سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

‌اولویت‌های حمل‌و‌نقلی سال 93/ توسعه حمل‌و‌نقل چند وجهی و کاهش سوانح رانندگی

رئیس سابق سازمان راهداری ‌رشد حمل و نقل ترکیبی، توسعه بندر چابهار، اتصال ریل به بنادر، هوشمند‌سازی جاده‌ها، تشویق بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها و کاهش سوانح رانندگی را برخی از اولویت‌های حمل و نقلی سال 93 عنوان کرد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران،شهریار افندی‌زاده  اظهار داشت: یکی از الزامات پیشرفت اقتصادی کشورها، حمل و نقل سریع، روان و کارا است، قطعاً در هر کشوری که زیرساخت‌های قوی حمل و نقلی وجود داشته باشد، توسعه اقتصادی آن اگر نتوان گفت تضمین شده است، اما حتماً حاصل خواهد شد.

* توسعه حمل‌و‌نقل ترکیبی اولویت اول سال 93 در بخش حمل‌و‌نقل باشد

وی تأکید کرد:  یکی از اصلی‌ترین فعالیت‌هایی ‌که در بحث حمل و نقل در کشور باید انجام شود، توسعه حمل و نقل ترکیبی است.

این استاد دانشگاه ادامه داد: با توجه به اینکه بنادر مهمی در سواحل جنوبی و شمالی کشور داریم، در جابه‌جایی کالاها، این بنادر می‌توانند با ترکیب سایر مدها از اهمیت بالایی برخوردار باشند.

وی با تأکید بر اینکه لازم است هماهنگی بین بندر و سیستم‌های جاده‌ای ایجاد شود، بیان کرد: ‌باید بنادر به سیستم‌های حمل و نقل ریلی متصل شوند تا وقتی کالا تخلیه یا بالعکس وارد بنادر می‌شوند، در کوتاه‌ترین زمان ممکن این تخلیه و بارگیری در پس‌کرانه‌ها انجام شود.

افندی‌زاده گفت: در بحث صادرات و واردات، حضور بنادر در سیستم حمل و نقل ترکیبی مسأله اساسی است؛ در بنادری نظیر بندرعباس، بندر امام خمینی (ره) و بنادر شمالی کشور نظیر بندر امیرآباد،‌ استفاده از ظرفیت‌ها در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفته است که می‌تواند اهمیت زیادی داشته باشد.

* اهمیت بخش خصوصی ‌در توسعه حمل و نقل چندوجهی

وی بیان کرد: در ارتباط با حمل و نقل ترکیبی، نقش بخش خصوصی از اهمیت زیادی برخوردار است اما در مورد زیرساخت‌های حمل و نقلی باید توسعه شبکه ریلی عملیاتی شود.

این استاد دانشگاه علم و صنعت گفت: در حال حاضر راه‌آهن به بندرعباس رسیده است اما شبکه ریلی باید به دیگر بنادر کشور، بنادر شمالی و کشورهای مسیر عبور ترانزیت متصل شود.

افندی‌زاده اظهار داشت: کریدور شمال ـ جنوب تا توسعه شبکه ریلی و اتصال آن به بندر انزلی، بندر آستارا و بندرعباس نقش بسزایی دارد، بنابراین در حمل و نقل ترکیبی، ایجاد زیرساخت‌ها، توسعه الزامات انبارداری و احداث کارخانجات در کنار این مکان‌ها تأثیر بسزایی در توسعه دارد.

* توسعه حمل‌‌و‌نقل ترکیبی بین دریا و ریل از اولویت‌های حمل‌و‌نقلی سال 93

معاون سابق وزیر راه و شهرسازی بیان داشت: در این راستا یکی از اولویت‌هایی که در سال 93 باید مدنظر قرار گیرد و دنیا نیز به این سمت حرکت کرده است، توسعه حمل و نقل ترکیبی بین دریا و ریل خواهد بود که شامل اتصال ریل به بنادر اصلی و بنادر خشک است.

وی افزود: در کنار آن ایجاد سیستم‌های لجستیک و پشتیبانی و فضاهایی که تجهیزات کافی داشته باشد، توسعه کارخانجات و مراکز تولید در کنار بنادر می‌تواند فاصله حمل را کاهش دهد و تأثیر بسزایی در کاهش زمان سفر داشته باشد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: در سال 93 ‌در بخش توسعه بنادر، پس‌کرانه‌ها، اتصال ریل به بندر، اجرای حمل و نقل ترکیبی (ترکیب ریل و دریا) و نیز اتصال سیستم‌های ترکیبی حمل و نقل با سایر سیستم‌های حمل و نقلی کشورها، می‌تواند افزایش کالای ترانزیتی را به دنبال داشته باشد.

* توسعه واقعی بندر چابهار از اولویت‌های حمل و نقلی سال 93 باشد

افندی‌زاده افزود: پس از بندر شهید رجایی، مهمترین بندری که می‌توان درباره حمل و نقل ترکیبی آن توجه کرد بندر چابهار است؛ توسعه این بندر، افزایش ظرفیت آن و اتصال خط‌آهن به این بندر (چابهار ـ زاهدان ـ مشهد ـ سرخس) ضروری است؛ بدین ترتیب کالا از بندر چابهار به ترکمنستان و کشورهای CIS متصل می‌رود و از سویی دیگر، این کشورها به آب‌های آزاد وصل می‌شوند که این امر در توسعه ترانزیت برای کشور مفید خواهد بود.

* لزوم توسعه ترانزیت و عبور کالای ترانزیتی از کشور‌ با محوریت ریل

معاون سابق وزیر راه و شهرسازی ‌اظهار داشت: توسعه ترانزیت و عبور کالای ترانزیت از کشور در سال 93 باید مورد توجه خاص باشد؛ ‌با توجه به پتانسیل و ظرفیت‌های موجود کشور برای ترانزیت و موقعیت جغرافیایی مناسب ایران، باید توجه به امر ترانزیت و توسعه آن در دستور کار باشد.

وی ادامه داد: در این راستا توجه به زیرساخت‌ها به خصوص زیرساخت‌های ریلی و تکمیل آنها باید در دستور کار دولت قرار گیرد.

معاون سابق وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: پروژه‌های ریلی مهمی که در کشور وجود دارد باید از دید ترانزیت و حمل کالا توسعه یابد، در این راستا توسعه خطوط ریلی از بندرعباس تا قزوین، رشت، انزلی و آستارا در دستور کار دولت است؛ این خط ریلی ایران را به جمهوری آذربایجان، روسیه و اروپا متصل می‌کند، ضمن آنکه روسیه و کشورهای اروپایی از طریق این خط‌آهن به آب‌های آزاد متصل می‌شوند.

این استاد دانشگاه افزود: پروژه دیگر، خط آهن چابهار به سمت زاهدان، مشهد و سرخس است که شبه جزیره هند را به کشورهای تازه استقلال‌یافته CIS از طریق ایران متصل می‌کند.

وی بیان کرد: پروژه تأثیرگذار بعدی، افزایش ظرفیت پروژه‌های شرق به غرب است که مسیر عمده آن از سرخس تا مرز بازرگان خواهد بود که ترکمنستان را به ترکیه وصل می‌کند، در این راستا، افزایش بهره‌وری و ظرفیت این خط آهن باید در دستور کار باشد.

معاون سابق وزیر راه و شهرسازی گفت: مسیر بعدی، پروژه راه‌آهن قزاقستان ـ ترکمنستان ـ ایران است که 82 کیلومتر سهم ایران در این مسیر تکمیل شده است؛ این پروژه 900 کیلومتر طول دارد که قزاقستان نیز سهم خود را تکمیل کرده است که بخش مربوط به ترکمنستان نیز باید آماده شود تا پتانسیل بالایی از کشورهای آسیای مرکزی به سمت ایران داشته باشیم که این خط می‌تواند یا به سواحل خلیج فارس متصل شود و یا به ترکیه وصل شود.

وی بیان کرد: نگاه ما در بخش حمل و نقل ریلی باید به سمت حمل کالا و ترانزیت باشد.

* لزوم توسعه بنادر خشک و اتصال خط‌آهن به آنها

افندی‌زاده عنوان کرد: پس از اتصال بنادر به خط‌آهن و توسعه حمل و نقل ترکیبی، توسعه بنادر خشک و اتصال ریل به آنها ضروری است؛ در این راستا شناسایی مکان‌های مناسب در کنار مراکز تولید که می‌تواند تأثیرگذار باشد مهم است تا بدین ترتیب تخلیه و بارگیری و رسوب‌گذاری کالا به مراکز کشور منتقل شود.

* لزوم توجه به بندر خشک آپرین در توسعه حمل‌و‌نقل چند‌وجهی

این استاد دانشگاه با بیان اینکه حمل و نقل بار از طریق هواپیما امروزه در دنیا حجم بالایی ندارد، یادآور شد: اما بندر خشک آپرین نسبت به فرودگاه امام خمینی(ره) برای حمل و نقل ترکیبی مؤثرتر است؛ فرودگاه امام خمینی (ره) بهتر است در حوزه حمل و نقل مسافر توسعه یابد مگر آنکه زیرساخت‌های آن فراهم شود.

وی ادامه داد: هنوز طرح جامعی درباره جابه‌جایی کالا و ترانزیت برای فرودگاه امام خمینی (ره) تعریف نشده است.

* لزوم توسعه مسیر‌های آزادراهی ترانزیتی و تکمیل حلقه‌های مفقوده

معاون سابق وزیر راه و شهرسازی افزود: در بحث توسعه زیرساخت‌ها باید به سمت توسعه مسیرهای بزرگراهی و آزادراهی و تکمیل حلقه‌های مفقوده ترانزیتی حرکت کنیم، زیرا هم از نظر افزایش سطح سرویس و هم کاهش تصادفات و تلفات می‌تواند نقش بسزایی داشته باشد.

این کارشناس حمل و نقل افزود: نزدیک به 15 هزار کیلومتر بزرگراه و آزادراه داریم که حتماً باید مراکز استان‌ها و شهرهای بزرگ به مراکز بزرگراهی و آزادراهی متصل شوند.

* به نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی توجه شود

افندی‌زاده افزود: در بحث ناوگان، نوسازی ناوگان حمل بار از اهمیت زیادی برخوردار است؛ در حال حاضر بخش عمده‌ای از ناوگان حمل کالا در سیستم جاده‌ای فرسوده است که این مورد از نظر ایمنی سیر و مصرف سوخت، مشکلاتی را ایجاد می‌کند ضمن آنکه تأثیر بسزایی در آلودگی‌های زیست‌محیطی دارد.

این استاد دانشگاه افزود: همچنین نوسازی ناوگان باری در بخش سیستم ریلی و نیز نوسازی ناوگان حمل کالا در حمل و نقل هوایی باید در دستور کار باشد.

* لزوم هوشمند‌سازی جاده‌ها/ توسعه دوربین‌های ثبت سرعت

معاون سابق وزیر راه و شهرسازی گفت: استفاده از تکنولوژی‌ها و فناوری‌های مهم به خصوص به کارگیری سیستم‌های هوشمند در بخش جاده‌ای تأثیر بسزایی در کاهش زمان سفر، افزایش کنترل‌ها و افزایش ایمنی دارد.

افندی‌زاده بیان کرد: توسعه دوربین‌های ثبت سرعت در جاده‌ها، دوربین‌های نظارتی، دستگاه‌های ترددشمار، تابلوهای پیام متغیر، کنترل‌کننده‌های بار نظیر WIM که میزان بار عبوری از جاده‌ها را می‌سنجند و از این قبیل باید در سال 93 در اولویت باشد.

این کارشناس حمل و نقل ادامه داد: همچنین استفاده از سیستم‌های هوشمند و مکانیزه کردن آنها به خصوص در بنادر و پایانه‌ها و مبادی ورودی و خروجی کشور تأثیر بسزایی در رشد حمل و نقل دارد.

* رشد دولت الکترونیک/ارتقاء کیفیت خدمات در ناوگان

وی افزود: در بحث خدمات به مسافر، موضوع فروش‌های اینترنتی، ارتقاء کیفیت خدمات در ناوگان شامل انواع مدل‌های جاده‌ای، ریلی و هوایی (مشتری‌مداری) یکی از الزامات اساسی است.

* تشویق بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری و جذب آنها برای توسعه زیرساخت‌ها

معاون سابق وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: باید راه‌های جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی به خصوص در بخش‌هایی از حمل و نقل که نیازمند سرمایه‌گذاری زیاد است ایجاد شود؛ در همین راستا اصلاح قوانین و مقررات‌ جذب بخش خصوصی و تضمین آنها برای بازگشت سرمایه مهم است، زیرا منابع ما برای توسعه زیرساخت‌ها کافی نیست و اگر نتوان این روش‌ها را پیاده کرد و سرمایه‌گذاری را به سمت حمل و نقل توسعه داد، قطعاً رشد زیادی در زیرساخت‌ها نخواهیم داشت.

* لزوم بکارگیری متخصصان و حضور کارشناسان ‌حمل‌و‌نقل در تصمیم‌سازی ها

این کارشناس حمل و نقل بیان کرد: از دیگر الزامات در سال آینده مدیریت بر سیستم‌های حمل و نقل، به کارگیری نوآوری‌ها، افزایش بهره‌وری و حضور متخصصان در این عرصه است.

وی بیان کرد: موضوع تعامل و هماهنگی بین ارگان‌های دست‌اندرکار جاده و بخش خصوصی امری ضروری است که باید تقویت شود.

افندی‌زاده گفت: استفاده از امکانات لازم جهت توسعه روابط بین‌الملل با کشورها امری ضروری است به خصوص در بحث بازاریابی‌ها و استفاده از تکنولوژی‌ها این امر مهم است زیرا به توسعه ترانزیت می‌انجامد.

* برنامه‌ریزی برای تحقق اهداف برنامه در زمینه کاهش تلفات رانندگی

وی اضافه کرد: موضوع دیگر مورد توجه، لزوم کاهش تصادفات و تلفات رانندگی است؛ از سال‌های آینده تاکنون شاهد بروز روند کاهشی در سوانح رانندگی بودیم که باید این روند ادامه یابد، بنابراین باید با افزایش سطح خدمات ایمنی در جاده‌ها، آموزش، به کارگیری تجهیزات لازم روند نزولی تصادفات ادامه یابد.

* لزوم حفظ ارتباط دانشگاه با صنعت حمل و نقل

این استاد دانشگاه اظهار داشت: در دهه ایمنی قرار داریم؛ از سال 2011 میلادی تا 2021 دنیا به عنوان دهه ایمنی معرفی کرده است، در این راستا ما نیز باید تمامی امکانات خود را در ارتباط با نوع وسیله نقلیه، افزایش ایمنی در جاده‌ها، فرهنگ‌سازی و ایجاد نظم و مقررات در بحث‌های حمل و نقلی دنبال کنیم.

افندی‌زاده ادامه داد: پشتوانه این موارد بحث تحقیقات و پژوهش و ارتباط دانشگاه با صنعت حمل و نقل است؛ باید بتوان پشتوانه‌های خوبی را در بحث تحقیقات علمی و به خصوص استفاده از دانشجویان در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا و ارتباط آنها با پژوهش‌های حمل و نقلی مدنظر قرار دهیم؛ این مورد با همکاری دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی و وزارت راه و شهرسازی عملیاتی می‌شود.
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.