سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

دانشنامه اقتصادی(13)

بیماری اتشک درختان میوه بااستفاده از پارامترهای هواشناسی

آتشک از قدیمی ترین بیماری های باکتریائی است که عامل آن باکتریErwinia Amylovora است و می تواند بیش از 75 نوع درخت و بوته از خانواده Rosacea را مورد حمله قرار دهد .

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران از سازمان هواشناسی کشور ، آتشک از قدیمی ترین بیماری های باکتریائی است که عامل آن باکتریErwinia Amylovora است و می تواند بیش از 75 نوع درخت و بوته از خانواده Rosacea را مورد حمله قرار دهد .

این بیماری بیش از 200 سال است که در آمریکای شمالی شناخته شده ولی کنترل آن بعلت ناشناخته بودن عامل بیماری مشکل بوده است و متاسفانه از نظر اقلیم شناسی وباتوجه به اینکه در حال حاضر عامل بیماری مشخص است کنترل بیماری مشکل به نظر می رسد.

از مهمترین شرایط شیوع بیماری داشتن رطوبت نسبتاً زیاد و باران های مکرر ، دمای 21 تا 27 درجه سانتیگراد ، طولانی بودن دوره گل در شرایط سرد و رطوبی فصل بهار ونیز حضور باکتری در شانکر ها می باشد .در اوایل بهار ، حدود دو هفته قبل از باز شدن گل ها ، گلبرگ ها آب سوخته ، قهوه ای رنگ و سپس سیاه می شوند و روی درخت باقی می مانند .

شاخه های کوچک پژمرده و سیاه رنگ شده و بعضاً با 180 درجه خمیدگی عصائی شکل می شوند .زمانی که شرایط محیط مساعد شد باکتری در شانکر که از سال گذشته در آن زمستان گذرانی کرده است بسرعت با تقسیم سلولی تکثیر یافته و مایع کرم رنگ، شیرین و چسبنده ای به نام Bacterial Oozeتولید می کند .

حشرات باکتری را به گل ها ، برگ ها وشاخه های تازه منتقل می کنند . در بهار و در دمای مساعد بین 18 تا 30 درجه سانتیگراد مدت زمان بین آلودگی و ظهور بیماری حدود 5 روز است.

بنابراین می توان باتوجه به شرایط اقلیمی منطقه دشت سیلاخور و همچنین بررسی شیوع این بیماری بر روی درختان میوه خصوصا درخت سیب برنامه ای برای پیش آگاهی و مبارزه بااین بیماری پیشنهاد نمود.

انتهای پیام/

برچسب ها: هواشناسی ، بیماری ، اتشک
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.