سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

وقتی محبت رنگ کینه به خود می گیرد

در جامعه ایرانی مهر و محبت به خانواده از جایگاه ویژه ای برخوردار است اما گاها عصبانیت های بی مورد مبدل شده به خشونت های خانگی جای این مهر و محبت را درخانواده ها می گیرد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران ،  خشونت های خانگی به دلیل اختلاف های مالی کوچک و یا مسائل متفرقه، سوظن ‌ها، اعتیاد و... به وجود می آید.
 
 خشونت‌های خانوادگی به عمل یا برخوردی گفته می شود که بر اساس آن شخصی بر شخص دیگری از روی عمد صدمه ی فیزیکی و یا اخلاقی وارد می‌کند این نوع برخورد‌ها شامل صدمات فیزیکی ویا معنوی می باشند شایع ترین انواع خشونت ها را ضرب و شتم تحقیر، تهدید، توهین و در برخی موارداعمال محدودیت‌ها اقتصادی بر افراد تشکیل می دهد.
 
 محمد متین روانشناس در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران گفت:تحمیل‌ دیدگاه‌های یک فرد خانواده بر یک عضو و یا سایر اعضای یک خانواده از طریق اعمال زور، تهدید، تحقیر پایه‌ی شکل گیری خشونت‌های خانگی است.
 
 خشونت های خانگی شامل خشونت‌های جسمی، فیزیکی و یا خشونت های روانی و یا احساسی می باشد که کودکان و زنان در خانواده بیشترین قربانیان خشونت می باشند.
 
 وی در ادامه افزود: بیشتر زنانی که مورد خشونت های خانگی قرار می  گیرند به رغم عدم پذیرش این موضوع از اخشای آن به دلیل شرمساری و یا ترس از بین رفتن آبرو پیش دوستان و نزدیکان امتناع می‌کنند.
 
وی گفت: کودکانی که خانواده هایشان دچار خشونت های خانوادگی هستند ویا خود در خانواده مورد خشونت قرار می گیرند در آینده به افرادی ناهنجار تبدیل می شوند و این ناهنجاری در جامعه خود باعث به وجود آمدن مشکلات عدیده‌ی دیگر می شود.
 
 وی در ادامه افزود: کودکانی که مورد خشونت های خانگی قرار می گیرند در سنین نوجوانی و جوانی برای بهبود زخم های فیزیکی و روحی خود به مواد مخدر روی می آورند آن ها معتقدند هستند که مواد مخدر باعث فراموش دردهای درونی آن ها می شود.
 
وی در ادامه افزود: بیشتر خشونت‌های خانگی زمانی رخ می دهند که افراد نمی توانند حرف‌هایشان را به کرسی بنشانند و آن زمان است که به خشونت روی می آورند و این بدان معنا است که کسی که اقتدار خود را از دست داده و یا آن را کم رنگ شده احساس می کند ناچار توسط خشونت خواسته اش  را محقق می کند.
 
وی در ادامه اظهار داشت: کسانی که قربانی خشونت می شوند خودشان نیز در اعمال خشونت نقش مهمی ایفا می کنند زیرا این سکوت آن ها در برابر فرد خاطی است که باعث می شود دوباره مورد خشونت قرار بگیرد.
 
 وی در ادامه بیان داشت: خشونت یک نوع واکنش اعتراض آمیز است که شخص نسبت به فشار های درونی و بیرونی که بر وی تحمیل شده است نشان می دهد می توان گفت خشونت علل گوناگون دارد اما مهم ترین علل اعمال خشونت توسط فرد علل اجتماعی ،‌فرهنگی و روانی می باشد.
 
وی افزود: بیشتر کسانی که در زندگی روزمره‌ی  خود به خشونت می‌آروند افرادی هستند که در گذشته مورد بی احترامی قرار گرفته اند و یا با احساس تحقیر زندگی کرده اند این فرد طبعا به دیگران احترام نمی‌گذارند و این بی احترامی را به فردی که از خود ضعیف‌تر است مثل فرزند و یا همسر... اعمال می کند پس می توان گفت بیشتر این رفتارها ریشه در کودکی فرد و رفتار نا به جای خانواده او در گذشته دارد.
 
 این روانشناس در پایان خاطر نشان کرد:برای کم کردن این نوع ناهنجاری ها درجامعه باید سواد عمومی را گسترش دهیم تا وقتی که عدم آگاهی و سواد اجتماعی در جامعه حاکم باشد خشونت نیز درجامعه افزایش خواهد یافت هر فرد باید آگاهی مناسب از حقوق و شان نظام و بنیان خانواده داشته باشد اگر در هر جامعه قوانین مناسب به همراه برنامه های کاربردی مناسب برای کاهش خشونت در خانواده وجود داشته باشد آن گاه شاهد اعمال خشونت کمتری درجامعه هستیم.

انتهای پیام/
برچسب ها: ایرانی ، کینه ، محبت
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.