفته است.


انتهای پیام/رس

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.