سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

هویت اجتماعی زمینه‌ساز شکل‌گیری شخصیت

این گزارش به موضوع چگونگی شکل‌گیری هویت اجتماعی می‌پردازد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران ،‌هویت اجتماعی یکی از مهمترین گزینه‌های تشکیل دهنده شخصیت و بینش یک فرد و عامل تقویت بنیان‌های اجتماعی است. به یقین می‌توان خانواده را یکی از اصلی‌ترین و مهمترین عنصر تشکیل دهنده هویت فردی و اجتماعی دانست.

در خانواده است که ما ارزش‌های غالب و فرهنگ‌های از پیش تعیین شده جامعه خود را فرا می‌گیریم و آن‌ها را درونی می‌کنیم و شخصیت خود را مبنای آن می‌سازیم،‌ هرگونه اختلال در انتقال هویت از خانواده به فرد موجب شکل‌گیری بحران‌های درونی و شخصیتی و متعاقباً اجتماعی خواهد شد.

از دیگر عوامل مهم در شکل‌گیری هویت اجتماعی مدرسه و سازمان‌های آموزشی است که مسئولیت انتقال هویت و فرهنگ جامعه را برعهده دارند و عدم توانایی این مراکز آموزشی موجب توقف یا رشد ناقص شخصیت و هویت فردی و اجتماعی افراد خواهد شد.

از دیگر گزینه‌ها می‌توان به وجود گروه‌های همسالان، گروه مرجع و رسانه‌های فرهنگی اشاره کرد. گروه همسالان همان دوستان نزدیک و صمیمی افراد هستند که تاثیر چشم‌گیری در انتخاب هدف و نحوه شکل‌گیری افراد دارند.

همچنین درباره گروه مرجع نیز باید بیان داشت که این گروه شامل الگوها و افراد مهم جامعه هستند که کودک یا جوان سعی دارد خود را به آن شبیه کند.

همه عوامل بالا دست به دست هم می‌دهند تا شخصیت و هویت فردی و سپس هویت اجتماعی یک جامعه را تشکیل دهند. هرچه خانواده‌ و سازمان‌های متولی فرهنگ قوی‌تر و پررنگ‌تر حضور داشته باشند مسلماً هویت اجتماعی و فردی افراد نیز کامل‌تر و منسجم‌تر شکل می‌گیرد.

انتهای‌پیام/

برچسب ها: هویت ، شخصیت ، اجتماعی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.