سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بیشترین بروز این "سرطان" بعد از ۵۰ سالگی است

بر اساس آخرین آمار مرکز کنترل سرطان در ایران، سرطان پوست با تعداد ۱۱۴ مورد در سال ۱۳۸۸ در صدر موارد سرطانی مجموع مردان و زنان گزارش شده است.

دکتر محمد علی نیلفروش‌زاده، متخصص پوست و مو، درگفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: اشعه UV از خورشید، لامپ‌های خورشیدی و سالن‌های برنزه کننده ساطع می‌شود. 

خطر ابتلای فرد به سرطان پوست به مدت زمانی که در معرض اشعه UV است بستگی دارد. 

وی افزود: بیشتر سرطان‌های پوست، بعد از سن ۵۰ سالگی اتفاق می‌افتد. ولی تابش نورخورشید به پوست از سنین پایین آسیب می‌زند. مهم‌ترین عامل تمام بدخیمی‌های پوست، تابش پرتو فرا بنفش است. 

دکتر نیلفروش‌زاده تصریح کرد: از سوی دیگر برآور شده ۸۰ درصد مواجهه با نور خورشید در سنین قبل از ۲۱ سالگی اتفاق می‌افتد. مطالعات نشان می‌دهد که تماس با اشعه نور خورشید، در طول دوران کودکی و نوجوانی نقش مهمی در بروز سرطان پوست در آینده دارد. 

این متخصص پوست و مو اذعان داشت: در ایران، به دلیل نوع پوشش، سرطان پوست کمتر مشاهده می‌شود و از همه مهم‌تر سبزه بودن پوست ایرانی ‌ها نیز مانع شیوع این بیماری می‌شود چرا که پوست سبزه، در مقابل آفتاب مقاوم‌تر است. 

دکتر نیلفروش‌زاده افزود: رشد غیرطبیعی زخم‌ها و خال‌های پوستی، زخم‌هایی که بهبود نمی‌یابد و با خونریزی همراه هستند، زخمی که بهبود آن مدت زیادی به طول بینجامد و تغییر رنگ خال‌های پوستی نشانه‌هایی از سرطان پوست هستند. 

وی تصریح کرد: تقریباً ۱. ۶ درصد مردم در طول زندگی‌ یک یا چند کراتوز آفتابی پیدا می‌کنند. کراتوز آفتابی یک رشد پوستی با ماهیت سخت، پوسته دهنده و به رنگ قرمز مایل به صورتی است که در تماس طولانی پوست با نور خورشید به وجود می‌‌آید. 


انتهای پیام/
برچسب ها: سرطان ، پوست ، اشعه ، خال
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.