سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سایه شوم تلفن همراه بر تحصیل دانش‌‌آموزان

به گفته یک آسیب‌شناس، تلفن‌های همراه امروزه می‌تواند در درازمدت و کوتاه‌مدت اثراتی منفی را بر سیستم حیاتی بدن و روحی انسان بگذارد.

علی محمدی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران گفت: امروزه به واسطه گسترش مدرنیته در تمام ابعاد وجودی بشر، فرزندان ما با تلفن همراه که محصول این فرایند جهانی است بزرگ می‌شوند اما این وسیله ممکن است در طول درازمدت اثرات منفی ناشی از تشعشعات الکترومغناطیسی تلفن همراه بر سلامت روان و جسم دانش‌آموزان بر جا بگذارد.

وی ادامه داد: ارزانی خطوط و دسترسی آسان به تلفن همراه در میان اقشار جامعه، مسیر ورود این وسیله ارتباطی به مدارس ابتدایی و راهنمایی هموار نموده است، به نحوی که امروزه این وسیله ارتباطی در کنار لوازم‌التحریر، دفتر و کتاب از دیگر وسایلی است که در کیف اغلب دانش‌آموزان مشاهده می‌شود. این واقعیت نه تنها خود، یکی از پیامدهای آسیبی تلفن همراه است، بلکه عدم آگاهی و آموزش در مورد نحوه استفاده درست از این وسیله در میان دانش‌آموزان نوجوان، خود از مهمترین علل افزایش و گسترش عواقب منفی و در نتیجه باعث افت تحصیلی آنان نیز خواهد شد.

این آسیب‌شناس درخصوص اثرات منفی ناشی از تلفن همراه بر رشد فکری و ذهنی دانش‌آموزان گفت: افزایش مشکلات استفاده از سرویس تلفن همراه نظیر، کم شدن حافظه، اختلال نظم در کلاس، پرخاشگری، کاهش تمرکز دانش‌آموزان در یادگیری، ورود تصاویر و محتوای غیراخلاقی به مدارس و تاثیرات آن بر جوانان و نوجوانان، اختلالات و تاثیرات این دستگاه ارتباطی برسلامت جسم و روان دانش‌آموزان، همچنین هیجان‌زدگی و استرس در آنان از مهمترین آسیب‌های استفاده از تلفن همراه در قشر نوجوان و در مدارس است.

محمدی در ادامه اذعان داشت: استفاده از تلفن همراه می‌تواند اعتیادآور باشد. همچنین ارتباطی مستقیم بین میزان استفاده از تلفن همراه و احساس افسردگی وجود دارد. بیشتر کودکان و نوجوانانی که در زمان حال دچار افسردگی هستند از تلفن همراه به مقدار زیاید استفاده می‌کنند این اثرات همچنین بر اساس مطالعات جدید انجام شده افراد 12 تا 28 سال، بیشترین استفاده را از تلفن همراه دارند.

وی با اشاره به اینکه یکی دیگر از آسیب‌های استفاده از تلفن همراه در مدارس افزایش دادن تبادل محتوا و تصاویری است که از طریق فناوری بلوتوث بین دانش‌آموزان و غالبا درکلاس‌های درس صورت می‌گیرد و همچنین افزود: این موضوع علاوه بر آنکه در روند آموزش اختلال ایجاد می‌کند، باعث می‌شود ذهن دانش آموزان از فضای درسی خارج شود و بازدهی آموزشی آنها را کاهش دهد علاوه بر آن استفاده از این فناوری بین دانش‌آموزان این تهدید را به همراه دارد که آنها در ساعاتی که تحت کنترل والدین خود نیستند، به تبادل مطالب و تصاویر مخرب و غیراخلاقی بپردازند بنابراین احتمال افزایش رفتارهای خطرپذیر در دانش‌آموزان تا حد زیادی بالا می‌رود و می‌تواند به بحران‌های جدی تبدیل گردد.

این آسیب‌شناس درباره راهکارهای موثر و مفید در جهت حل این مسئله اظهار داشت: با فرزند خود در مورد استفاده صحیح از تلفن همراه و این که چگونه و کجا باید از آن استفاده کند، صحبت کنید، دیگر در مورد استفاده از تلفن همراه هشدار و تاثیرات بد ان به کودک خود هشدار دهید، سعی کنید به او توضیح دهید که در صورتی که بیش از حد تلفن همراه استفاده کند بایستی هزینه‌های آن را از پول توجیبی خود بپردازد؛ همچنین باید بدانید که فرزندان آسیب پذیرند و بایستی برای مقابله لغزش و اشتباهات فرزندان آمادگی داشته باشید. بسیاری از رفتارهایی که فرزندان ما یاد گرفته‌اند بر اثر مشاهده در خانه، مدرسه، رسانه‌ها و محیط اجتماعی می‌باشند. پس مراقبت را از خانه شروع کنید و بیشتر رفتار خود را مدیریت کنید.

محمدی در آخر خاطرنشان کرد: معلمان در این زمینه می‌توانند نقش پررنگی داشته باشند و استفاده درست از این پدیده ارتباطی را به دانش‌آموزان اموزش دهند؛ همچنین آگاه‌سازی و ارتقای سطح فرهنگ جامعه و فرهنگ‌سازی از طریق برنامه‌های تلویزیونی مربوط به این مسئله می‌تواند دانش‌اموزان را نسبت به اثرات منفی روحی روانی و جسمی و ذهنی تلفن همراه آگاه کند دیگر؛ اطلاع‌رسانی از طریق مشاوران مدرسه و آموزش دادن به والدین در زمینه نحوه درست استفاده کردن از فناوری‌های نوین ارتباطاتی در میان فرزندان‌شان از جمله راهکارهای مهم برای مقابله با تبعات منفی تلفن و همچنین بالا بردن سطح آگاهی فرزندان نسبت به اثرات مضر تلفن همراه است.

انتهای پیام/

برچسب ها: تلفن ، همراه ، دانش ، آموزان
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.