سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

هر شب با قرآن/ چرا به شیطان «خنّاس» می‌گویند؟

بر آنیم تا در این مجال، قطعاتی کوتاه و بلند از کتاب وحی را با نگاهی گزیده به انعکاس آن در ادبیات پارسی، از کتاب «در محضر قرآن» اثر ارزشمند استاد الهی قمشه‌ای پیشکش طالبان حق و جوینگان حقیقت کنیم تا چه قبول افتد و چه در نظر آید.

مجله شبانه باشگاه خبرنگاران؛

آیه ٥ سوره فاطر

يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ ۖ فَلَا تَغُرَّنَّكُمُ الْحَيَاةُ الدُّنْيَا ۖ وَلَا يَغُرَّنَّكُم بِاللَّهِ الْغَرُورُ [٣٥:٥]

ای مردم! وعده خداوند حقّ است؛ مبادا زندگی دنیا شما را بفریبد، و مبادا شیطان شما را فریب دهد و به (کرم) خدا مغرور سازد! ﴿٥﴾ 

وعده ها باشد حقیقی دلپذیر      وعده ها باشد مجازی تاسه گیر
مثنوی
آن سخن که از متن حقیقت برخاسته است مانند حقیقت اثرگذار و اطمینان‌بخش است چنانکه دل آدمی با شنیدن آن بر راستی و درستیش گواهی می‌دهد و در حدیث آمده است که:

الکذبُ ریبٌ فی القلوب و الصدقُ طمأنینةُ طروب
سخن دروغ در دل آدمی شک و تردید می اندازد اما سخن راست مایۀ اطمینان دلو شادی و سرور است.

در این آیه خداوند با تأکید بر صدق وعده‌ها و وعیدهای الهی به بهشت و دوزخ، می‌فرماید مبادا شیطان شما را بفریبد که این وعده‌ها را خیال یا صرف تهدید و ترساندن تصور کنید و آنگاه جرأت بر کار زشت در شما حاصل شود و شما را به دوزخ افکند.

شیطان که به سبب اوصاف گوناگون نام‌های بسیاری یافته است از جمله غَرور یعنی فریبکار و حیله گر معرفی شده است و او به سبب رشک و حسدی که در دل دارد خواهد که با همه آدمیان را به خوردن میوۀ ممنوعه وسوسه کرد (اعراف: 22).



در قرآن بارها آمده است که
وعده‌های شیطان دروغ و فریب است: با آدمی می‌گوید که به میانۀ میدان گناه و تجاوز و تعدی وارد شو من پشت سرِ تو ایستاده ام و تو را حفظ میکنم اما به هنگام سختی پا واپس می کشد و هیچ مسئولیتی را به عهده نمی گیرد. به همین سبب او را خنّاس خوانده اند.

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
نسترن
۰۰:۲۱ ۰۸ تير ۱۳۹۳
من جایی خوندم شیطان تمام ایمان به خدا رانشانه میرود که درلحظه ی آخر زندگی آدمی تمام سعیش را میکند تابیشترین ضربه رابه ماآدما بزند ودروغ میگوید توبه من سجده کن تادوباره بتو زندگی بدم.اگرزرنگ بودی وپناه به آغوش امن خدا بردی که پیروزی وگرنه...