سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

فرانس24:

هراس سعودی ها از نزدیکی آمریکا به ایران

شبکه تلویزیونی فرانس بیست و چهار گزارش داد: عربستان سعودی نگران از نزدیکی آمریکایی ها به ایران بر این باور است که توافقات هسته ای در ازای کاهش تحریم ها، قدرت منطقه ای تهران را افزایش خواهد داد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران ؛ رئیس جمهور آمریکا به عربستان سعودی رفت. این سفر بیست و چهار ساعته در شرایطی حساس انجام گرفت. مسایل سیاسی بین المللی متعددی این دو متحد را رو در روی یکدیگر قرار داده است. این در حالی است که سابقه ائتلاف آمریکا - عربستان سعودی به سال های دور باز می گردد.

گزارشگر این شبکه گفت: فرانکلین روزولت رئیس جمهور وقت آمریکا و پادشاه عربستان  در چهاردهم ماه فوریه سال  1945 در کانال سوئز،  در کشتی یو اس اس کوئیسی یک ائتلاف استراتژیکی تشکیل دادند. بر اساس توافقات ، آمریکایی ها در ازای دسترسی به نفت شبه جزیره عربستان، به حمایت از حکومت آل سعود متعهد شدند. 

این حکومت همچنان بر عربستان  حاکم است اما پس از اولین سفر باراک اوباما به عربستان  در سال دو هزار و نه، روابط دو کشور به تیرگی گرایید. بحران سوریه اولین مسئله ای بود که روابط بین واشنگتن و ریاض را با تنش مواجه کرد.  مقامات سعودی، واشنگتن را به دلیل بی میلی به مداخله نظامی در سوریه سرزنش می کنند. در حالی که عربستان  از مخالفان حکومت علوی بشار اسد حمایت می کند .

عربستان بر این باور است که توافقات  بر سر مسئله هسته ای ایران در ازای کاهش تحریم های اقتصادی بین المللی علیه این کشور، قدرت منطقه ای تهران را افزایش خواهد داد.

هدف اصلی سفر اوباما به عربستان در روز جمعه، بهبود روابط با عربستان سعودی متحد تاریخی آمریکا در خاور میانه و دومین تامین کننده نفت برای آمریکایی هاست، می باشد.


انتهای پیام / 
برچسب ها: هراس ، آمریکا ، ایران ، نزدیک
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.