سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

واکنش‌ها به گزارش مغرضانه "احمد شهید" در شورای حقوق بشر سازمان ملل:

نماینده چین: شورای حقوق بشر می‌بایست به دور از "سیاسی‌کاری" عمل کند/ نماینده سوریه: شورای حقوق بشر به ماموریت احمد شهید خاتمه دهد

گزارش مغرضانه "احمد شهید" در شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو با واکنش‌های مختلفی روبرو شد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، محسن نظیری اصل"، نماینده جمهوری اسلامی ایران در شورای حقوق بشر سازمان ملل در واکنش به گزارش اخیر "احمد شهید"، گزارشگر ویژه این شورا در خصوص وضع حقوق بشر در ایران گفت گزارش ارائه شده اخیر با معیارهای بین المللی همخوانی ندارد و بیشتر براساس ادعاهای بی پایه تنظیم و ارائه شده است.


"نظیری اصل" گفت: ما اکنون در زمانی حساس گرد هم آمده ایم و مردم جهان رنج های بسیاری را به خاطر اقدام نکردن یا اقدام یک جانبه می برند که نقض آشکار اصول اساسی حقوق بین المللی هستند. متاسفانه، این مسائل همچنان بر مسئولیت های مشترک برای اجرای اصول و اهداف سازمان ملل سایه انداخته اند. با وجود این زمینه، شورای حقوق بشر مسئولیت خاصی در هموار کردن راه به صورتی کلان نگرانه برای ترویج و حفظ حقوق بشر در سراسر دنیا دارد. 

نماینده ایران گفت جمهوری اسلامی ایران همواره خود را برای اجرای این الزامات پایبند می داند. ما خود را کاملا متعهد برای حفظ و ترویج حقوق بشر در سطوح ملی و بین المللی می دانیم و به دنبال همکاری سازنده با همه ساز و کارهای حقوق بشر سازمان ملل می دانیم ولی این به شرطی است که این ساز و کارها به صورتی تخصصی و عاری از هدف های سیاسی باشند. 

وی گفت: تعهد ما برای ترویج و حفظ حقوق بشر حقیقی و جدی است و ریشه در ارزش ها و باورهای ما دارد. این تعهد همراه با امید ما برای آینده ای روشن تر و بهتر برای شهروندانمان است.  آقای معاون، گزارشی که امروز در برابر ما قرار دارد  از سلامت، بی طرفی و سازندگی برخوردار نیست بلکه به چالش کشنده بی طرفی و اعتبار سازمان ملل و ماموریت آن برای حقوق بشر است که برای حفظ ارزش های برجسته حقوق بشری به عنوان میراث مشترک انسانی و گفتگوهای بهتر و غنی سازی فرهنگی ایجاد شده است. از این رو نباید جایی برای تحمیل ارزش هایی باشد که خود را تعریف کرده‌ایم. 

وی گفت: هر چند در گزارش به چند تحول مثبت در جمهوری اسلامی اشاره شده است ولی به صورت عمومی ترکیبی از برخی اتهام های بی اساس است. این گزارش به صورت مناسب به پیشرفت های چشمگیر ایران بخصوص در ماهیت مردمسالاری آن اشاره ای نکرده است، افزون بر این تحلیل گزارش و اظهارات درباره اوضاع مرتبط با انتخابات ریاست جمهوری در ایران کاملا سطحی نگرانه است. همچنین این گزارش نخواسته است به دستاوردهای بزرگ ایران در زمینه های مختلف توجهی داشته باشد.

نظیری اصل گفت: این گزارش این حقیقت را نادیده انگاشته است که زنان در ایران عموما تحصیل کرده هستند و در همه سطوح اجتماعی نقش دارند. این گزارش همچنین توجهی کافی به نظام قضایی ایران و فرهنگ اسلامی نکرده است و آنچه را که در غرب وجود دارد، به عنوان معیاری بین المللی برای همه جهان در نظر گرفته است. مانند گزارش پیشین، گزارشگر قضاوتی نادرست درباره حاکمیت قانون در ایران کرده است که نشان می دهد وی درک جامعی درباره قوانین و اجرای آنان و نیز عملکرد نهادها و ساختارهای قضایی در ایران ندارد. افزون بر این، دیدار گزاشگر از چند کشور اروپایی برای جمع آوری اطلاعات در خصوص اوضاع حقوق بشر در ایران شیوه ای درست برای تکمیل گزارش به شمار نمی آید. در این خصوص آوردن آوردن عمومیات و آمارهای گسترده در گزارش در تضاد با بند ششم الزامات آورده شده قوانین شورای حقوق بشر است. این بند مستلزم آوردن حقایق براساس اطلاعات عینی و قابل اعتناست. 

وی گفت: آقای معاون، ایران کاملا به همکاری های سازنده با همه نهادهای مرتبط بین المللی بر اساس وظیفه آنان است و برای این هدف، به گزارش های خود به کمیته های مرتبط به حقوق بشر ادامه می دهد. برای همکاری بیشتر با نهادهای حقوق بشر سازمان ملل، ایران به موارد طرح شده از سوی گزارشگر ویژه پاسخ داده و با وجود مخالفت خود با قطعنامه غیر قابل توجیه شورای حقوق بشر که به تعیین وظیفه به گزارشگر ویژه انجامید، در دیدارهای ترتیب داده شده در ژنو و نیویورک شرکت کرد و همواره آمادگی خود را برای ارائه همه اطلاعات مربوطه به کمسیر عالی اعلام کرده است. در این خصوص، ما دیدگاه ها و ملاحظات خود را در خصوص گزارش اخیر به صورت توصیفی، دقیق و جامع  ارائه کردیم و در عین حال انتظار داشتیم که لحاظ شوند. با این حال، در تضاد با قوانین مربوطه و رویه های خاص، گزارشگر حتی کمترین توجهی به دیدگاه های ایران نداشت.
وی گفت از این رو این گزارش کمترین معیارهای بی طرفی و عدالت را نیز رعایت نکرده است.

نظری اصل گفت: برای قرن ها، جامعه ایرانی به عنوان نمادی از همزیستی مسالمت آمیز قومی و دینی تمجید می شد. حفظ و گسترش وضع فعلی از جمله سیاست های عمده دولت است و در قانون اساسی ایران نیز لحاظ شده است. شرکت همه قومیت های ایرانی و حضور نمایندگان آنان در فرایند انتخاباتی و تصمیم گیری به روشنی نشان می دهد که اتهام های وارد شده در گزارش بی اساس هستند.

نماینده ایران ادامه داد: در خصوص مسائل مربوط به تحریم ها نیز باید گفت در جایی در گزارش فعلی و پیشین، گزاشگر بر لزوم اقدام جهانی و ساز و کارهای مربوطه برای برداشته شدن تحریم های ضد حقوق انسانی و اقدامات یک جانبه اشاره ای نکرده است. در خصوص مجازات اعدام، ما بار دیگر بر این مساله تاکید داریم که مجازات اعدام شامل برخی جرائم بسیار سنگین و جدی است و به صورت صرف، شامل قتل، تروریسم و جرائم سنگین مواد مخدر مانند قاچاق مسلحانه مواد مخدر، ترور و آدم ربایی می شود. ایران مصمم به مقابله با مصونیت(در برابر قانون) است و براساس الزامات بین المللی خود، هر تلاشی را صورت می دهد تا اطمینان یابد فعالیت هایش به اجرای عدالت کمک می کند. با وجود این تلاش ها و هزینه های مالی و انسانی که هر روزه می دهد، جای تاسف است که برخی ها در این اتاق تلاش‌های صادقانه ما را زیر سوال می‌برند.

نظیری اصل گفت: جای شک نیست که این اقدامات فقط باعث می‌شود تا مجرمان مصمم به ادامه جرائم خود و اطمینان داشتن از یافتن یک پناهگاه امن باشند. در خصوص الزامات ملی و بین المللی برای گسترش صلح و ثبات بین المللی، ایران همچنان مصمم به مقابله با پدیده شوم تروریسم و افراط گرایی است. برای این هدف و در شصت و هشتمین نشست عمومی سازمان ملل، دکتر روحانی رئیس جمهور ما باور "جهان در برابر خشونت و افراط گرایی" یا همان Wave را مطرح کرد. جای تاسف است که گزارشگر تلاش های صادقانه کشور من برای مقابله با تروریسم در همه اشکال خود را نادیده می گیرد و کسانی را که خود اقدام به فعالیت های تروریستی می کنند، نادیده می‌گیرد.

وی گفت آقای رئیس، یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری در ایران در فضای باز، عادلانه و مردمسالار برگزار شد و حضور گسترده مردم نشانی محکم از مردمسالاری است که با معیارهای بین المللی همخوانی و ریشه در حضور گسترده مردم ایران دارد. دولت جدید هر تلاشی را گسترش مردمسالاری را که بر اساس ارزشهای ملی و اسلامی ما دارد، صورت می دهد. در این خصوص، ما باور داریم که گفتگوهای غیر سیاسی، بی طرفانه و متوازن با مذاکرات و همکاری های سازنده برای پذیرش تحولات مثبت حقوق بشری در ایران که اکنون با چالش های جدی تروریسم، قاچاق مواد مخدر، تحریم های غیر قابل توجیه، درگیری های منطقه ای و افراط گرایی روبروست، لازم است. 

نماینده ایران ادامه داد در مجموع، ما بر لزوم مغتنم شمردن فرصت تعامل جامعه جهانی با دولت منتخب ایران برای گفتگوهای در خصوص حفاظت و گسترش حقوق بشر در همه جنبه ها و ایجاد فضای مناسب برای بهبود شرایط برای مردم ایران تاکید می‌کنیم.

"گو زیهوآ" نماینده چین در شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو هم گفت: چالش‌های مربوط به موضوع حقوق بشر باید با احترام به سنت‌های فرهنگی و دینی ایران بررسی شود نه مغرضانه.


"زیهوآ" نماینده چین در شورای حقوق بشر سازمان ملل  گفت: هیئت چینی گزارشی را که آقای شهید ارائه کرده است، ملاحظه کرد. موضع همیشگی چین این است که با همه کشورها می بایست بر اساس برابری و احترام متقابل و با گفتگوهای سازنده و همکاری و تلاش جمعی برای یافتن راهی موثر برای بهبود و حفاظت از حقوق بشر باشد و اختلاف ها در خصوص مسائل حقوق بشری نیز باید مدیریت شوند.

وی گفت: شورای حقوق بشر می بایست بر اساس اصول بی طرفی، عینی نگری و جهانی باشد و با همکاری و گفتگو میان کشورها پیش برود و از هر گونه سیاسی کاری در موضوع حقوق بشر باید پرهیز شود. 

وی گفت: چین از تلاش‌های دولت ایران برای حفظ و گسترش حقوق بشر استقبال می‌کند و درک می‌کند که ایران در این خصوص با چالش هایی نیز روبروست. ما امیدواریم که جامعه جهانی بتواند رویکردی جامع و بی طرفانه در خصوص حقوق بشر ایران داشته باشد و به سنت های دینی و فرهنگی این کشور احترام بگذارد و در عین حال با دولت ایران نیز به تعامل، گفتگو و همکاری بپردازد و از دولت این کشور نیز برای گسترش حقوق بشر حمایت به عمل آورد.

"جرج والرو" نماینده ونزوئلا در شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو هم گزارش احمد شهید را "سیاسی" و به سود منافع قدرت‌های مداخله‌جو دانست.


"والرو" گفت: ما کاملا با نظر نماینده محترم جمهوری اسلامی ایران موافق هستیم که گفت گزارشگر ویژه هیچ فرصتی برای گفتگوهای سازنده و همکاری واقعی با کشورش ایجاد نکرده است. بار دیگر، ونزوئلا اقدام نابجای قدرت‌های امپریالیستی و متحدانشان برای تحمیل ماموریت های خاص و اقدام گزینشی علیه برخی کشورها را که طبق میل آنان رفتار نمی کنند، رد می‌کند. 

وی گفت با این اقدامات، آسیب های جدی به اعتبار و در واقع انسجام نظام حقوق بشری سازمان ملل وارد می‌شود. این ماموریت براساس راهنمایی های فریبنده برای دنبال کردن حقوق بشر صورت می‌گیرند و بهانه‌ای برای دست‌کاری قدرت‌های برتر جهانی هستند که خود را مقام جهانی با سیاست‌های تجاوزکارانه و تخاصمی علیه کشورهای مستقل می‌دانند.

والرو گفت ایران به همکاری خود با ساز و کار حقوق بشری سازمان ملل همواره پای بند بوده و موفقیت های عمده ای در زمینه بازبینی دوره ای جهانی به دست آورده است و توصیه های این بازبینی ها نیز به صورت جدی به وسیله ایران به اجرا گذشته شده‌اند. 

وی تصریح کرد ما بار دیگر از همه می‌خواهیم این ماموریت نامناسب را که عملکرد این شورا را خدشه‌دار کرده است، لغو کنند. امروز بیش از همیشه نیاز هست تا دیدگاهی مسئولانه برای مقابله با چالش های حقوق بشری و با دیدگاهی بی طرفانه در قبال کشورهای مستقل صورت گیرد و یک بار برای همیشه سیاسی‌کاری، غرض ورزانه و سیاست‌های یک بام و دو هوایی را که این ماموریت در خود دارد، ممنوع کنیم. ماموریتی که فقط به سود منافع مداخله جویانه قدرت‌هایی است که از آن حمایت می‌کنند. 

"چارلز چیشیری" نماینده زیمبابوه در شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو هم گزارش گزارشگر ویژه این شورا درباره وضع حقوق بشر را سیاسی و گزینشی خواند که با هدف های خاص برخی کشورهای عضو دنبال می‌شود.


" چیشیری" گفت: اول از همه باید بگویم که زیمبابوه خود را به این ماموریت وابسته نمی‌داند زیرا باور دارد که این ماموریت به منظور سیاسی و گزینشی صورت می‌گیرد و معمولا از سوی برخی از اعضا برای برخی اهداف خاص دستکاری می‌شود.

وی ادامه داد ماموریت برای تغییر در وضع حقوق بشری می‌بایست بر اساس همکاری و گفتگوهای سازنده و با تشریک دیدگاه‌ها و عملکردها صورت گیرد. در این خصوص، از نظر ما بی طرف ترین ابزار برای پر کردن خلا در میان اعضای این شورا بازبینی دوره‌ای جهانی حقوق بشر است.

وی ادامه داد دوم اینکه نشست بازبینی دوره ای حقوق بشر قرار است بار دیگر در سال جاری برگزار و بررسی شود که توصیه های مطرح شده به چه شکل اجرا شده اند. از این رو از شورا می خواهیم به این کشور برای آمادگی مناسب برای بازبینی آتی با دیدگاه یافتن زمینه مشترک در خصوص مسائل نگران کننده کمک کند. 

"تمیم مدنی" نماینده جمهوری عربی سوریه در شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو هم با اشاره به اینکه گزارش از وضع حقوق بشر تلاش غربی ها برای مخدوش جلوه دادن وجهه ایران در سطح جهانی است، خواستار پایان کار احمد شهید شد.

"مدنی" گفت: پیش از همه می‌خواهم موضع هیئت همراه خود را در بیان کنم اینکه به باور ما، نباید یک عضو خاص در این شورا جدا شود تحت فشار قرار گیرد.

وی ادامه داد: هیئت من گزارش ارائه شده از سوی گزاشگر ویژه را به دقت بررسی کرد و متاسفانه مشاهده کرد که بسیاری از دستاوردهای ایران در زمینه حقوق بشر و نیز ملاحظات لحاظ شده از سوی ایران در این خصوص را نادیده گرفته است. از این رو برای ما جای شگفتی است که گزاشگر ویژه از الزام و ماموریت خود سخن می گوید ولی این اطلاعات را نادیده می گیرد.

مدنی گفت بخصوص اینکه آنچه وی بیان می کند جای سوال است؛ در واقع اینها پیش داوری های غرض ورزانه ای هستند که برخی کشورهای خاص مطرح می کنند. ما از گزاشگر ویژه می خواهیم نه فقط روی یک پاراگراف خاص از تحریم ها بلکه بر تاثیر این تحریم ها بر مردم ایران شرح بدهند.

وی گفت انتصاب این گزاشگر ویژه، بخشی از پویش کشورهای غربی برای مخدوش جلوه دادن این کشور است که هیچ احترامی برای سنت ها و ویژگی های خاص مردم ایران قائل نشده است. انتصاب این گزارشگر هدر دادن منابع این شورا و نادیده گرفتن اصول این شوراست. اکنون زمان آن رسیده است که تلاش شود این اقدامات که شورا را از وظیفه خود و اهداف والای آن دور می کند، خاتمه یابند. از این رو ما از شورا می خواهیم به کار گزاشگر ویژه در خصوص وضع حقوق بشر در ایران خاتمه بدهد.

نماینده پاکستان در شورای حقوق بشر سازمان ملل نیز گفت از گام های مثبت ایران در  زمینه توسعه حقوق بشر باید تقدیر شود.

نماینده پاکستان گفت: ما از قدم هایی که دولت جمهوری اسلامی ایران در جهت بهبود و توسعه حقوق بشر در این کشور برداشته است ، استقبال می‌کنیم. برخی از این قدم ها از این قرارند: انتخابات ژوئن 2013 که بیانگر ارزش های دموکراتیک بود. یک کمیته زیر نظر معاون رئیس جمهور برای نظارت بر امور حقوقی و تدوین منشور حقوق  شهروندی تشکیل شده است.دعوت از کمیسریای عالی حقوق بشر سازمان ملل برای بازدید از ایران و در مه 2013 ایران در کمیته حاضر شد و در زمینه حقوق اجتماعی ، فرهنگی و اقتصادی گزارش داد.ما معتقدیم که قدم‌های برداشته شده از سوی ایران باید مورد تقدیر قرار بگیرد. ایران تاکنون در جلسات شورا با روحیه همکاری ظاهر شده است. هر کشوری که تمایل واقعی به توسعه حقوق بشر دارد، می‌تواند توصیه‌های خود را مطرح کند. هر گونه انحراف از اهداف همکاری و برخورد برابر در جهت اهداف شورا نیست و به سیاسی شدن این شورا منجر می‌شود.

این در حالیست که نمایندگان غربی به دفاع از گزارش "احمدشهید" پرداختند.


نمایندگان نروژ، کانادا، آلمان،‌فرانسه، بلژیک و استرالیا همراستا با "احمد شهید" ادعاهایی را درباره حقوق بشر ایران مطرح کردند.


انتهای پیام/.
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.