سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نمونه‌هایی از بهشت پنهان خوزستان

در این گزارش با جاذبه‌های استان خوزستان از جمله سرزمین‌های با صفا و کوهستانی آشنا می شوید.

به گزارش  خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران ، این بار می‌خواهیم به استان خوزستان سفر کنیم استانی با مردمانی خونگرم و مهمان‌نواز و با آب و هوای چهار فصل و جاذبه‌های طبیعی بسیار دیدنی در زیر با برخی از جاذبه‌های طبیعی استان خوزستان آشنا می‌شویم:
 
*مال آقا

 نام روستایی که در منطقه‌ای خوش آب و هوا و کوهستانی از سلسه جبار زاگرس واقع شده است و از توابع شهری قلعه نل و شهرستان با غملک‌ در شمال استان خوزستان که رودخانه‌ایی مواج و پر تلاطم و سرد از دل آن می‌گذرد وجود این رودخانه زیبا که به رود زرد شهرت دارد، باعث تعدد باغ‌های انار و چنار‌های سر به فلک کشیده شده که در جوار رودخانه قصایی بسیار دل انگیز را ایجاد می‌کند مال آقا یکی از مکان‌های هدف در برنامه های  گلگشت و خانوادگی در استان خوزستان به شمار می‌رودو همه کسانی که در این استان با طبیعت و کوهستان آشنایی دارند آنجا را خوب می‌شناسند علاقه مندانی که قصد دارند روزی را در دل طبیعت مال آقا سپری کنند به دیدار این روستای زیبا بروند از شهر باغملک‌ که به سمت مال آقا حرکت کند شهر قلعه نل می‌رسند که باید از میان شهر عبور کرده و طی حدود چهار کیلومتر راه با دیدن تپه‌ها و کوه‌ها و نسیم خنک کوهستان و جنگل‌های انبوه بلوط گویی وارد دنیایی متفاوت شده اند.
 
درختان سبز، نغمه پرندگان، صدای مرغ وخروس‌ها و همه و همه به شمار نوید طبیعت بکر و کم نظیر مال آقا را می‌دهد که اهالی با صفای آنجا با آغوشی باز پذیرای شما هموطنان هستند.
 
 *تالاب‌ بین‌المللی ‌شادگان

 این تالاب‌ یک سیستم زیست محیطی وسیع متشکل از تالاب‌های شیرین و شور به علاوه خلیج جز و‌مدی خور مرسی و جزایر آن است تالاب‌شادگان در پایین دست حوضه رودخانه  جراحی بین شهرهای شادگا‌ن، آبادان و ‌ماهشهر در استان خوزستان قرار داشته و در سمت پایین دست به خلیج فارس می‌پیوندد از ویژگی‌های مهم و  بی نظیر تالاب‌شادگان می‌توان به مقیاس بزرگ تنوع زیستگاهی و نقشی که در تامین  معاش ساکنین محلی ایفا می‌کند، اشاره نمود.
 
شهر شاد‌گان، آبادان و ماهشهر‌ ‌در حاشیه این تالاب‌ قرار گرفته و تعدادی روستا در مجاورت آن قرار دارند و دو روستا نیز در داخل این تالاب‌ قرار گرفته‌اند و بخش عمده جمعیت این روستا ها را مردم خونگرم‌ و مهمان‌نواز عرب تشکیل  می‌دهند.
 
به هموطنانی که قصد دارند سوار بر بلم‌ بومیان مهمان نواز شوند و دل به تالاب‌ بدهند پیشنهاد می‌گردد اتوبان اهواز به آبادان را بپیمایند تا به سه راه دار خوین برسند،  از سه راه دار‌خوین به سمت شادگان که حرکت کنید تالاب را در کنار جاده مشاده  خواهند کرد.
 
 *دشت سوسن

طبیعت بسیار زیبای دشت سوسن در 35 کیلو متری شمال غربی شهرستان ایذه واقع شده است که به دلیل عبور رودخانه کارون از میان دشت و تقسیم آن به دو بخش شرقی و غربی جاذبه‌ایی بسیار چشم‌نواز را در مقابل دیدگان خود مشاهده خواهیم کرد دشت سوسن دارای گونه‌های متنوع گیاهی از جمله درختان انار، بلوط و انجیر می‌باشد که با دیدن  و توقف دشت سرسبز سوسن و رودخانه کارن که از میان آن می‌ گذرد بی شک یکی از خاطره انگیز ترین  لحظات سفر خود را رقم خواهید زد.

*تفرجگاه ساحلی دز

 پارک ساحلی دز که به " علی کله" شهرت دارد یکی از تفرجگاه‌های ساحلی شهرستان دزفول است، این محل همواره یکی از پارک‌های ساحلی پرطرفداردرمیان مردم خوزستان وسایر هموطنان است که هرساله و بخصوص درفصل بهار جمعیت زیادی را از شهر‌های مختلف به خود جلب می کند.
این محل در پایین دست سد تنظیمی دزو شمال شهردزفول بعد از میدان مادر، درحاشیه رود دز واقع است.
در این مکان برای آسایش ورفاه حال مسافران و دوستداران طبیعت درکنار ساحل زیبای دز صفحه‌های سر‌پوشیده و نیز کانالی انحرافی از رود دز برای همه مسافرانی که قصد دارند تنی به آب بزنند، ساخته شده است.

*آبشار‌های آرپناه

 آبشار‌های زیبای آرپناه در 45 کیلومتری شهرستان لالی در شمال شرقی استان خوزستان واقع است که یکی از مکان‌های دیدنی و خوش آب وهوای طبیعت لالی و استان خوزستان بوده و هر ساله پذیرای مسافران زیادی از سراسرکشور است.

قرارگرفتن این مکان دربین کوه‌های زاگرس و  وجود خود آبشار باعث خنکی این منطقه حتی در تابستان‌ها شده است. آب این آبشار‌ها از چشمه‌هایی که درنزدیکی این آبشار‌ها قرار دارند حاصل می شود و با طی مسیری طولانی و پیوستن به آب چشمه تلوک یا "بی بی ترخان" و آب شور یا "سور" در پایین دست به رود کارون می ریزد.

همچنین نزدیک بودن چشمه‌سارها با آبشار باعث سردی آب آن شده که آب تنی در آن خصوصاً در هوای نسبتاً گرم استان خوزستان لذت خاصی به همراه دارد.

*دشت شیمبار

شیرین بهاریا دشت شیمبار مرز استان خوزستان و چهارمحال و بختیاری است که یکی از پر جاذبه‌ترین نقاط تفریحی است و در 75 کیلومتری شهرستان مسجد سلیمان قرار دارد.

از دیدنی‌های دشت شیمبار کوه قلندر و نیزدشت پر از انگور‌های یاقوتی است. وجود چشمه‌های متعدد و آبشار‌های زیبا و همچنین وجود رود‌خانه‌ای معروف به شط شیمبار درکنار  جنگل پوشیده از انواع درختان بلوط و بادام و انار وسیب زیبایی خاصی به این منطقه داده است و نیز وجودکوه‌های سر به فلک کشیده و مناسب کوهنوردی و پوشیده از گلها و بوته‌های متنوع، شیرین بهار را دارای طبیعت بسیار زیبا و بکر ساخته که درنوع خود کم‌نظیر است.

ناگفته پیداست مناطقی که به اجمال به معرفی آنها پرداخته شد،‌ بدون شک همه نقاط زیبا و سرسبز وباصفای خطه چهار فصل خوزستان را در برنمی‌گیرد و فقط به نمونه‌هایی از بهشت پنهان این منطقه از میهن پهناورمان پرداختیم/گزارش از مسعودهمت نیا

انتهای پیام/

برچسب ها: بهشت ، خوزستان ، جاذبه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.