سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

وحشت تل آویو از پیروزی و دستاوردهای ارتش سوریه در منطقه راهبردی یبرود

بدون تردید آن چه که در یبرود رخ داد و در آن ارتش سوریه با همکاری نیروهای حزب‌الله لبنان توانست این شهر را از لوث وجود تروریست‌ها پاک کند فراتر از یک عملیات نظامی صرف و تصرف یک منطقه جغرافیایی بود.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، جنگ یبرود موید کارآمدی و شیوه مقاومت و افزایش حضور آن در عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی است.

بسیاری از کارشناسان بر این باور بودند که اگر ارتش سوریه و حزب‌الله لبنان بتواند یبرود را تصرف کند بدون تردید توانایی تصرف تل آویو را نیز دارد زیرا استحکامات و تدابیر بازدارنده و انبار تسلیحاتی که تروریست‌ها در یبرود داشتند بسیار بیشتر و فراتر از استحکامات موجود در تل آویو است، به همین علت سقوط یبرود جامعه جهانی را شوکه کرد.

تل آویو در تکاپو و نگران است. دستاوردها و پیروزی‌های مقاومت در عرصه‌های میدانی، دریایی و فضایی پیشتر نیز تعجب و در همین حال تحسین جامعه بین‌المللی را برانگیخته بود ولی پیروزی در یبرود همه دستاوردها و پیروزی‌های قبلی را تحت الشعاع قرار داد و باعث تقویت بیش از پیش جایگاه مقاومت در عرصه بین‌المللی  شد.

این که مقاومت و ارتش سوریه چگونه توانست بر یبرود سلطه یابد معمایی است که هنوز حل نشده است. تروریست‌ها در همه نقاط یبرود تونل‌های زیرزمینی چند کیلومتری دایر کرده بودند. تله‌های انفجاری ساخته  و مین‌گذاری کرده بودند. تک تیراندازها به گونه‌ای در ورودی‌های شهر مستقر و تقسیم شده بودند که تصور سقوط آن نیز به ذهن و فکر خوش باورترین افراد خطور نمی‌کرد. اما این محال شدنی شد و افتخار بزرگ دیگری به ویترین افتخارات مقاومت افزوده شد.

نکته مهم‌تر این که همه دستگاه‌های اطلاعاتی و جاسوسی غرب و کشورهای حامی تروریستها در سوریه مطمئن بودند که ارتش سوریه و حزب‌الله به هیچ طریقی نمی‌توانند یبرود را بازپس گیرند در واقع جنگ یبرود جنگ اطلاعاتی، نظامی و تبلیغاتی مقاومت از یک سو و استکبار جهانی از سوی دیگر بود که مقاومت پیروز و استکبار رسوا و روسیاه شد.

چند صد نفر از متخصصان و مهندسان نظامی غربی و منطقه‌ای به تروریست‌ها در یبرود، مشاوره می‌دادند و برنامه‌ریزی می‌کردند ولی حتی به تعداد انگشتان یک دست هم نتوانستند مقاومت کنند.

گروه‌های تروریستی مسلح از نظر اسلحه و مهمات و تجهیزات در شهر یبرود هیچ مشکلی نداشتند بلکه ضعف و ناتوانی آنان در رویارویی با ارتش سوریه از مهم ترین علت شکست افراد مسلح در یبرود بود. یبرود به انبار مهمات و تجهیزات جنگی افراد مسلح شهرت یافته بود به همین سبب عملیات جستجو و خنثی‌سازی بمبها ادامه دارد و انباری از موشک‌های حرارتی ضد زره ، کمربندهای انفجاری، بیمارستان میدانی که یکی از کشورهای عرب خلیج فارس این بیمارستان را به گروههای مسلح هدیه داده بود کشف شد.

 نحوه آزادسازی شهر یبرود در ریف دمشق از دست گروه‌های مسلح می‌باید در دانشگاه‌های نظامی تدریس شود. پستی‌و بلندی‌های شهر یبرود از عوامل طبیعی دفاعی گروه‌های مسلح محسوب می‌شد اما ارتش سوریه توانست عامل جغرافیایی را نیز شکست بدهد و پیروزی بزرگی به دست آورد.

ارتش سوریه از الگوهای آزمایش شده استفاده کرد و می‌دانست که پستی‌ و بلندی‌های شهر یبرود و موقعیت جغرافیایی آن یک معماست به همین سبب نیز ارتباط یبرود را از اطراف آن قطع کرد و دست گروه‌های مسلح را از تپه‌های مشرف به عمق یبرود کوتاه کرد.

ارتش سوریه به مزارع ریما که به یبرود متصل است پیشروی کرد و توپخانه‌های ارتش مستقر در تپه‌های مشرف به یبرود برای ارتش‌ یک گذرگاه امن ایجاد کرد و نیروهای ارتش با سرعت به عمق محله‌های شرقی رسیدند. پیروزی یبرود تا حدی بزرگ و عظیم بود که فرمانده نیروی هوایی عراق گفت اقدام ارتش سوریه به پاکسازی شهر یبرود در منطقه قلمون واقع در ریف دمشق از وجود تروریست‌ها، آغازی برای پایان تروریسم در خاک سوریه است.

سرتیپ خلبان حامد عطیه خوین بر اهمیت پیروزی ارتش سوریه در شهر یبرود و پاکسازی آن از وجود باندهای تروریستی مسلح تأکید و این موفقیت را نقطه عطفی در جنگ با تروریسم و آغازی برای پایان حتمی این باندهای تروریستی در خاک سوریه و سایر کشورهای منطقه دانست.

خوین به خبرنگار سانا در بغداد گفت:« پاکسازی یبرود به روشنی نشان داد تروریسم در سوریه و عراق ضربات سنگینی متحمل شده‌ است.»

سقوط بسیار سریع یبرود چند نکته را مطرح می کند که عبارتند از :

1- ارتش سوریه و هم‌پیمان آن یعنی حزب‌الله لبنان هر زمان که تصمیم بگیرند می‌توانند به سادگی قابل ملاحظه‌ای و با کمترین خسارت ممکن بر یک منطقه راهبردی مانند یبرود مسلط شوند.

این بدان معناست که راهبرد جنگی آنان در مقایسه با سال گذشته به میزان زیادی متحول شده است. در پی این تحول احتمال کنترل قریب‌ الوقوع بر برخی مناطق دیگر سوریه وجود دارد که این اتفاق هم خواهد افتاد.

2- گروهها و گردان‌های نظامی دیگر ( مخالفان مسلح ) در وضع روحی بدی هستند. درگیری داخلی بین این گروهها که از چند ماه پیش و قبل از نبرد یبرود آغاز شده بود و همچنین ناتوانی در یکپارچه کردن فرماندهی نظامی این گروهها و افزایش حمایتها از ارتش سوریه و کاهش حامیان گروههای مسلح در مناطقی که خواستار بازگشت به دولت هستند و از بین رفتن فساد برخی افسران ارتش سوریه از عواملی است که به پیروزیهای ارتش سوریه به ویژه در یبرود کمک کرده است. 

3- آمریکا تا اندازه ای دست از حمایت از گروههای مسلح برداشته است که در آینده این روند افزایش خواهد یافت. این موضوع نیز سه علت دارد. نخستین علت نیز ناتوانی واشنگتن در سرنگونی نظام با توسل به زور  است. دوم نگرانی شدید از بابت تروریسم حاکم بر افراد مسلح است و علت سوم نیز بی اعتمادی به کشورهای حامی گروههای مسلح است که نمی توانند بین تروریسم و غیر تروریسم  تشخیص دهند. علاوه بر اینکه آمریکا مایل است مذاکرات و نزدیکی با ایران نیز قطع نشود.

4- درگیری عربستان و قطر که به فراخوانی سفرای عربستان و امارات و بحرین از قطر انجامید و اقدام ریاض به گنجاندن نام اخوان المسلمین در فهرست سازمانهای تروریستی باعث درگیری بین مخالفان خارج‌نشین شد  که پول و سلاح به واسطه آنها به دست گروههای مسلح در سوریه می رسید. خبرهای منتشره از نشستهای مخالفان بیانگر حجم کینه متقابل و اتهام زنی متقابل آنهاست که یکدیگر را مسئول  این خسارت می دانند.

5- اقدام قطر به فرستادن پیامهایی درباره احتمال تغییر موضع دوحه در قبال سوریه و ایران باعث شد جبهه النصره و برخی گروههای مسلح که گفته می شد به دوحه نزدیک هستند اعتقاد پیدا کنند بدون حامی و بدون پشتوانه مانده اند و بخشی از جهادی ها در حال بازگشت به کشورهایشان هستند یا به محض آنکه سربازان ارتش سوریه یا جنگجویان حزب الله را می بینند پا به فرار می گذارند.

سوال مهم؟

اما یک سئوال بسیار مهم مطرح می‌شود ؟ اسرائیل پس از مشاهده توانایی بالای محور مقاومت در مناطق صعب العبور و مناطق دیگر چه خواهد کرد؟
تردیدی وجود ندارد که اسرائیل و هم پیمانانش بیش از دیگران نگران هستند به همین سبب موفقیت نظامی در سوریه به معنای آن است که اسرائیل با ارتشها و موانعی روبرو خواهد شد که قبلا مواجه نشده بود.

اسرائیل مدتی پیش به سوریه و حزب‌الله حمله کرد تا واکنشهای آنها را ارزیابی کند. پاسخ نیز شلیک موشک از قلب فلسطین بود.

پیام این موشکها نیز روشن بود  اگر اسرائیل به دگرگونی موازنه نظامی در سوریه ادامه دهد نبرد بار دیگر به قلب اسرائیل منتقل خواهد شد.
با توجه به این معانی قطعا نبرد یبرود یک نبرد راهبردی بود اگرچه پاسخ به این پیروزی ، عملیات تروریستی در لبنان و سوریه خواهد بود.


گردآوری : سید محمد مسعودی علوی

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.