سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

زود قضاوت نکنیم

این گزارش با موضوع پیامدها و راهکارهای مواجه با پیش داوری می پردازیم


به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران  پیش داوری یکی از موانع آشتی درونی به شمار می‌آید پیش داوری نوعی نگرش، تفکر و تقویت کننده خشم و عصبانیت است زیرا زمانی که درباره کسی قضاوت می کنیم و او را فردی بد یا خوب ارزیابی می کنید طبیعی است که نسبت به او احساس هیجان می کنیم پیش داوری مانع پذیرش دیگران و برچسب زدن به انسان‌های اطرافمان است.

کسانی که راجع به خود قضاوت میکنند اعتماد به نفس ضعیفی دارند و کسانی که درباره دیگران قضاوت میکنند روابط آنها با دیگران بر تنش است و در درون آنها نیز آشوب و پر تنش است.

پیش داوری و قضاوت درباره دیگران به سرزنش و بدگویی از دیگران منجر می‌شود سرزنش و پیش داوری همانند بازی است که همه ما به آن آلوده ایم چون به وسیله پیش داوری از زیر بار مسئولیت شانه خالی می کنیم در بیرون از خودمان به دنبال کسی می‌گردیم که او را مقصر بدانیم و او را سرزنش کنیم به همین دلیل است که به مرور با دیگران غریبه و تنها می‌شویم.

شاید تا به حال به این فکر کرده ایم که چگونه می‌شود از شر پیش داوری‌ها راحت شویم یکی از راه‌های رها کردن پیش داوری  این است که هر روی جلوی آینه بایستیم و با خود صحبت کنیم و بگوییم که امروز را بدون غیبت و پیش داوری شروع می کنیم و همه انسان‌ها را به عنوان آفرینده خدا دوست داریم، همچنین روی کارت و یا کاغذ بنویسید که می خواهید با قضاوت کردن خداحافظی کنید و آن را در روبروی خود قرار دهید تا هر روز آن را ببینید. گاهگاهی چشمان خود را ببندید و قضاوت کردن را مانند پرندگان سیاه ببینید که از ذهن تنها خارج می شوند و ذهن شما را ترک میکنند.

 باید بدانیم رشد معنوی و آرامش درونی هر کس مستلزم رهایی از پیش داوری است.

انتهای پیام/
برچسب ها: زود ، قضاوت ، راهکار
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.