سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

روستای "دروار" یا "دروازه خزر" + تصاوير

روستای تاریخی "دروار"در زمان اشکانیان به عنوان دروازه خزر و شکارگاه فرمانروایان اشکانی مستقر در صد دروازه بوده است.

به گزارش خبرنگار حوزه میراث فرهنگی باشگاه خبرنگاران، روستای "دروار" در انتهای غرب شهرستان دامغان  و در فاصله 45 کیلومتری شهرستان دامغان قرار گرفته است نشانه های باستانی حاکی از دیرینگی این روستا است.



معبد چهل دختر، گورستان زردتشتی رمه و حمام قدیمی آن و کانال زیر زمینی که آب شر را تامین می کرده از جمله بقایای این روستا است.

روستای دروار در زمان اشکانیان به عنوان دروازه خزر و شکارگاه فرمانروایان اشکانی مستقر در صد دروازه یا هکاتم پلیس بوده است.



وجود بقایای قلعه‌ی اسماعیلی در منطقه گیو و دیوارهای سنگی ستبر در ارتفاعات از رونق روستا بعد از اسلام است.

تنگه گیو، چاه دیو بازمانده از تفکر اساطیری کهن در این روستا است.

در دوره آزار و تبعید علویان،  این منطقه  پناهگاهی برای آنان بوده است، مزار آنان اکنون در منطقه به امامزاده شناخته می‌شود.



وجود یوزپلنگ آسیایی در این منطقه و شکارگاه‌های وزرم و کوشک و آرسک در کوهپایه های نیمه جنگلی سرسبز شمالی انواع حیوانات  منطقه کوهستانی  را در خود جای داده است.

آسیابهای بادی و آبی متعدد، تنوع نان های محلی و صنایع دستی ظریف و زیبای روستا برای ساکنان آن باعث فخر و مباهات بوده و برای هر بیننده جالب است.

انتهای پیام/رس


تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
حسین میرنژاد
۲۳:۵۳ ۱۷ مهر ۱۳۹۳
سلام . آدرس وب سایت رسمی منتطقه تویه دورار www.todarvar.com می باشد و دوستانی که علاقه دارن اطلاعات بیشتری از این منطقه فوق العاده کسب کنند می تونن به این وب سایت مراجعه کنند .