سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رییس انجمن آمار در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

طرح نظام "آمارشناسی" نهایی شد

رییس انجمن آمار ایران از نهایی شدن طرح نظام آمارشناسی در مجلس خبر داد و گفت: این طرح پس از مطرح و تصویب شدن در صحن علنی مجلس اجرایی خواهد شد.

محسن محمد‌زاده در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران در تشریح وضعیت نظام آماری کشور اظهار داشت:در جامعه‌ در سطوح مختلف از علم آمار استفاده‌های متفاوتی در انجام متفاوتی در سطوح مختلف صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه برای مدیریت نیاز به برنامه‌ریزی و برای برنامه‌ریزی نیاز به آمار دقیق، به روز و به هنگام است ادامه داد: به همین منظور در کشورهای مختلف مراکزی به صورت ملی برای تهیه آمار و اطلاعات و شاخص‌های دقیق برای برنامه‌ریزی تشکیل می‌شود و یا اینکه واحدهای اطلاعات و آمار در مراکز مختلف مدیریتی تشکیل می‌شود.

رییس انجمن آمار ایران تصریح کرد: اگر اطلاعاتی که در دست برنامه‌ریزان قرار می‌گیرد از دقت و صحت لازم و کافی برخوردار نباشد برنامه‌های دقیق انجام نمی‌شود و نتیجه‌ای که مورد هدف اصلی بوده حاصل نمی‌شود که مشکلات زیادی را نیز به وجود می‌آورد که این امر نشان‌دهنده‌ی اهمیت علم آمار می‌باشد.

محمد‌زاده افزود: در کشور ما در عین آنکه به رشته‌ی آمار در سطوح مختلف دانشگاهی پرداخته می‌شود متأسفانه بی‌اعتمادی عمومی ناشی از اطلاعات نادرست در جامعه‌ ایجاد شده است.

وی اضافه کرد: این امر در پی آن صورت گرفته که اطلاعات در مرحله جمع‌آوری، خلاصه‌کردن ، تحویل داده‌ها یا در مرحله بهره‌برداری از نتایج آماری استفاده درست به نوع تخصصی و یا علمی نشده است که این امر در نتیجه‌ی آن بوده که عمدتاًَ آمارگیری توسط افرادی که از تبحر لازم برخوردار نیستند انجام شده است.

رییس انجمن آمار ایران گفت: در بسیاری از دستگاه‌های دولتی در کشور واحدهای اطلاعات آمار دایر است ولی افراد مشغول در آن از تخصص آماری لازم برخوردار نیستند و گاهی از دانش‌آموختگان رشته‌های غیر مرتبط با آمار می‌باشد.

محمد‌زاده بیان داشت: علاوه بر این طرح‌های آماری کلان در کشور اجرا و نتایج آن برای مدیران به منظور برنامه‌ریزی و بهره‌برداری استفاده می‌شود اما متأسفانه توسط افراد غیرمتخصص صورت می‌گیرد که طبیعتاً نتایج حاصل از دقت در شرایط لازم برخوردار نیستند.

***همگانی کردن علم آمار در کشور

رییس انجمن آمار ایران تأکید کرد: جامعه آماری کشور به دنبال همگانی کردن علم آمار و اطلاع‌رسانی در سطح جامعه، ارتقای سواد آماری و فرهنگ آماری در کشور می‌باشد که در راستای این اهداف انجمن آمار بر آن شد تا نظامی برای ساماندهی آمار در کشور راه‌اندازی کند.

محمدزاده ادامه داد: بر اساس این نظام کسانی که می‌خواهند به هر گونه فعالیت آماری در سطح خرد و کلان انجام دهند از مرجعی مجوز لازم را کسب کرده که گواه تخصص و تبحر آنها باشد همانند نظام مهندسی و نظام پزشکی که اثر مطلوبی در کیفیت خدمات آنها نیز دارد.

وی گفت: اگر ما نظام آمارشناسی داشته باشیم با شناسایی افراد ضمن آموزش‌های لازم، تعیین سطر و انتقال تجربیات نیز به راحتی صورت می‌گیرد.

محمدزاده اضافه کرد: در راستای اهداف جامعه‌ی آمار و کسب نتایج بهتر از فعالیت‌های آماری و رفع بی‌اعتمادی به وجود آمده در جامعه انجمن آمار ایران با همکاری مرکز آمار برای طرح نظام آمارشناسی اقدام کرد.

وی افزود: این طرح در کمیسیون‌های مختلف مجلس در دست بررسی است ضمن آنکه از نظر کارشناسان و صاحب نظران در مرکز پژوهش‌های مجلس برای رفع نواقص استفاده شد.

رییس انجمن آمار ایران خاطرنشان کرد: با رفع نواقص و نهایی شدن این طرح در کمیسیون و پس از مطرح شدن در صحن علنی مجلس اجرایی خواهد شد. انتهای پیام/


برچسب ها: آمار ، نظام ، دقیق ، یارانه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.