سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

وقتی ترس، گریبانگیر کودکان است/ نگاهی به مقوله ترس در کودکان

ترس بخش طبیعی از رشد کودک است، ترس‌ها در صورتی غیرطبیعی هستند که به صورت دائمی وبه مدت طولانی در کودک باقی بمانند و یاذهن کودک رابه طور کامل اشغال کننداین امرخود نیز تأثیرات منفی بسیاری درپی دارد.

سیمین موحد روانشناس درباره علل ترس در کودکان در گفتگو با   خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران گفت: ترس یک غریزه طبیعی است که در کودک از بدو تولد در آن وجود دارد اما گاهی به دلیل تغییراتی که در شدت و نوع آن بوجود می‌آید از حالت عادی خارج و به صورت دائمی در کودک رشد می‌کند که خود باعث تأثیرات منفی در روحیه کودک است. 

وی همچنین ادامه داد: کودک معمولا از تنهایی (جدا شدن از پدرومادر) اموات آزار دهنده دندان پزشکی، زمین خوردن حیوانات و حشرات، تاریکی در هنگام خواب هراس دارند که با افزایش سن و رشد شناختی این ترس‌ها کاهش می‌یابد اما در غیر این صورت نیاز به درمان برای از بین بردن این ترس‌ها در درون کودک است. 

موحد درباره مقوله ترس در تمام سنن مختلف اظهار داشت: ترس در مورد کودکان 3 تا 5 سال شامل ترس از حیوانات و حشرات، غول‌ها، ارواح، گم شدن، ترس از دست دادن پدر و مادر تاریکی هنگام خواب تولد کودکی دیگر در خانواده و ... است، اما در نوجوانانی که به سن بلوغ می‌رسند معمولا از موقعیت‌های جدید مثل دانشگاه، کنکور، جنگ، طلاق، ناآشنایه از فضاهای جدید اجتماعی و... نشانه‌هایی از ترس وجود دارد. 

این روانشناس درباره تأثیر والدین و نقش آنان در ترس کودکان گفت: والدین نقش اساسی در این امر ایفا می‌کنند چرا که والدین تعیین کننده این هستند که شرایط را برای ترس کودک فراهم و یا آن را از این حالت دور کند، بعضی از کودکانی که نسبت به کودکانی دیگر بیشتر می‌ترسند بستگی به والدینی دارد که همیشه نگران و در تشویش هستند که فرزندانشان خود نیز دارای چنان روحیات هستند و همیشه در ترس و وحشت به سر می‌برند. 

وی درباره راه حل‌های موثر در جهت حل این مسئله گفت: شیوه پیشگیری پیش از آن که کودک در موقعیت ترسناک قرار بگیرد آمادگی‌های لازم را به او بدهیم؛ طوری رفتار نکنید که گویا ترس کودک غلط و یا ابلهانه است؛ کودک را ترغیب نکنید که از چیزی که می‌ترسد اجتناب کند، در عوض به آرامی به کودک کمک کنید تا با ترس‌هایش روبه رو و به کودک امکان دهید به تدریج با چیزی و یا عاملی که باعث ترس در او می‌شود کنار بیاید دیگر کودک را با فنون آرامش بخش آشنا کنید تا در هنگامی که ترسیده است آنها را به کار بندد تا تصوارت‌اش را از ترس خالی و جایگزین آن تصویرهای شادی آور و آرام بخش کند دیگر مسئله این است که شیوه‌هایی را به کودک بیاموزید تا شجاعت و اعتماد به نقش آن را تقویت کند؛ چرا که روبه رو شدن با ترس این امکان را می‌دهد تا در کودک در آینده دچار ترس و واحمه نباشد و از اجتماع و زندگی فردی خود گریزان نشود. 

انتهای‌پیام/
برچسب ها: ترس ، کودک ، ذهن
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.