سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ميدل ايست آنلاين:

تلاش‌ها برای منزوی کردن قطر به انتقاد از شرایط کاری در قطر در جام جهانی فوتبال کشیده شده است

پایگاه اینترنتی میدل ایست آنلاین"در گزارشی نوشت تلاش‌هابرای منزوی سازی قطر در پی حمایت این کشور از اخوان‌المسلمین، به انتقادهای آشکار از شرایط کاری در این کشور واقع در حاشیه خلیج فارس در آستانه جام جهانی فوتبال سال 2022، تعمیم یافته است.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران؛ پایگاه اینترنتی «میدل ایست آنلاین» روز دوشنبه در گزارشی به قلم جیمز ام. دورسی نوشت:
تلاش‌های تحت رهبری عربستان سعودی برای منزوی سازی قطر در پی حمایت این کشور از اخوان‌المسلمین، به انتقادهای آشکار از شرایط کاری در این کشور واقع در حاشیه خلیج فارس در آستانه جام جهانی فوتبال سال 2022، تعمیم یافته است.

اتحادیه‌های کارگری عرب و سازمان‌های غیر دولتی نیز در انتقاد از قطر به اتحادیه‌های کارگری  بین‌المللی، گروه‌های حمایت از حقوق بشر و فدراسیون بین‌المللی فوتبال پیوسته است. با این حال به نظر می‌رسد  فشار اتحادیه‌های کارگری عرب در انتقاد از قطر، بیشتر از افزایش فشارها از سوی عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بحرین و مصر ناشی شده باشد تا نگرانی برای رفاه و آسایش کارگران.

عبد الوهاب خودر یکی از مشاوران فدراسیون اتحادیه کارگری مصر و سردبیر خبرگزاری کارگران عرب در گفتگو با «المانیتور» تصریح کرد فدراسیون بین‌المللی اتحادیه‌های کارگری عرب در نظر داشت در آستانه کنفرانس ماه آتی در قاهره، قطر را از ریاست این فدراسیون برکنار کند. به گفته این مشاور، خودداری قطر از موافقت با ایجاد اتحادیه‌های کارگری و همچنین خودداری این کشور از عمل به استاندارهای بین‌المللی کار، از عوامل این تصمیم‌گیری بود.

وی در این حال تصریح کرد اقدامات اتحادیه کارگری عمدتا از تلاش‌های تحت رهبری عربستان سعودی برای منزوی سازی قطر در پی ادامه حمایت این کشور از اخوان‌المسلمین ناشی شده است. عربستان سعودی نیز همانند مصر، در اوایل این ماه اخوان‌المسلمین را گروهی تروریستی اعلام کرد.

عربستان سعودی، بحرین و امارات متحده عربی همچنین در اوایل این ماه در تلاش برای وادار کردن قطر به تغییر سیاست‌ها، سفیران خود را از دوحه فرا خواندند. مصر نیز همین روند را دنبال کرد. 

در این حال،  خودر به شدت تلاش کرد  از اشاره به نظام حمایتی موسوم به «کفالت» در قطر که کارگران خارجی را در شرایط بهتر کاری قرار می‌دهد، خودداری کند، چرا که کشورهای عربستان سعودی و امارات متحده عربی نیز نظام حمایتی مشابهی دارند و همچنین به طور مشابه از تشکیل اتحادیه‌های کارگری مستقل ممانعت می‌کنند.

خودر با اشاره به ناآرامی‌های گسترده سه سال پیش علیه "حسنی مبارک" و برکناری "مرسی" از ریاست جمهوری در مصر، تصریح کرد: «قطر در روابط با مصر در پی نقش در ناآرامی‌های سال‌های 2011 و 2013، سابقه خوبی ندارد. قطر به وضوح نقشی تحریک کننده داشته، به دنبال آشفتگی در مصر بوده و از تروریست‌ها در این کشور حمایت ‌کرده است.»

اتحادیه‌های بین‌المللی کارگری به دنبال جلسه هیئت مدیره فیفا، قطر را در پی فراهم نکردن شرایط مناسب زندگی برای کارگران در ورزشگا‌ه‌هایی که برای برگزاری مسابقات جام جهانی فوتبال ساخته می‌شوند، متهم کرد. کمیته قطری مسئول رسیدگی به زیرساخت‌های برگزاری جام جهانی اعلام کرد اتفاقات به اشتباه به اطلاع اتحادیه‌ها رسانده شده است.

در این حال، هزینه این اتهامات برای قطر سنگین خواهد بود. مسئله حسن شهرت قطر است-- یک عنصر کلیدی در راهبرد پیش‌برد قدرت نرم در نبود یک قدرت سخت در معرض خطر قرار گرفته است. میزبانی مسابقات فوتبال جام جهانی 2022 کانون اصلی این راهبرد محسوب می‌شود و این در حالی است که مشکلات کارگران در این کشور به بخشی از درگیری‌های گسترده‌تر منطقه‌ای تبدیل شده است.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.