سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آمريکا جاسوس موساد را آزاد می‌کند

منابع اسرائیلی از احتمال آزادی "جاناتان پولارد " جاسوس موساد در آمریکا به علت وخامت حالش خبر دادند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، شبکه تلویزیونی المیادین لحظاتی پیش در خبر فوری گزارش داد: منابع اسرائیلی از احتمال آزادی جاناتان پولارد جاسوس موساد در آمریکا به علت وخامت حالش خبر دادند. 

آمریکا برای آزاد کردن جاناتان پولارد جاسوس موساد، با رژیم صهیونیستی وارد مذاکره شد. 

منابع آگاه روز دوشنبه اعلام کردند آمریکا برای تشویق تل آویو در روند مذاکرات صلح خاورمیانه، گفتگو با اسراییل را برای آزادی زودهنگام «جاناتان پولارد» آغاز کرده است. پولارد به جرم جاسوسی برای اسراییل در آمریکا به حبس ابد محکوم شده بود. آزاد کردن وی که سی سال است روابط آمریکا و اسراییل را تحت الشعاع قرار داده، گام فوق العاده خواهد بود که حساس بودن تلاش های آمریکا را در روند صلح خاورمیانه نشان می دهد. 

البته دو مقام آگاه از روند این گفتگوها خاطرنشان کردند آزاد کردن پولارد هنوز قطعی نشده است و مذاکرات با اسراییل در این زمینه ادامه دارد. این دو نفر که خواستند نامشان فاش نشود، افزودند اسراییل در ازای آزادی پولارد باید در مذاکرات صلح خاورمیانه، امتیازات چشمگیری به فلسطینیان واگذار کند. این امتیازها می تواند توقف شهرک سازی ها در مناطق بحث انگیز، آزادسازی زندانیان فلسطینی بیش از آنچه اسراییل تاکنون توافق کرده بود و همچنین ارائه تضمین برای حضور اسراییل پای میز مذاکره حتی بعد از پایان ماه آوریل را شامل شود. انتهای ماه آوریل به عنوان ضرب الاجل برای مذاکرات صلح خاورمیانه تعیین شده است.

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، اواخر روز دوشنبه، دیداری چند ساعته با نتانیاهو نخست وزیر اسراییل داشت. جان کری بعد از این دیدار نیز با صائب عریقات مذاکره کننده ارشد فلسطینی و یکی دیگر از مقامات فلسطین ملاقات کرد. این در شرایطی است که مسئولان وزارت دفاع و دستگاه های اطلاعاتی آمریکا، همواره با آزادی پولارد از زندان مخالفت کرده اند. 

پولارد، شهروند یهودی تبار اهل آمریکا زمانیکه وظیفه تحلیل اطلاعات برای نیروی دریایی ارتش آمریکا را بر عهده داشت، هزاران سند طبقه بندی شده را به همکاران اسراییلی خود تحویل داد. مقامات اسراییل، پولارد را استخدام کردند تا اسناد محرمانه آمریکا را در دهه 1980 میلادی، از جمله تصاویر و اطلاعات ماهواره ای درباره جنگ افزارهای شوروی سابق، برای آنها بفرستد. اما پلیس فدرال آمریکا در سال 1985 میلادی، پولارد را که قصد داشت به سفارت اسراییل در واشنگتن پناهنده شود، دستگیر کرد. وی نیز بعد از اقرار به جرم خود، به حبس ابد محکوم شد. 

"باراک اوباما" و رؤسای جمهور قبل از او، به رغم درخواست مقامات اسراییل، تاکنون از آزادی پولارد خودداری کرده اند. اما این جاسوس اسراییلی، قطع نظر از هر گونه مذاکره ای، ممکن است در تاریخ بیست و یکم نوامبر سال 2015 میلادی و با گذشت سی سال از زمان دستگیری خود آزاد شود. گفته می شود وضع جسمانی پولارد مناسب نیست. 

اسرائیل در برابر آزادی پولارد، تمدید مذاکرات صلح با فلسطینی ها و تعهد تشکیلات خودگردان به خودداری از شکایت از این رژیم در نهادهای وابسته به سازمان ملل با آزادی شماری از اسیران فلسطینی موافقت کرده است.

انتهای پیام/
برچسب ها: امریکا ، جاسوس ، موساد
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.