سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

"گردشگری سلامت" ، رو به رشد ترین نوع "گردشگری"

بر اساس تعريف سازمان جهاني گردشگری ( UN-WTO) يكي از اهدافي كه مي تواند گردشگر را جذب کند، مسافرت به منظور سلامتي است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران،گردشگري سلامت نوعي از گردشگري است كه به منظور حفظ، بهبود و حصول مجدد سلامت جسمي و ذهني فرد به مدتي بيش از24 ساعت و كمتر از يك سال صورت مي گيرد.
 
عواملي همچون تغيير در ارزشهای مصرف کنندگان، تغييرات سازندگی، مسن تر شدن جمعيت اقتضائات سيستم خدمات بهداشتی را مي توان عوامل اصلي ظهور گردشگري سلامت دانست. مجموعه اين عوامل موجب شده است تا گردشگري سلامت در حال حاضر در زمره رو به رشدترين انواع گردشگري محسوب شود.

 توانمندي هاي بالقوه وسيع كشور عزيزمان در انواع مختلف گردشگري سلامت موجب شده است تا سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري بهره برداري از اين بازار رو به رشد و رقابتي را با تشكيل كميته گردشگري سلامت و حمايت هاي ويژه از آن در دستور كار خود قرار دهد.

 گردشگري سلامت(Health Tourism): شامل زيرمجموعه‌هاي متنوعي مانند گردشگري صحت (Curative Tourism)، گردشگري درمانی(Medical Tourism) از جمله مراقبت و نقاهت، درمان‌های غيرمتعارف، درمان‌های پزشکی، جراحي-كلينيكي، تشخيصي، جراحي–بيمارستاني، طب سنتي، طب سوزني، انرژي درماني، يوگا ، مديتيشن و گردشگري پيشگيرانه است.

درگردشگري پیشگیرانه افراد برای استفاده از امکانات طبیعی موجود در مقصد، اقدام به مسافرت می‌كنند. این امکانات که شامل آب و هواي مطلوب، چشمه‌های آب‌گرم و مجموعه‌های لجن‌درمانی و محیط‌های ریلکسیشن است در اختیار افراد قرار می گیرد تا آنها تمدد اعصاب کنند.

 در واقع استفاده از اين امكانات هم از لحاظ روحی-روانی و هم از نظر فیزیکی سبب بازیابی توان فرد شده و انرژی لازم را برای ادامه فعالیت عادی وي فراهم می‌کند. افرادی که در این طیف دسته بندی می‌شوند ناراحتی یا بیماری خاصی ندارند بلکه با استفاده از امکانات طبیعی در واقع از بروز بیماری و ناراحتی جسمی و روحی جلوگیری می‌کنند. 

در گردشگري صحت نیز از امکانات طبیعت استفاده می‌شود اما تفاوت اساسی در اینجاست که متقاضیان دارای بیماری یا مشکلات خاصی هستند و برای برگشت به حالت طبیعی و خروج از وضعیت بیماری جسمی یا روحی به اين اماكن مراجعه می‌کنند.
طبعاً این افراد باید تحت نظر متخصصان و با برنامه‌ای درمانی و بهبودمدار فرآیند استفاده را طی کنند. بيماران پوستي، تنفسي، روماتولوژي و عضله‌اي معمولاً مراجعه‌کنندگان اصلی دریافت این گونه خدمات هستند.

 همچنین بیمارانی که اعمال جراحی خود را پشت سرگذاشته و دوره نقاهت خود را می‌گذرانند نیز با استفاده از آب‌های گرم، دریاچه نمک، لجن‌درمانی، آفتاب و ماسه و شن  و زیر نظر پزشک و در یک برنامه درمانی و مراقبت بهداشتی فرآیند بهبود خود را تسریع می‌بخشند. 

در گردشگري درمانی احتیاج به مداخلات پزشکی احساس می‌شود. مشتری که از بیماری مزمن یا حاد رنج می‌برد برای حل مشکلات درمانی خود یا از روش‌های پزشکی معمول و متعارف بهره می‌برد و یا از درمان‌ها و روش‌هایی که از نظر دانشمندان تجربی روش‌های غیرعلمی خوانده می‌شوند.

در شاخه پزشکی نیز می‌توان با توجه به وسعت مداخله و نیاز به مراقبت‌های بهداشتی و درمانی و یا جراحی دو نوع تقسیم‌بندی سبک (فرآیندهای تشخیص و درمان بدون مداخله جراحی و فرآیندهای جراحی بدون بستری و بدون تأثیر حیاتی بر زندگی بیمار) و سنگین (درمان‌هایي با نیاز به بستری در بیمارستان یا نیاز به بخش مراقبت‌های ویژه و مراقبت‌های بعد از مرخصی از بیمارستان) قائل شد.

 
انتهای پیام/
 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.