سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

طلاق مساوی با ترس و اضطراب در کودکان

متاسفانه بیشترین آسیب را در طلاق کودکان می‌بینند که برخی از آنها غم و درد نهان خود را ابراز می‌کنند و بعضی دیگر آن را پنهان می‌کنند.

محبوبه کریمی در گفتگو با خبرنگاراجتماعی باشگاه خبرنگاران گفت: طلاق یکی از پیامدهای ناگوار و تلخ انتخاب اشتباه است که طبعا برای گروه کثیری از انسان‌ها اجتناب‌ناپذیر می‌باشد. اگر چه در این پروسه جدایی والدین بعضا کمک می‌کند تا آینده‌ای دگرگون داشته باشند اما متاسفانه اغلب فرزندان در این راه صدمه ببینند.

این روانشناس گفت: تاثیر مستقیم طلاق تزریق عواطف رنجور از جمله ترس، خشم، گیجی و بهت‌زدگی است. اما باید اذعان داشت که کودکان می‌توانند پس از مدتی به حیات طبیعی خود بازگردند.

وی اظهار داشت: در این رابطه نقش والدین بسیار اساسی است. آنان باید کودکان خود را زیر چتر حمایت خود قرار دهند و هدایت صحیح را از آنان دریغ نکنند طلاق به خصوص بر کودکان در دوران ابتدایی تحصیل تاثیر عمیق‌تری می‌گذارد. حس عدم امنیت کودکان را به شدت آزار می‌دهد و آنها از بازگو کردن شرایط خانواده خود احساس شرمساری دارند. حتی پس از مدتی ممکن است که بچه‌ها خود را سرزنش کنند در این باره واکنش بچه‌ها متفاوت است. برخی غم و درد نهان خود را ابراز می‌کنند و بعضی دیگر آن را پنهان می‌کنند.

این روانشناس در پایان خاطرنشان کرد: طلاق با خود حس عدم امنیت را در کودکان می‌پروراند. پس از طلاق برخی از بچه‌ها از حس عمیق ناتوانی رنج می‌برند بچه‌های کوچک‌تر گاه فکر می‌کنند که والدین در فکر ترک آنها هستند این حس ناامنی آنها را تشدید می‌کند. درگیری والدین نیز استرس و اضطراب بچه‌ها را شدت می‌بخشد و امکان دارد که عوارض فیزیکی از جمله سردرد، دردمعده و غیره در کودکان نمایان شود و در بچه‌های بزرگتر عموما انزوا و خلوت‌گزینی است که خود گواه دیگری بر ترس و نگرانی آنهاست.

انتهای‌پیام/
برچسب ها: طلاق ، ترس ، کودکان
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.