سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آگاهانه "پوست" خود را به دست پزشکان بسپارید

عوارض سوء تابش اشعه فرابنفش که می‌تواند افراد را منجر به لایه‌برداری کند شامل: لکه‌های پوست، تغییر رنگ پوست و بدخیمی‌های پوستی است.

خلیل صداقت پیشه متخصص پوست و مو در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: در پیلینگ یا لایه‌برداری، یک لایه از سلولهای مرده پوست که حاوی جوش و لکه‌های قهوه‌ای روی پوست است برداشته می‌شود که در اثر این عمل مشکلات پوستی مانند کدر بودن، منافذ باز و چروک‌های ریز از بین رفته و شخص پوستی شاداب و باطراوت پیدا می‌کند. 

وی با اشاره به عوارض سوء تابش اشعه فرانبفش گفت: این عوارض شامل بدخیمی‌های پوستی، لکه‌های پوستی، تغییر رنگ پوست، کک و مک و ایجاد چین و چروک می‌تواند باشد. 

برای درمان پوست‌های آسیب دیده پیلینگ صورت می‌گیرد که موجب تصحیح بسیاری از مشکلات می‌شود. 

وی بیان کرد: انواع لایه‌برداری پوست می‌تواند شامل موارد زیر باشد: 
پیلینگ شیمیایی: 
لایه‌برداری شیمیایی به معنی تخریب و برداشت کنترل شده لایه‌هایی از پوست به وسیله ترکیبات شیمیایی با هدف محو آثار باقیمانده از آکنه و جوش، کک و مک و انواع لکه‌های پوستی است. 
پیلینگ بسته به عمق آن از یک روز تا دو هفته به طول می‌انجامد و در اثر انجام آن پوستی جدید جایگزین می‌گردد و عمق پیلینگ به غلظت ماده موثر، تعداد دفعات مصرف و مدت زمانیکه روی پوست می‌ماند بستگی دارد. از این گونه مواد می‌توان به اسید لاکتیک، رزورسینول و اسید کربولیک اسید تری کلرواستیک اشاره نمود. 

پیلینگ مکانیکی: 
به وسیله وسایل الکترومکانیکی خاصی پوست ساییده می‌شود و در رفع اسکارهای عمیق ناشی از آکنه‌ها کاربرد بیشتری دارد. 

پیلینگ لیزری: 
در این روش از دو نوع برای لایه‌برداری استفاده می‌شود، لیزر دی اکسید کربن، لیزر اربیم یاگ که در این دونوع لیزر از خواص تبخیر آب و نکروز گرمایی آن‌ها برای لایه برداری پوست استفاده می‌شود. 
انواع پلینگ پوست براساس عمق لایه‌برداری پوست. 

پیلینگ سطحی: ملایم‌ترین نوع لایه‌بردای است که به صورت سرپایی و بدون نیاز به بی‌حسی، با استفاده از فرآورده‌های حاوی یک اسید رقیق روی انواع پوست‌ها قابل اجرا است و در موارد چین و چروک‌هایی ناشی از آفتاب کک‌ومک، لکه‌های بارداری و تغییرات رنگ پوست به کار می‌رود. 

پیلینگ متوسط: این نوع لایه‌برداری عمیق‌تر و موثر‌تر از پیلینگ سطحی بوده این نوع پیلینگ عوارض بیشتری دارد. هدف از انجام پیلینگ متوسط از بین بردن چین‌وچروک‌های خفیف تا متوسط لکه‌های پوستی، ضایعات جدی و آثار دراز مدت ناشی از تشعشات خورشید است. 

پیلینگ عمیق: در این نوع پیلینگ ماده موثره اغلب ترکیبات فنلی می‌باشد، که به لایه‌های عمیقی پوست نفوذ می‌کند و موجب سوختگی درجه ۲ می‌شود. در موارد ضایعات عمیق مانند چین‌های عمیق پوستی و اسکارهای شدید آکنه و در بیمارانی که دچار پیری پوست ناشی از آفتاب بوده که مایل به جراحی نیستند استفاده می‌شود. و دارای عوارض جانبی شدید‌تر است. 


انتهای پیام/
برچسب ها: پوست ، پیلینگ ، لیزر ، خورشید ، لک
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.