سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

حاشیه های سینمایی در تیرماه 92؛

پلمپ شبانه خانه سینما و آغاز تجمع سینماگران

پلمپ شبانه خانه سینما تجمع سینماگران را مقابل خانه سینما را به همراه داشت.

به گزارش خبرنگار حوزه سينما باشگاه خبرنگاران؛ ماه سينمايي تیرماه اين بار با شادي همراه بود و تولد بزرگاني چون عزت الله انتظامي، پرويز پرستويي و ابوالفضل پورعرب جشن گرفتند.  

فيلم "گذشته" در بيش از يك هفته فروشي 300 ميليون توماني را كسب كرد.  

محمد علي كشاورز بازيگر سينما، تئاتر و تلويزيون كه از مدتي قبل براي انجام عمل جراحي و ادامه درمان در بيمارستان آتيه تهران بستري شده بود اول تير ماه از بيمارستان مرخص شد.  

 در اين ماه در آيين گراميداشت فرهيختگان فرهنگ و هنر، نشان درجه يك دولتي فرهنگ و هنر را به اكبرعبدي و داريوش ارجمند اعطا كرد.  

فرهاد توحيدي درباره نامه هيات بازگشايي خانه سينما به مهدي عظيمي ميرآبادي و اجازه اين مدير براي تشكيل مجمع عمومي اين نهاد صنفي از سوي سيزده صنف قانوني شده با غيرقانوني دانستن اين صنف صحبت هايي را مطرح كرد كه هيات بازگشايي خانه سينما هيچ وجه قانوني ندارد. وزارت ارشاد پاي سندي را به نام پيش نويس اصلاح اساسنامه خانه سينما امضا كرده و قاعدتا بايد به آن پايبند باشند.  

 هم چنين در پي بيانيه ای 23 صنف و واكنش نسبت به فراخوان برگزاري مجمع عمومي و غيرقانوني خواندن آن هم چنين توضيح داد: دو قرائت براي بازگشايي خانه سينما وجود دارد، قرائتي كه معتقد است چه براساس اساسنامه موجود و چه براساس اساسنامه اصلاح شده هيات مديره خانه سينما بايد برگزار كننده مجمع عمومي باشند اما قرائت ديگر براي بازگشايي خانه سينما حضور اصنافي كه توسط دولت برخلاف موازين تشكيل شده اند و برگزاري يك مجمع عمومي است كه ما زير بار اين مجمع عمومي نمي رويم.  

جواد شمقدري در واكنش به دستور مجدد رئيس جمهور براي بازگشايي خانه سينما گفت: ما آخرين وضعيت را به آقاي احمدي نژاد توضيح داده ايم و ايشان متوجه شدند كه دوستان خانه سينما در حال شيطنت، شانتاژ هستند و نمي خواهند اين نهاد صنفي در اين دولت باز شود.  

محمد شيخان معاون ارتباطات و اطلاع رساني دفتر رئيس جمهور در پي واكنش جواد شمقدري رئيس سازمان سينمايي به تاكيد رئيس جمهور بر بازگشايي خانه سينما، ضمن تاييد محتواي نامه، زمان دستور رئيس جمهور را پس از ديدار شمقدري و ارائه توضيحات وي و نه قبل از آن دانست.  

در حالی  سینمای ایران روزها و هفته های خود را سپری کرد که مهمترین رویدادهای آن به موضوع داغ خانه سینما بر می گردد.

موضوعی که با تاکید های مکرر رئیس جمهور بر بازگشایی آن انجام می گرفت و با وجود اجرایی کردن این درخواست توسط رئیس سازمان سینمایی بودیم اما با گذر روزهای هفته اعلام شد که خانه سینما تا 2 ماه دیگر باز نخواهد شد و این خبر را جواد شمقدری رسانه ای کرد تا باز هم حاشیه ها و جنجال‌های خانه سینما ادامه داشته باشد و دلیل این تاخیر را به اختلافات اعضا نسبت داده است. 

اما در مقابل فرهاد توحیدی با اعلام اینکه جواد شمقدری راضی به بازگشایی خانه سینما نیست این روند را ناموفق دانست. 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار نظر درباره وضعیت بازگشایی خانه سینما را با توجه به دستور مجدد رئیس جمهور به روزهای آتی موکول کرد.

اما پلمپ شبانه خانه سینما توسط ارشاد دردسر دیگری به پا کرد و باعث تجمع سینماگران مقابل این نهاد شد البته این تجمع مدت زمان کوتاهی بود و لی در پی آن جلسات مطبوعاتی هر دو طرف برگزار کردند جلسه ای که سرانجامش بی نتیجه بود و پایان ان بیانیه ای از سوی هیات مدیره خانهسینما سابق اعلام شد ومهلت 48 ساعته برای خاتمه دادن به قضیه و باز کردن پلمپ بسته شده از سوی ارشاد بود.

اما این قضیه ادامه داشت به طوری که با اتمام مهلت 48 ساعته تازه حاشیه ها آغاز شد و سینماگران با حضور دوباره مقابل خانه سینما اعتراض خود را تکرار کردند این تجمع همچون مانند اولین تجمع نبود و بسیار داغ تر و حاشیه دار تر برگزار شد به طوری که به درگیری نیروی انتظامی با سینما گران شکستن قفل های درب این نهاد ختم شد.

از کسانی که بسیار شور بیشتری به این جریان می داد کسی نبود جز "عبدالحسین برزیده" که به همراه دیگر سینماگران تلاش متعددی برای بازگشایی درب داشتند که در این امر ناموفق بودند.

"اصغر فرهادی"، "پارسا پیروزفر"، "هانیه توسلی"، "پگاه آهنگرانی"، "رخشان بنی اعتماد"، "حبیب رضایی"، "رضا کیانیان"، "مهتاب كرامتي"، و "پرویز پرستویی" از چهره های حاضر در این تجمع بودند که سهم پرویز پرستویی برای خاتمه دادن به این جریان و بازگشایی خانه سینما بیشتربود.

قرارداد فيلم‌هايي چون "دهليز" براي گروه آزادي و "هيس دخترها فرياد نمي‌زنند" براي سينما آفريقا، فيلم "جابه جا" به سر‌گروهي عصر جديد، "فرزند چهارم" به سرگروهي سينما قدس و "هيچ‌كجا هيچ‌كس" به سر گروهي سينما استقلال ثبت شد و بعد از پایان ماه مبارک رمضان به روی پرده سینما رفت.

محمدرضا گلزار که مدتی در خارج از ایران به‌سر می‌برد و این حضور با حاشیه‌هایی همراه بود،  مجددا به کشور بازگشت.

همچنین در این ماه بعد از چند ماه اصغر فرهادی به ایران بازگشت و در این باب جلسه مطبوعاتی مربوط به فیلم گذشته قرار بود برگزار شود که به دلایلی کنسل شد.




انتهای پیام/اق
برچسب ها: سینما ، حاشیه ، سال ، تیر
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.