سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

فرسایش انزلی را به کام مرگ می‌کشاند

در مناطقی مانند تالاب‌انزلی که میزان بارندگی بالاست، فرسایش ناشی از بارندگی این تالاب را با خطر جدی روبرو کرده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران؛ تالاب انزلی با مساحتی  حدود 20 هزار هکتاری زیستگاه مهمی برای جانوران به حساب می‌آید این تالاب یکی از بزرگترین تالابهای ساحلی است میزان بارندگی در آن بیش از 1500 میلی متر است که این عامل  در کنار سایر عوامل سبب فرسایش  تالاب‌انزلی شده است.

بهزاد سعید پور استاد دانشگاه محیط زیست با بیان اینکه تالاب‌انزلی تالابی 2 گانه است که بخش اعظم منابع آبی آن از خشکی و بخش دیگر از دریا تغذیه می شود، گفت: این تالاب حوزه آب ریز  دارد این حوزه آب ریزی 12 شهر و تعدادی روستا وجود دارد آب باران و نزولات آسمانی از طریق رودخانه‌ها، چشمه‌ها و ... از مجموع این 12 شهر می گذرد و به این تالاب می ریزد.

وی افزود: تالاب‌انزلی دارای آلودگیهای مختلفی ناشی از پسماندهای مایع و فاضلاب‌های شهری و روستایی، فاضلابهای کارخانه‌جات و فعالیتهای کشاورزی که مواد شیمیایی از طریق ذهاب مزارع کشاورزی وارد رودخانه‌ها و در نهایت وارد تالاب می شود.

وی ادامه داد: فرسایش ناشی از بین رفتن مراتع، جنگلها قطع درختان  و بارندگی تالاب‌انزلی را با خطر جدی روبرو کرده است.

سعیدپور تصریح کرد: در مناطقی مانند تالاب انزلی که میزان بارندگی بالاست باید پوشش گیاهی را حفظ کنیم تا از فرسایش تالاب  جلوگیری کنیم.

این استاد دانشگاه طرح مدیریت ملی برای حفظ حوزه آبریز تالاب‌انزلی را ضروری دانست و خاطر نشان کرد: مطالعه  جامع در مورد تالاب از جمله مباحث اقتصادی، اجتماعی، میزان برداشت آب، آلودگی منابع آب، چرای  بی رویه دام، سدها، فاضلابهای خانگی، شهری، کارخانه‌جات و کشاورزی باید در طرح مدیریت ملی برای حفظ حوزه آب ریز تالاب‌انزلی صورت گیرد.
همچنین این طرح باید با نظارت سازمان حفاظت محیط زیست و تحت نظر شورای عالی محیط زیست مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد.

انتهای پیام/

برچسب ها: انزلی ، تالاب ، فرسایش ، بارندگی ، خطر
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.