سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نجفی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

فاز 12 "پارس جنوبی" در شش ماهه سال آینده به بهره برداری می رسد

قائم مقام مدیر عامل شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران، از راه اندازی فاز 12 پارس جنوبی در شش ماه سال آینده خبر داد و گفت: در مرحله نخست اجرای این طرح، ظرف یک سال آینده حداقل روزانه ۵۰ میلیون متر مکعب گاز از فاز ۱۲ پارس جنوبی استحصال شود.

امیر سعید نجفی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران با بیان این مطلب گفت: طرح توسعه فاز ۱۲ میدان گازی پارس جنوبی با هدف تولید ۷۵ میلیون متر مکعب گاز غنی برای تحویل به شبکه سراسری و واحدهای تولید گاز طبیعی مایع(ال ان جی) و تولید روزانه ۱۲۰ هزار بشکه میعانات گازی و ۷۵۰ تن گوگرد در دستور کار قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: هر سکوی فاز ۱۲ پارس جنوبی به ۱۲ حلقه چاه اختصاص دارد که عملا با اتمام حفاری شش حلقه از این چاه ها، سکو قابل راه اندازی خواهد بود.

به گفته نجفی، در حال حاضر حفاری ۵ حلقه چاه سکوی ۱۲Aبه اتمام رسیده و با اتمام حلقه ششم، این سکو به بهره برداری خواهد رسید.

وی ادامه داد: در فاز ۱۲، کل بخش فراساحل بر عهده شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی است که ساخت، نصب و راه اندازی سه سکوی سر چاهی، ملحقات سکو شامل پل های ارتباطی، ۴۴۰ کیلومتر خط لوله، مشعل ها و سه پایه ها و همچنین گوی شناور برای صادرات میعانات گازی(SPM) باید توسط شرکت تاسیسات دریایی انجام شود.

وی در خصوص خط لوله فاز ۱۲ پارس جنوبی افزود: هر یک از خطوط لوله سه گانه فاز ۱۲ پارس جنوبی شامل خط لوله ۳۲ و ۴.۵ اینچ می باشد که بخش عمده این خطوط به اتمام رسیده و خطوط ۴.۵ اینچ خط A و ۳۲ اینچ خط C تا یک ماه آینده تکمیل می شود.

نجفی با بیان این که، در بخش سکوهای سه گانه نیز، سکوی نخست(۱۲A) نصب و در حال راه اندازی است، گفت: سکوی دوم(۱۲B) با حدود ۹۴ درصد و سکوی سوم(۱۲C) نیز با ۹۷ درصد پیشرفت در حال احداث است که به این ترتیب سکوهای ۱۲B و ۱۲C نیز در اواخر سال جاری بارگیری، حمل و نصب می شود و در نیمه نخست سال آینده نیز راه اندازی خواهد شد.

وی ادامه داد: پیش بینی های ما این است که در اواخر آبان ماه سال جاری شاهد راه اندازی سکوی نخست فاز ۱۲ هستیم که این پیش بینی به وزیر نفت و مدیر عامل شرکت ملی نفت گزارش شده است.

قائم مقام شرکت تاسیسات دریایی افزود: انتظار می رود به این ترتیب در مرحله نخست، ظرف یک سال آینده حداقل روزانه ۵۰ میلیون متر مکعب گاز از فاز ۱۲ پارس جنوبی استحصال شود.

یادآور می شود؛ طرح توسعه فاز ۱۲ میدان گازی پارس جنوبی با هدف تولید ۷۵ میلیون متر مکعب گاز غنی برای تحویل به شبکه سراسری و واحدهای تولید گاز طبیعی مایع(ال ان جی) و تولید روزانه ۱۲۰ هزار بشکه میعانات گازی و ۷۵۰ تن گوگرد در دستور کار قرار گرفته است.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.