سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کودکم از آرایشگاه می ترسد!

«دست کوچک‌اش در دستم، وارد آرایشگاه شدیم. مدتی، با تعجب به اطراف نگاه کرد، آرام آرام لب ورچید و ناگهان گریه را سر داد.» این، داستان آرایشگاه رفتن خیلی از کوچولوهاست.

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران، توضیحاتی که در خانه داده بودید، کفایت نکرد و او را فقط تا دم در آرایشگاه آورد؛ باقی‌اش ماند با کرام‌الکاتبین! دیدن فردی غریبه که در دست‌اش، قیچی دارد و مدام دور و بر آدم می‌چرخد، برای کودک، خوف‌انگیز است. نباید انتظار داشته باشیم کودکانی که بغل غریبه رفتن را دوست ندارند، خود را تسلیم این شرایط کنند. پس، باید دنبال راه‌حل باشید.
 
کمی صحبت
 
با زبانی بسیار ساده و ابتدایی، برایش شرح دهید که موها مانند علف‌های صحرا رشد می‌کنند و این ما هستیم که باید مراقب اوضاع باشیم و اگر توجه نکنیم، موها بلند شده، قیافه ما را آشفته خواهند کرد. می‌توانید یک نقاشی هم بکشید؛ قیافه کودک یا خودتان با موهای بلند و به‌هم‌ریخته! باز هم توضیح دهید که در این صورت، ما، نه‌تنها از پس شانه کردن آن‌ها برنمی‌آییم، بلکه در حمام هم تمیز نمی‌شوند و از همه بدتر، قیافه زیبا و مرتب ما را خراب خواهند کرد.
 
 
حالا چه کار کنیم؟
 
بعد از مطرح کردن مشکل و همراه کردن کودک، باید بلافاصله از او بپرسید که «حالا چه کار کنیم» و در ادامه، راه‌حل را مطرح کنید: «باید موها رو کوتاه کرد.» می‌توانید کنار نقاشی قبلی، تصویر جدیدی از خود یا از کودک با موهای مرتب و قشنگ، با لباسی رنگی و شیک بکشید و بگویید: «حالا هم قشنگ‌تر هستیم، هم موهایمان راحت شانه می‌شوند و هم تمیز شسته خواهند شد.»
 
 
زمان مناسب
 
روزی که کودک، سیر خوابیده و صبحانه خوبی خورده است، زمان مناسبی برای رفتن به آرایشگاه است. این کار را به موقعی که او، از خواب کلافه است یا از پارک آمده و دوست دارد دراز بکشد، محول نکنید. دست‌کم برای بار نخست، مطمئن باشید که او، به اندازه کافی سرحال و شاداب باشد.
 
 
از روش حساسیت‌زدایی تدریجی استفاده کنید
 
ظرفیت روانی کودکان به اندازه افراد بزرگسال نیست. برای ترس‌هایی که بدون علت خاص در بچه‌ها وجود دارد، وارد کردن ناگهانی و تلاش برای درگیر کردن بچه‌ها با آن قضیه و ترساندن کودک برای از بین بردن ترس توصیه نمی‌شود. این کار نه تنها نتیجه درمانی ندارد بلکه سبب افزایش ترس کودک می‌شود. باید برای کودکان روش حساسیت‌زدایی تدریجی را امتحان کنیم. در این روش ما ابتدا کودک را با شرایط مشابه آشنا می‌کنیم.
 
برای از بین بردن ترس او کافی است بازی‌ای را طراحی کنیم و در آن عروسک یا شخص دیگری مانند یکی از دوستان کودک که از کوتاه کردن مو ترس ندارد را بنشانیم و موهایش را کوتاه کنیم. بعد از اینکه کودک به شکل خفیف با این موضوع آشنا شد بدون اینکه خود او را درگیر کنیم، می‌توانیم او را همراه با مادر یا پدر یا دوستان به آرایشگاه ببریم تا شاهد کوتاه کردن موی دیگران باشد تا حساسیت او کم شود.
 
این تجربه نخست کودک از محیط آرایشگاه و شخص آرایشگر است که باعث آمدن یا نیامدن دوباره او به این محیط خواهد شد. اگر با گریه و اعتراضات شدید کودک مواجه شدید، اصرار برای کار را متوقف کنید و او را به خانه برگردانید.

انتهای پیام/
برچسب ها: آرایشگاه ، مدت ، روش ، کودک ، ترس
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.