سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بجنورد/

مجموعه فرهنگی تاریخی عمارت مفخم پذیرای مسافران نوروزی / بازدید 3هزار مسافر ازاین مجموعه در ایام نوروز

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی با اشاره به بازدید 3هزار و106مسافر از موزه های مجموعه فرهنگی تاریخی مفخم بجنورد گفت: این مجموعه پر بازدیدترین مکان تاریخی این استان تا امروز بوده است

 


به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران بجنورد، علی کاظمی با اشاره به اینکه این مجموعه در ایام نوروز آماده پذیرش گردشگران است، افزود: مجموعه فرهنگی تاریخی مفخم واقع در انتهای خیابان شریعتی شمالی بجنورد از ساعت 9 صبح تا 19 بعد از ظهر فعال است.

وی با اشاره به اینکه این بنای تاریخی در شمال شرق بجنورد قرار داشته و از مجموعه‌های ارزشمند به جای مانده از دوران قاجار به شمار می‌رود،گفت: این اثر تاریخی به شماره 952 در فهرست آثار تاریخی کشور به ثبت رسیده است.

دبیرستاد هماهنگی خدمات سفر با بیان اینکه عمارت مزبور محل سکونت سردار مفخم و خانواده وی بوده، تصریح کرد: این بنا در دو طبقه شامل 34 اتاق و دو تالار بزرگ شمالی و جنوبی که به ایچری شهرت داشته است توسط ممتح الملک شقاقی در زمان حکومت قاجار طراحی و ساخته شده است.

به گفته کاظمی مصالح بکار رفته در بنا، آجر با ملات گچ بوده و هر طبقه بنا دارای دو ایوان شمالی و جنوبی است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی با بیان اینکه سرتاسر بنا با کاشی‌های هفت رنگ خشتی در اندازه و شکل‌های مختلف به رنگ‌های آبی فیروزه‌ای، زرد، سیاه تزئین شده است، افزود: نمای بیرونی ساختمان با نقوش فرشتگان بالدار، چهره‌های انسانی، طبیعت و طرح‌های هندسی را به تماشا گذاشته است.

وی تصریح کرد: موزه باستان شناسی خراسان شمالی در طبقه فوقانی بنای مفخم شامل پنج بخش اصلی متناسب با تقسیم بندی ادوار فرهنگی و همچنین موزه بزرگ استان در طبقه اول عمارت شامل موزه مردم شناسی با غرفه‌های مختلفی چون رسوم قومیت‌های مختلف منطقه است.

این مسئول همچنین آیینه خانه مفخم بجنورد را یکی از بناهای زیبا دوره قاجاریه و عهد ناصری عنوان کرد و گفت: این بنا در دو طبقه و وجود اتاق معروف به آیینه خانه در طبقه فوقانی بنا بر آیینه کاری‌های بسیار زیبا و منحصر به فرد همراه 141 عکس از رجال، مشاهیر و حاکمان دوره قاجار است.

این بنای تاریخی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و هم اکنون موزه اسناد و نسخ خطی در این بنا برپا بوده و آماده حضور گردشگران است/س

برچسب ها: تاریخ ، فرهنگ ، مسافر ، نوروز
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.