سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

جشن نوروز در هندوستان؛

جشن رنگ‌های سحرآمیز

جشن هولی برای مدت پنجاه روز در ایام بهار تمام فعالیت‌های دیگر را در منطقه براج تحت‌الشعاع خود قرار می‌دهد و شمار بسیاری ازمردم هندوسایر کشورها جهت مشاهده این جشن دیدنی رنگ‌هابه این منطقه سفر می‌کنند.

به گزارش   خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، هولی یکی از بزرگترین جشن‌های هند است که علاقمندان زیادی داشته و با توجه به رنگ سحرآمیز آن هیچ جشن دیگری نمی‌تواند با آن رقابت و برابری نماید و در این ایام تمام فعالیت‌ها در این منطقه با روح هولی آمیخته می‌شود.

در معابد هر روز ز پودر رنگی که به آن گولال می‌گویند برای استحمام مذهبی   خدایان استفاده می   کنند.
جشن بزرگ و پرآب و رنگ هولی هر سال در ماه فوریه و مارس در تمام بخش‌های کشور هند برگزار می‌شود.

این جشن در فصلی که هوا سرد است و نه گرم و درختان با انواع گل‌های دلفریب می‌شکفند، اتفاق می‌افتد.

آیین جشن دو روز است در روز اول آتشی بزرگ در غروب و یا شب هنگام روشن می‌شود قبل از آن آتش بزرگ دیگری بر روی مکانی که از قبل آماده شده روشن می‌شود و تمثالی از هولیکا که از خیزران و پوریا ساخته شده در حرکت دسته جمعی و منظم به همراه خوانندگان و نوازندگان محلی به وسیله برهمن‌ها با تشریفات به محل وارد می‌شوند.

تمثال در وسط تل آتش گذارده می‌شود و دستیار برهمن هفت بار آن را طواف می‌کند و قبل از اینکه آن را آتش بزنند اشعاری را می‌خوانند که ستایش هولی را ذکر می‌کند.

در روز دوم از صبح زود تا ظهر، مردم با هوکاست و عقیده مذهبی بر سر و روی دوستان و خویشان گرد رنگ می‌ریزند یا با آب فشان آب رنگی می‌پاشند.

پسرها و کاست‌های پایین‌تر به خیابان‌ها می‌ریزند در حالیکه کلمات زشت رکیکی به زبان می‌آورند با سرنگ، آب رنگی بر سر و روی هم می‌پاشند اما مسن‌ترها گرد قرمز را به آرامی روی صورت هم می‌ریزند. مردم از رنگین شدن لباس‌هایشان ناراحت نمی شوند.

در غروب همان روز مردم شیرینی تعارف می‌کنند و دوستان سه بار همدیگر را در آغوش می‌گیرند و برای هم آرزوی خوشبختی می‌کنند کودکان و نوجوانان هم برای ادای احترام برپاهای بزرگترهایشان دست می‌کشند.

انتهای‌پیام/

برچسب ها: جشن ، رنگ ، فصل
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.