سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

جای خالی اتوبوس های برقی در کاهش آلودگی هوا

اتوبوس های برقی سهم مهمی در کاهش آلودگی هوا دارند با این حال جای آنها در ناوگان حمل و نقل عمومی همچنان خالی است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران؛  حدود 30 سال پیش اتوبوس های برقی وارد تهران شد که دارای 2 مزیت عمده عدم ایجاد آلودگی هوا  و آلودگی صوتی ناشی از اقراق موتور  است با در نظر گرفتن مزیت های این  اتوبوسها جای سوال دارد که چرا این وسایط نقلیه در تهران گسترش پیدا نکرده است  حال آنکه وضعیت آلودگی هوای تهران هر سال بدتر از سال پیش است.
 
پیمان فقیه نوبری کارشناس محیط زیست در این خصوص می گوید: 7 تا8 هزار اتوبوس شرکت واحد  در حال فعالیت هستند که با توجه به مصرف سوخت  آنها از هر کیلومتر که پیش از 10 برابر کشورهای اروپایی در کیلومتر مربع است این مساله به علت ترافیک سنگینی و معطلی در ایستگاه و نقص فنی موتور دیزلی اتوبوسهاست.
 
وی افزود:  با  توجه به سهم اتوبوسهای برقی در کاهش آلودگی هوا تاکنون مسئولین ارگانهای دیربط به فکر استفاده از این نوع وسایل نقلیه برقی و همچنین اتوبوسهای گاز سوز نیافتاده اند.
 
 وی ادامه داد: اتوبوسهای جدیدی که وارد شبکه brt شده اند گازوئیل سوز  هستند در حالیکه می شود با ایجاد زیر ساختهایی به جای استفاده از این اتوبوس ها با ایجاد مسیر ویژه موجب باریک شدن عرض خیابانها و اتوبونها شد و برای اینکه از ایجاد ترافیک برای سایر وسائل نقلیه  جلوگیری کرد از تعداد  زیادی از سیستمهای استاندارد کشورهای اروپایی استفاده کرد.
 
نوبری تصریح کرد: بخش اعظم کشورهای اروپایی از تراموهای برقی و مترو استفاده می کنند که در خصوص ترامواها مسیر مورد نظر و ریل گذری کمتر از خطوط brt تهران  است و دارای 2 مزیت عدم آلودگی هوا و برنامه زمان بدنی مناسب بدون ترافیک و تاخیر است.
 
وی با بیان اینکه تعمیر و نگهداری تجهیزات وسایط نقلیه عمومی دارای نظارت و استانداردهای خاصی نیست، افزود: اتوبوسهای وارداتی که دارای استاندارد یورو 2 و یا کمتر بوده اند به مرور با اصطلاک کاتالیست ها و عدم تنظیم مناسب موتور و استفاده از سوخت نامناسب با درصد سولفور بالا که در بهترین حالت حاوی 500ppm است مواد میشود.
 
این کارشناس محیط زیست خاطر نشان کرد: خروجی اگزوزها نشانگر احتراق نامناسب این نوع اتوبوسها که استاندارد بسیار پایین دارند و بعد از مدتی خروجی اگزوز آنها آلاینده و کلیه فاکتورهای آلاینده هوا بسیار  بالاتر از استانداردهای موجود می شود.
 
انتهای پیام/
برچسب ها: اتوبوس ، کاهش ، آلودگی ، هوا ، ناوگان
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.