سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

معاون اداره كل بنادر و دريانوردي هرمزگان مطرح كرد:

طرح نوروزي 93 بدون سانحه به نيمه راه رسيد

معاون امور دريايي اداره كل بنادر و دريانوردي هرمزگان از موفقيت آميز بودن عمليات جابجايي بيش از يك و نيم ميليون نفر مسافر در موج نخست سفرهاي نوروزي، انجام سفرهاي ايمن دريايي به مقصد جزاير قشم، كيش و هرمز و سپري شدن روزهايي بدون سانحه ناگوار دريايي در آب هاي خليج فارس خبر داد.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران  "مهدي نوفرستي" جانشين رييس كميته سفرهاي دريايي هرمزگان طي مصاحبه اي كه به مناسبت انجام موفقيت آميز سفرهاي دريايي در نيمه نخست طرح نوروزي 93 انجام شد، پرتردد ترين مسيرهاي دريايي كشور را مربوط به حوزه جغرافيايي اين استان دانست و گفت: بيش از 95 درصد از سفرهاي دريايي و 100 درصد حمل خودرو به جزاير كشور از بنادر هرمزگان انجام مي شود.

وي ادامه داد: طرح ساماندهي سفرهاي دريايي سال 93 كه از 25 اسفندماه گذشته آغاز شده و تا تاريخ پانزدهم فروردين ماه جاري ادامه دارد، همينك به نيمه راه رسيده است؛ ما در اين طرح به رعايت ضوابط ايمني در بنادر، شناورها، مسيرهاي تردد و همچنين مشاركت مسافران در اين زمينه توجهي ويژه داريم.

به گفته اين مقام مسئول، در نيمه نخست طرح نوروزي امسال، ناوگان مسافري در هرمزگان از طريق 9 بندر مجاز وظيفه حمل و نقل ايمن مسافران دريايي را به مقصد جزاير زيباي خليج فارس را به انجام رساندند. همچنين سفرهاي خارجي نيز از طريق دو بندر مسافري باهنر و لنگه به كشورهاي حاشيه خليج فارس انجام شد.

نوفرستي تصريح كرد: براي اطمينان از ايمن و استاندراد بودن شناورها، بازرسان مجاز سازمان بنادر و دريانوردي هر دو ماه يكبار و موسسات رده بندي به صورت ادواري شرايط ايمني شناور مسافري را بررسي مي كنند.

سوم تا ششم فروردين؛ اوج ترافيك بنادر مسافري

جانشين رييس كميته سفرهاي دريايي هرمزگان دوره زماني بين سوم تا ششم فروردين هر سال را به عنوان زمان اوج سفرهاي دريايي در كشور عنوان كرد و از فعاليت تيم هاي آتش نشاني، آمبولانس، غواصي و بازرسان در تك تك بنادر مسافري هرمزگان به صورت 24 ساعته خبر داد.

نوفرستي ساعات 8 تا 11 صبح هر روز در ايام تعطيلات نوروزي را زمان اوج ترافيك بنادر دانست و از مردم خواست طي ساعات مذكور، صبر و بردباري را سرلوحه رفتار خود قرار دهند.

وي از سپري شدن نيمه نخست طرح نوروزي 93 بدون حادثه ناگوار دريايي خبر داد و تاكيد كرد: باتوجه به شرايط ويژه اقليمي خليج فارس، هم اكنون وضعيت فني همه شناورها ارتقاء يافته است، اما به اذعان كارشناسان سازمان جهاني دريانوردي، هنوز صنايع هاي دريايي و هوايي با تمامي پيشرفت صورت گرفته، نتوانسته اند به طور كامل همه سوانح را پوشش دهند.

نوفرستي صحت و سرعت تبادل اطلاعات دريانوردي در استان هرمزگان را بسيار مناسب ارزيابي و اضافه كرد: درصد تطابق اطلاعات دريافتي با واقعيت، 70 درصد به بالاست كه تمامي عوامل مذكور در كاهش بروز سوانح دريايي بسيار موثر بوده است.

سازمان بنادر دخالتي در افزايش قيمت بليط شناورها ندارد

نوفرستي در پاسخ به برخي ابهامات و شايعات مطرح شده طي روزهاي نخست تعطيلات نوروزي در خصوص افزايش هزينه بليط مسيرهاي دريايي كيش و قشم كه باعث سردرگمي مسافران دريايي شده بود، گفت: سازمان بنادر و دريانوردي هيچ گونه دخالت و اختياري در كاهش يا افزايش قيمت بليط شناورهاي مسافري ندارد و افزايش قيمت ها از سوي مناطق آزاد اعمال شده است.

جانشين رييس كميته سفرهاي دريايي هرمزگان با اشاره به آخرين وضعيت ناوگان مسافرت دريايي اين استان خاطرنشان كرد: 90 فروند شناور در ايام تعطيلات نوروزي به مسافرات دريايي خدمات مي دهند كه تعداد 58 فروند آنها مخصوص حمل مسافر است؛ از اين تعداد، 46 فروند مسير قشم و 12 فروند نيز مسير كيش را پوشش مي دهد.

7600صندلي؛ ظرفيت ناوگان مسافرت دريايي

وي ظرفيت برنامه ريزي شده ناوگان مسافرت دريايي براي تعطيلات نوروزي سال 93 را در مجموع 7 هزار و 663 صندلي اعلام كرد و افزود: در مسيرهاي دريايي قشم با افزايش 300 صندلي، ظرفيت موجود به 5هزار و50 صندلي و مسيرهاي دريايي كيش نيز به 2 هزار و 612 صندلي رسيده است.

به گفته نوفرستي، 25 فروند شناور لندينگ كرافت جابجايي خودرو به قشم و 7 فروند نيز جابجايي خودروي مسافران به كيش را پوشش مي دهند.

وي در همين رابطه يادآور شد: بنادر لنگه، چارك و آفتاب براي سفر خودرو و مسافر به جزيره كيش مشغول به خدمت رساني هستند.

نوفرستي تاكيد كرد: در سال هاي گذشته امكان سفر به جزيره هرمز به صورت ايمن وجود نداشت اما هم اكنون لايروبي بخشي از حوضچه بندرگاه اين جزيره انجام شده و به غير از يكي دو شناور، بقيه شناورها مي توانند در اين مسير تردد داشته باشند.

معاون امور دريايي اداره كل بنادر و دريانوردي هرمزگان در بحث پاسخگويي به شرايط اضطرار گفت: 13 فروند شناور سازمان بنادر و دريانوردي در طرح نوروزي 93 حضور دارند كه در اين طرح، 6 فروند شناور ويژه جستجو و نجات مجهز به تجهيزات ناوبري، پزشكي و تكنيسين فوريت هاي پزشكي فعال است.

راه اندازي كلوب هاي مردمي هميار ناجي

نوفرستي به راه اندازي كلوب هاي هميار ناجي در اين استان اشاره كرد و اظهار داشت: در بحث ساحلي كمك آتش نشاني داريم و حدود 32 كلوب مردم نهاد هم در سواحل و جزاير استان، به عنوان هميار ناجي با سازمان بنادر همكاري دارند. علاوه بر اين 12 مركز جستجو نجات دريايي اصلي و فرعي نيز به صورت دائمي وظيفه خدمات رساني به سانحه ديدگان دريايي را بر عهده دارند.

وي خاطرنشان كرد: علاوه بر بنادر مسافري، در تعدادي از اسكله هاي تفريحي و صيادي جزيره قشم مثل مسير كندالو - جزيره هنگام و شيب دراز - جزيره هنگام كه اداره كل بنادر و دريانوردي هرمزگان مسئوليتي در مديريت آن ندارد، نيرو مستقر شده است كه در آن مبادي نيز يك گروه هميار ناجي، تيم غواصي و دستگاه هاي مخابرات دريايي مستقر شده است.

همگرايي ارگان ها؛ شاه كليد موفقيت طرح هاي نوروزي

جانشين رييس كميته سفرهاي دريايي هرمزگان همگرايي ارگان ها را شاه كليد موفقيت طرح هاي نوروزي برشمرد و افزود: نيروي درياي سپاه، درياباني، هلال احمر و اورژانس هم كنار ما هستند و هلي كوپتر و هواپيما هم در اختيار داريم كه هم اورژانس هوايي و هم اورژانس دريايي را براي اولين كنار هم در اين طرح پيش بيني كرده ايم.

شماره تلفن هاي طلايي در يك سفر دريايي

وي در پايان از مردم خواست براي كسب اطلاعات دريايي ايام نوروز با دو شماره 2122500 و 2122501 (0761) تماس حاصل نمايند؛ اين شماره ها، اطلاع رساني 24 ساعته به مسافران دريايي را برعهده دارند و در خصوص بروز هرگونه اضطرار و فقط براي سوانح دريايي با شماره 1550 تماس بگيرند و در موارد ديگر، آن را مشغول نكنند.

به گفته نوفرستي، در بحث ارايه اطلاعات هواشناسي نيز سامانه پيامكي300076373000 آماده اطلاع رساني به مسافران دريايي مي باشد.

ايمني؛ دغدغه اصلي سكانداران مسافرت هاي دريايي هرمزگان

وي از علاقه مندان به سفرهاي دريايي خواست تا از طريق بنادر مجاز، به وسيله شناور مجاز و در زمان مجاز تردد كنند. همچنين قبل از انجام سفر دريايي، حتماً بليط تهيه نموده و ايمني سفر خود را تضمين كنند.

معاون امور دريايي اداره كل بنادر و دريانوردي استان هرمزگان ضمن بيان اين مطلب كه"ايمني سفر" دغدغه اصلي سكانداران حمل و نقل دريايي در اين استان است، در پايان يادآور شد: طبق تأكيدات مديريت عالي استان، تمام نيروهاي اين اداره كل در آمادگي كامل انجام وظيفه كرده و بخش هاي مختلف ناوگان مسافرت دريايي استان 24 ساعته فعال هستند.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.