سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

وصلت‌هایی از جنس اجبار!

یک محقق گفت: تفکرات سنتی و عشیره‌ای در بعضی مناطق عامل اصلی بروز ازدواج‌های اجباری است.

 محمد قرائی مقدم در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه ازدواج اجباری هنگامی رخ می‌دهد که دختر و پسر جوانی به اجبار و اصرار خانواده‌ها به ازدواج فردی در‌می‌آیند، اظهار داشت: بالطبع گاهی اصرارشان برای ازدواج فرزندانشان تا حدودی طبیعی است، اما گاهی ممکن است اصرار والدین از حد معمولی خود خارج شود و حالت اجبار و زور به خود بگیرد.
 
این جامعه شناس وجود تفکرات قومی و عشیره‌ای در بعضی مناطق کشور را عامل اصلی بروز پدیده ازدواج اجباری دانست و افزود: متاسفانه این چنین تفکرات به شدت قبیله‌ای و سنتی باعث می‌شود بعضی فرزندان خصوصا دختران برای خاتمه دادن به اصرارها و رهایی از برزخی که خانواده‌هایشان برای آنها به وجود آورده‌اند، تن به ازدواج با فرد مورد علاقه والدینشان می‌دهند با این امید که شاید عاقبت این نوع وصلت نیک‌بختی باشد و محبتی که در دلشان ندارند در طول زندگی به وجود بیاید.
 
قرائی‌مقدم فرجام ازدواج اجباری را تلخ عنوان کرد و گفت: واقعیت این است که ازدواج‌های این چنینی به دلیل عدم وجود عشق و علاقه طرفین به یکدیگر و حتی تنفر از هم به سردی و جدایی می‌انجامد.
 
این محقق با بیان اینکه به طور معمول ازدواج اجباری نوعی ازدواج فامیلی است و بستگی خویشاوندی دارد، تصریح کرد: در این گونه ازدواج‌هاست که اصطلاح "عقد دختر عمو و پسر عمو در آسمان‌ها بسته می‌شود" رواج دارد که این اصطلاح و این نوع ازدواج‌ها فارغ از مسائل و مشکلات بیولوژیک و ژنتیکی که درآینده گریبان والدین و فرزندان حاصل از این ازدواج‌ها را می‌چسبد گاهی آثار سوئی بر پیکر خانواده‌های نوپا وارد می‌آورد.
 
وی گفت: باید به این نکته توجه داشت که دختر و پسر جوان خود قدرت انتخاب دارند و نباید با سنت‌های گاه‌دست و پاگیر ازدواج با خویشاوند را به آنها تحمیل کرد.
انتهای پیام/

برچسب ها: همسر ، فرزند ، زندگی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.