سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تکرار/

زمان: ایران بدلیل نقش مهم خود، به خاری در چشم غربی‌ها تبدیل شده است

روزنامه نگار روزنامه "زمان" چاپ تركیه در مقاله‌ای(در سال 92) تحت عنوان "ایران و غرب: چرخه‌های مذاكرات هسته‌ای" اذعان می‌كند كه این رفتار نامناسب و تحریم های ضد ایرانی كشورهای غربی بوده است كه سبب شده تا مذاكرات هسته ای نمایندگان كشورمان با قدرتهای جهانی تا این زمان به طول بیانجامد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از تودی زمان، "آماندا پائول" اذعان می‌كند علیرغم تحریم ها، اكثریت ایرانیان از برنامه هسته ای آن كشور حمایت می كنند و در طول سه دهه گذشته به تحریم های وضع شده از سوی كشورهای غربی عادت كرده اند و پیشرفت خود را ادامه داده‌اند. 

وی می افزاید : ایران بدلیل نقش مهمی كه در عرصه منطقه و بین المللی دارد خشم و حسادت كشورهای غربی را برانگیخته است و در این باره می گوید"جمهوری اسلامی ایران به خاری در چشم كشورهای غربی تبدیل شده است. هر چقدر كه كشورهای غربی بیشتر تلاش كرده اند تا بر ایران فشار وارد آورند آن كشور بیش از گذشته تاثیرگذاری خود در منطقه را افزایش داده است كه در اثر آن غرب متحمل هزینه بسیار سنگینی شده است. امروز برنامه هسته ای ایران به یكی از مهم ترین موضوعات مورد توجه سیاست خارجی كشورهای غربی تبدیل شده است. ایران در بسیاری از زمینه ها تاثیرگذار است كه یك نمونه آن را می توان در مورد سوریه دانست." 

نویسنده در ادامه اذعان می كند كه این رفتار نامناسب كشورهای غربی بوده است كه سبب شده تا مذاكرات هسته ای تاكنون ادامه پیدا كند و در این باره می افزاید "ساده است اگر بخواهیم فرض كنیم كه ایران انعطاف پذیر نیست و نمی خواهد با كشورهای غربی تعامل نماید. در حالی كه واقعیت غیر از این است." 

وی در ادامه با استناد به گزارش شورای موسوم به "نایاك" می افزاید "مطابق با گزارش جدید این شورا، غرب شدیدترین تحریم های خود علیه یك كشور در طول تاریخ را علیه جمهوری اسلامی ایران وضع كرده است. این گزارش معترف است كه تحریم ها خللی در پیشرفت برنامه هسته ای ایران ایجاد نكرده است. ایرانیان از مواضع پیشین خود عقب نشینی نكرده اند. 

در ادامه این گزارش اشاره شده كه كشورهای غربی از جمله آمریكا از زمان پیروزی انقلاب اسلامی ایران علیه آن كشور تحریم های اقتصادی وضع كرده اند و از این رو مردم ایران به تحریم ها عادت كرده اند و این مسئله برای شان موضوع جدیدی نیست." 
نویسنده در ادامه اذعان می‌كند كه اكثریت ایرانیان از حق مسلم هسته ای كشورمان دفاع و حمایت می‌كنند و در این باره می افزاید "جدیدترین نظرسنجی عمومی نشان می دهد كه بیش از 63 درصد از ایرانیان از ادامه برنامه هسته ای آن كشور حمایت می كنند. بسیاری از ایرانیان در این نظرسنجی اظهار داشته اند كه دشواری های احتمالی اقتصادی را متحمل خواهند شد اما از حق مسلم هسته ای خود عقب نشینی نخواهند كرد. آنان مبارزه ایران در حفظ و پیشرفت برنامه هسته ای خود را با روند ملی شدن صنعت نفت ایران در سال 1951 مقایسه كرده اند كه در آن زمان نیز كشورهای غربی موضعی خصمانه علیه ایران اتخاذ كرده بودند. مردم ایران در كنار مقام معظم رهبری ایستاده اند و از گذشته تا امروز از حقوق مسلم هسته ای شان حمایت كرده اند. غرب در طول دهه های گذشته چهره ای كریه از خود را در مقابل ایرانیان به نمایش گذاشته است. اعمال تحریم های شدیدتر كشورهای غربی علیه ایران نفرت ایرانیان از غرب را افزایش داده است." 

وی در ادامه با اذعان به بی تاثیر بودن تحریم ها بر معاملات تجاری و بازرگانی كشورمان می افزاید "علیرغم تحریم های ضد ایرانی وضع شده از سوی كشورهای غربی ، جمهوری اسلامی ایران با كشورهای منطقه از جمله تركیه، عراق و كشورهای آسیای مركزی حجم معاملات تجاری خود را افزایش داده است." 


انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.