سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

دانشنامه اقتصادی/ 26

عمر 22 ساله "پرايد" در ايران

پرايد خودرويي که از سال1372 وارد ايران شد و به دليل قیمت ارزان و مصرف پایین سوخت خيلي زود مورد استقبال مصرف کنندگان قرار گرفت اما با توجه به ايراداتي که بر اين محصول وارد است آبان ماه 92 اعلام شد که توليد خودرو از سال 94 متوقف خواهد شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، پرايد همان مزدا 121 است كه ابتدادر دهه 1980 در ژاپن توليد مي‌شد. ارتباط كاري فشرده مزدا و فورد باعث شد كه طي چند ماه مزدا 121 با نام فورد فستيوا در آمريكاي شمالي توليد شود
فورد فستيوا در سال 1986 در آمريكا توليد مي‌شد، ولي با وجود استقبال زياد به دليل ايراد سازمان امنيت بزرگراه‌هاي آمريكا جلو توليد آن گرفته شد.

در آن سال اين خودرو ناامن‌ترين خودرو آمريكا شناخته شد. توليد اين خودرو از سال 1987 از آمريكا به كياموتورز رسيد و در كره ادامه پيدا كرد.


در حالي كه تازه كياموتورز شروع به توليد خودرو كرده بود، مزدا 121 چهره جديدي به خود گرفت تا كمي انتقاد ايمن نبودن از اين مدل برداشته شود.

توليد مزدا با اين كد در سه مدل ديگر و تا سال 2002 ادامه يافت.

بر اساس اين گزارش؛ مدتي گذشت و بزرگ‌ترين معامله كياموتورز در آن سال ها انجام شد. تولید پرايد در ایران از سال ۷۲ در شرکت سایپا آغاز شد و پس از آنكه توليد پرايد در كره در سال 2000 ميلادي پايان يافت ليسانس اين محصول هم كاملا به سايپا رسيد.


این خودرو به دلیل قیمت ارزان و مصرف پایین سوخت خيلي زود مورد استقبال مصرف کنندگان قرار گرفت.


در زمستان سال ۱۳۸۹ شرکت سایپا باهدف ارتقا سطح کیفی محصولات خود تولید محصولات خود را بر پایه پلتفرم پراید متوقف نمود وتولید بر اساس پلتفرم X۱۰۰ راآغاز کرد ومحصولات خود را با نام های جدید: سایپا ۱۱۱، سایپا۱۳۱، سایپا ۱۳۲، سایپا ۱۴۱ تولید می‌کند.


*سايپا 141 کم‌ تيراژترين مدل در خانواده محصولات پرايد


سايپا 141 يکي از محصولات سايپا است. اين خودرو همان پرايد تغيير يافته است.
این مدل در واقع مدل ليفت بک سايپا 131 يا در واقع همان سایپا صبا است
این تغییر در طراحی در دورانی انجام گرفت که بازار خودروی ایران از نظر تنوع مدل های عرضه شده بسیار فقیر بود و ساپیا نیز تبلیغات زیادی در زمینه141 به راه انداخت.


اما شکل ظاهری نا مانوس و مشکلات کیفی ناشی از این تغییرات باعث شد این مدل هیچ گاه نتواند به خودرویی موفق تبدیل شود و هموازه کم تیراژ ترین مدل در خانواده محصولت پراید بود.


به گونه ای که با وجود طرح متفاوت نسبت به مدل های سدان، همواره با قیمت پایین تر عرضه می شد تا بتواند نظر مشتریان را به سوی خود جلب کند.

*پرايد 111 كم ‌مصرف‌ترين خودرو در كلاس خود


پس از گذشت مدت بسیاری از مونتاژ پراید نسیم ( هاچ بک ) هیچ تغییری در ظاهر این خودرو حاصل نشده بود تا این که پروژه‌ای تحت نام سایپا ۱۱۱ در اسفند سال ۱۳۸۶ در مرکز تحقیقات سایپا کلید خورد .


خودرو سایپا ۱۱۱ در فروردین و خرداد ۱۳۸۷ کلینیک شد و پیش از آغاز مدل سازي با استقبال ۹۰ درصدی مردم در کلینیک این خودرو قرار گرفت.


فعالیت‌های مهندسی این خودرو در خرداد و مرداد ماه ۱۳۸۷ پیگری شد و نمونه سازی‌ها و آزمایش‌های گوناگون روی این خودرو در مهر ماه ۸۷ به پایان رسیدند.


مروارید به عنوان یک هاچ بک سایز کوچک، در نگاه اول و با توجه به استانداردهای جهانی باید خودرویی سبز و کم مصرف باشد، هر چند مسیر کنونی پراید نسیم هم نسبت به دیگر خودروهای موجود در بازار کم به نظر برسد اما آن چنان که باید توصیف گر ابعاد کوچک این خودرو با موتور کم حجم و سبک نیست .


از همین رو مرکز تحقیقات سايپا با افزایش ضریب درگ برای مروارید توانست این خودرو را به عنوان کم مصرف‌ترین خودرو در کلاس خودش در ایران و همچنین سبزترین خودرو کشور معرفی کند .

برای اطمینان از موفقیت در انجام این پروسه نیز آزمون‌های آلایندگی و مصرف سوخت روی سایپا ۱۱۱ انجام شدند .


مروارید همچون دیگر برادرانش از پیشرانه ۱۳۲۳ سی سی با توان ۶۲٫۵ اسب بخار بهره می‌برد .


مصرف برون شهری مروارید ۵٫۳ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر، شهری ۹٫۵۵لیتر و ترکیبی ۶٫۸۹ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است و به سیستم کاهش آلاینده‌های خروجی اگزوز مجهز است .

*سايپا 131

سایپا 131 در واقع فیس لیفت ( نمونه ی تغییر یافته ) خودروی سایپا صبا یا همان کیا پراید است.

این خودرو در بخش سپر جلو تغییراتی یافته و راهنماها از سپر جلو به چراغ های جلو انتقال یافته و به جای آن پروژکتور قابل سفارش است.

قوای فنی همانند قبل 1300 سی سی با قدرت 63 اسب بخار است و مصرف میانگین سوخت 8.8 لیتر است که هم اکنون در برابر خودروهای هم کلاس خودش بسیار بالاست.

هم اکنون به صورت استاندارد در سایپا 131 ایموبیلایزر وجود دارد و کیسه‌ی هوا در سایپا 131 قابل سفارش است.

کاسه ی چراغ عقب سایپا 131 نیز به مدل های جدیدی تغییر یافته است رنگ و نوع آن تغییر کرده است .

*سايپا 132 اشتهاي بيشتري در مصرف سوخت دارد!

سایپا 132برخلاف مدل 131همسو با مدل هاچبکش زیر تیغ جراحی طراحان سایپا رفت و با تغییرات ظاهری و داخلی محصول جدیدتری محسوب می شود.

جدا از فضای داخلی به روز شدن آن نمای بیرون آن در بخش جلو و عقب تغییرات زیادی را به خود ديد.


این خودروی سدان هم از همان بخش فنی سایر پرایدها استفاده می‌کند و تنها تفاوت عمده آن را می توان در بخش مصرف سوخت دانست جایی که به نسبت 131پر اشتهاتر نشان داده و در تردد شهری عدد 9،5 لیتر در 100کیلومتر را ثبت کرده است.

این جا هم با همان پنج تیپ معروف ex، sx،sl، lxو st روبه رو هستیم که طبق انتظار مدل ex فول ترین و مدل st کم آپشن ترین این خودرو می‌باشد.

*ايست توليد پرايد از سال 94

آبان ماه 92 سعيد مدني مديرعامل گروه خودروسازي سايپا خبر از توقف توليد پرايد از سال 94 داد.

وي گفته بود طراحی یک پلت فرم جدید برای تولید خودرو توسط سایپا با مشارکت یک شرکت بین المللی خارجی آغاز شده که بر اساس آن چند محصول جدید تولید و به بازار عرضه می شود و در پی آن به تدریج تولید پراید متوقف می شود.

انتهاي پيام/

برچسب ها: خودرو ، پراید ، دانشنامه ، ایران ، عمر
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.