سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شیراز/

سفر به شهرستانهای فارس

شهرستان كوار با گستره اي بيش از 1650 كيلومتر مربع در بخش مركزي استان فارس جاي گرفته است و مركز آن شهر كوار در 45 كيلومتري جنوب شرقی شيراز قرار گرفته است.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شیراز؛ اين شهرستان از شمال با شهرستان شيراز، از شرق با شهرستان سروستان، از جنوب با شهرستان جهرم و از غرب با شهرستان فيروزآباد مرز مشترك دارد.

 

آثار دیدنی:  شاهزاده  ابوالقاسم.  امام  ضامن.  امام  زاده  شاه ابوالخیر   .  قدمگاه  خضر  نبی   .  باغ  آرین و  آثار  قلات  که  شامل   تنگ  له  قلات.   چشمه  قلات، پل   کوار، بند   بهمن، بر که  شاه غیب  از  دیگر  آثار  مهم  کوار  است.

جاذبه های گردشگري شهرستان كوار

 

 بند بهمن

اين بند بر روي رودخانه قره آغاج و در 7 كيلومتري غرب شهر كوار بنا شده و به نظر می رسد از آثار دوران ساسانيان باشد. اين بند به بهمن پسر اسفنديار منسوب است.

 

 باغ آرين

اين باغ در جنوب دهستان فرمِشكان و كنار روستاي خرمايي قرار گرفته است و ساخته شادروان جلال آرين يكي از مالكان فرمشكان است.
باغ آرين در مجموع 110 هكتار بوده و داراي خيابان کشي و جدول بندي است و درختان سايه گستر چنار، بيد، كاج و سرو، زيبايي آن را دو صد چندان كرده؛ به گونه ای هواي محوطه باغ را لطيف كرده گويي كه شمال ايران در اينجا تكرار شده است.

 

آثار قلات

در رشته كوههاي شمال و شرق دشت كوار و روبروي روستاي محمودآباد سه دانگ، تنگه ای به نام «له قلات» وجود دارد. در انتهاي اين تنگ و بر فراز بلندترين قله كوه، آثاري از دوران پيش از اسلام وجود دارد كه مردم كوار اين آثار را قلات ناميده اند.

غاري كوچك با ارتفاع دهانه حدودا 2 متر در اين تنگه وجود دارد كه از سقف آن آب می چکد و به چشمه قلات معروف است.

 

بركه شاه غيب

بركه شاه غيب در دهستان فرمشگان و جنوب روستاي خرمايي قرار گرفته است. اين بركه در 20 كيلومتري كوار جاي دارد.


 

پل كوار

اين پل در 1 كيلومتري كوار، در مسير قديمي شيراز-فيروزآباد و بر روي رودخانه قره آقاج بنا شده است. بناي نخستين آن به دوره ساسانيان تعلق دارد كه در دوره هاي بعد به ويژه در دوره هاي صفويه و قاجاريه بازسازي شده است.

 

  شاهزاده ابوالقاسم(ع)

شاهزاده ابوالقاسم از نوادگان امام موسي كاظم(ع) است. بقعه ايشان در فاصله حدود 500 متري روستاي وليعصر(عج) قرار گرفته است.

 

  قدمگاه خضرنبي

اين قدمگاه در شمال روستاي اكبرآباد و در 10 كيلومتري كوار قرار گرفته است. مردم از دورترين نقاط استان براي گذراندن اوقات فراغت و زيارت به اين محل می روند.

 

غذاهای  محلی:  دو پیازه  آلو. یخنی  نخود. آش  دوغ. دمپخت .آش  سیر.  کوفته

سوغات: سوغات این منطقه در زمینه ی صنایع دستی بسيار پررونق است و خاتم كاری، منبت کاری، معرق کاری، قالی بافی، پارچه بافی، نقره كاری، مسگری، دست بافی و بافت گليم های زيبا از مهم ترين صنايع دستی این منطقه به شمار می روند که گردشگران از آنها به عنوان بهترین سوغات استفاده می کنند.

 صنایع دستی: داری- قالی، گلیم و گبه، خاتم ، خاتم سازی، خاتم کاری، معرف چوب، منبت کاری چوب، ریزه کاری، نقاشی روی چوب سفال و سرامیک سازی ، کاشی معرق، کاشی هفت رنگ، نقاشی روی سفال ، طراحی نگار گری و .../س

 

برچسب ها: سفر ، شهرستانهای ، فارس
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.