سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

هر شب با قرآن/ یکی از نشانه‌های بی‌خردی!

بر آنیم تا در این مجال، قطعاتی کوتاه و بلند از کتاب وحی را با نگاهی گزیده به انعکاس آن در ادبیات پارسی، پیشکش طالبان حق و جوینگان حقیقت کنیم.

مجله شبانه باشگاه خبرنگاران؛
آیه 29 سوره‌ی هود
وَیقَوْمِ لاََّ اءَسْئَلُکُمْ عَلَیْهِ مَالاً إِنْ اءَجْرِیَ إِلا عَلَی اللّهِ وَمَآ اءَنَاْبِطَارِدِالَّذِینَ ءَامَنُوَّاْ إِنَّهُم مَّلَقُواْ رَبِّهِمْ وَلَکِنِّیَّ اءَرَیکُمْ قَوْماً تَجْهَلُونَ
 (نوح ادامه داد که) ای قوم من! از شما در برابر این دعوت، اجرتی درخواست نمی کنم، پاداش من تنها بر خداست و من کسانی را که ایمان آورده اند (به خاطر خواست نابجای شما) طرد نمی کنم، (چرا که) آنان پروردگارشان را ملاقات خواهند کرد (و از من شکایت خواهند نمود)، ولی من شما را قوم جاهلی می بینم.


* بی توقّعی پیامبران، یکی از نشانه های حقّانیّت آنهاست. (لااسئلکم علیه مالاً)
* رمز موفّقیّت مبلّغ، توقّع نداشتن از مردم و بی اعتنایی به سرمایه داران است. (لااسئلکم علیه مالاً) البتّه مبلّغان دینی نزد خداوند، اجر بزرگی دارند. (ان اجری الا علی اللّه)
* اگر انبیا دنبال سوء استفاده بودند، به سراغ اشراف می رفتند، نه فقرا. (لااسئلکم علیه مالاً)
* اشراف برای ایمان آوردن خود شرط می کردند که فقرا رانده شوند، ولی انبیا قاطعانه با این درخواست مخالفت می کردند. (ما اءنا بطارد...) (جمله اسمیّه و حرف (باء) نشانه‌ی قاطعیّت است)
* کسی که هدفش از تبلیغ، مال و مقام نیست، فقیر و غنی در نزد او یکسان است. (ما انا بطارد الذین امنوا)
* به توقّع مستکبران اعتنا نکنیم. (ما انا بطارد الذین امنوا)
* کفّار مؤمنان را اراذل می شمردند، امّا پیامبر صلّی اللّه علیه و آله می فرمود: من آنها را با شما عوض نمی کنم. (ما انا بطارد الذین امنوا)

* حکومتِ حقّ نباید به خاطر جلب رضایت مرفّهین، طبقه محروم را از دست بدهد. (ما انا بطارد الذین امنوا)
* آنها که نزد خدا آبرو دارند نباید طرد شوند. (ما انا بطارد الذین امنوا)
* یاد قیامت، به موضع گیری های دنیوی جهت صحیح می دهد. (ملاقواربّهم)
* تحقیر مؤ منان به خاطر فقرشان، نشانه‌ی بی خردی است. (قوم تجهلون)
* قرآن کسانی که مؤ منان را اراذل می شمرند، جاهل و نادان معرّفی می کند. (قوم تجهلون) (نه اشرافی گری نشانه‌ی فهم است و نه فقر نشانه‌ی جهل)
* یکی از درجات عرفان، ملاقات وشهود است که مرفّهان نسبت به این مقام بی خبرند. (الذین آمنوا انهم ملاقوا ربّهم ولکنّی اراکم قوما تجهلون)
برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.