سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

دانشنامه اقتصادی/33

"خانه هوشمند" چيست؟

خانه هوشمند به خانه‌اي گفته مي‌شود كه ساكنين آن امكان تنظيم و كنترل تجهيزات الكترونيكي منزل خود را از راه دور و نزديك داشته باشند و نيز بتوانند برنامه‌هاي مختلف و سناريو‌هاي متنوعي را براي آن تجهيزات تعريف و اجرا نمايند.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران،بكارگيري امكاناتي كه خانه را در اصطلاح "هوشمند" (Smart) كند، همواره يكي از مواردي بوده است كه بشر توجه زيادي به آن داشته و در طول دوره‌هاي مختلفِ توسعه ي فناوري راه حل هاي متعددي براي اين منظور خلق كرده است. خانه هوشمند به خانه‌اي گفته مي‌شود كه ساكنين آن امكان تنظيم و كنترل تجهيزات الكترونيكي منزل خود را از راه دور و نزديك داشته باشند و نيز بتوانند برنامه‌هاي مختلف و سناريو‌هاي متنوعي را براي آن تجهيزات تعريف و اجرا نمايند.
 
بطور كلي تجهيز ساختمان به مجموعه تجهيزاتي كه به منظور افزايش كارايي و بهره وري و ايجاد محيطي مطبوع براي ساكنين آن طراحي و اجرا ميگردند، هوشمند سازي ساختمان ناميده ميشود. هدف از اجراي پروژه هاي هوشمند سازي ميتواند تبديل فضا به يك فضاي متمايز و لوكس، تبديل ساختمان به يك ساختمان با مصرف بهينه انرژي و يا تبديل خانه به يك خانه مدرن و امن با مديريت هوشمند باشد.
 
اين تبديل ميتواند تمامي و يا بخشي از تغييرات زير در ساختمان باشد:
    *  تنظيم و كنترل هوشمندانه روشنايي بر اساس زمان، ميزان شدت نور طبيعي ونيز حضور ويا عدم حضور ساكنين.
    *  تنظيم و كنترل هوشمندانه سرمايش وگرمايش وتهويه فضا بر اساس زمان، دماي هواي بيرون، فصل سال،حضور و يا عدم حضور ساكنين.
    * تنظيم و كنترل سيستم صوتي ( موسيقي)  و پخش بي سيم موسيقي هاي متعدد در فضاهاي مختلف منزل.
    * برنامه ريزي و كنترل تمامي تجهيزات امنيتي اعم از دوربين ها و سنسورها و ساير امكانات مرتبط.
    *  يكپارچه سازي سيستم كنترل روشنائي، سيستم كنترل سرمايش و گرمايش، صوت و تصوير و امنيت در قالب يك سيستم يكپارچه و هماهنگ.
 
در پي پيشرفت روز افزون صنايع تجهيزات الكترونيكي منازل، صنعت هوشمندسازي ساختمان نيز تحولات عظيمي را شاهد بوده است. شبكه هوشمند منازل شامل بخش‌هايي از قبيل سرگرمي‌ها و تفريحات (پخش فيلم و موسيقي)، سيستم روشنايي، سيستم كنترل دما، سيستم امنيتي، انواع Interface، سيستم اطلاعاتي و ارتباط تجهيزات بخش‌هاي گفته شده مي‌باشد.
 
انتهای پیام/
 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۱:۱۸ ۱۸ شهريور ۱۳۹۵
بطور کلی خانه ی هوشمند خانه ای است که در آن بتوان هرچیزی را ازراه دور با موبایل ویا بصورت اتوماتیک (هوشمندانه) کنترل کرد. خانه هوشمند واقعی قابلیت یادگیری رفتار زندگی مارا نیز دارد.