سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مدیر عامل بانک ملی:

نظام "بانکی" نیازمند انضباط پولی است

مدير عامل بانک ملي ايران با تاکيد بر اينکه بايد سياست گذاري‌ها و تصميم ‌هاي سال هاي اخير در بازار پول ساماندهي شود ، گفت : برخي در گذشته تصور مي کردند افزايش حجم نقدينگي هيچ تأثيري در نرخ تورم ندارد و هيچ هراسي از بالا بردن نقدينگي در کشور نداشتند.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران، عبدالناصر همتي گفت : در يک مقطع زماني به خاطر آن‌که ارز زيادي به واردات سنگيني که در کشور انجام مي‌شد اختصاص داده بودند، تورم در کشور با تأخير نمايان شد و واردات کالا در کشور مانع عرضه کالاي توليد داخل  در کشور هم شد و در عمل براي مدت کوتاهي جلوي تورم لجام‌گسيخته را در کشور گرفت اما بتدريج اثر آن با تاخير نمايان شد.
 

همتي تصريح کرد : بحث تحريم‌ها نيز  امکان واردات را کاهش داد و فشار روي ارز و سکه بالا رفت و مازاد تقاضا ايجاد و فعاليت‌هاي بسياري از افراد روي اين بازار و بازار مسکن متمرکز شد و دولت هم مجبور شد نرخ سود بانکي را بالا ببرد.

همتي اظهار داشت :  اين اتفاق که در اواخر سال 90 رخ داد، دولت را مجبور کرد در يک مقطعي حدود 3 واحد درصد نرخ سود سپرده‌ها را بالا ببرد تا يک مقدار فشار را از روي بازار سکه و ارز بر دارد و بانک‌ها وارد مسابقه‌اي شدند که نرخ سود خود را افزايش دهند چون بانک مرکزي دست بانک‌ها و مؤسسه‌ها را در افزايش نرخ سود بانکي باز گذاشته بود.

همتي گفت: در اين روند حتي در حال حاضر مؤسسه‌اي داريم که به سپرده‌ها، حدود 30 درصد سود يک‌ساله مي‌دهد حال با اين پول چه فعاليتي انجام مي‌دهد در جريان نيستم، اما اين روند اکنون به جايي رسيده است که چه در بانک‌هاي دولتي و چه در بانک‌هاي خصوصي دخل و خرج با هم نمي‌خواند و علاوه بر آن مردم نيز به نرخ سود حساس شده‌اند به‌طوري که زماني سپرده‌هاي قرض‌الحسنه جذابيت داشت اما هم‌اکنون به هر اندازه جوايز و امتيازها براي اين نوع سپرده در نظر بگيريم باز هم جذابيت گذشته را ندارد.

مدير عامل بانک ملي گفت: مردم به نرخ سود حساس هستند و تا حدودي «سود محور» شده‌اند و پيش از اين بسياري از مردم پول خود را در حساب جاري نگه مي‌داشتند اما هم‌اکنون اين طور نيست و همه مي‌خواهند از سپرده بانکي خود سود بگيرند چون فکر مي‌کنند ارزش پولشان کاهش پيدا مي‌کند.
 
همتي تصريح کرد : رقابت به جايي رسيد که دخل و خرج با هم برابر نيست و هر بانکي که توانست از سرمايه‌گذاري‌هاي قبلي خود بازدهي بگيرد، مي‌تواند خودش را حفظ کند و هر بانکي که نتوانست اين کار را انجام دهد دچار زيان و گرفتاري مي‌شود.

وي افزود : البته نمي شود گفت سيستم بانکي ورشکسته شده چون دارايي‌هاي سيستم بانکي زياد است اما ميزان درآمد آن‌ها دچار مشکل و رقابت بدي در تعيين نرخ سود ايجاد شده است که نتيجه خوبي براي سيستم بانکي نخواهد داشت. 

 
همتي گفت : البته در اين موضوع يک ستون بانک‌ها و ستون ديگر نيز مردم هستند و مردم نيز براي آن‌که با توجه به نرخ بالاي تورم ارزش پول خود را حفظ کنند به سمت بانک‌هايي مي‌روند که سود بالاتري به تسهيلات کوتاه مدت بدهند.

واقعيت تلخ اين است که هيچ راهي براي بانک ها نمي‌ماند که نرخ سود خود را تا جاي ممکن بالاتر ببرند و در شبکه بانکي نمي‌توان بانکي را پيدا کرد که نرخ قيمت تمام شده پولش کمتر از 17 تا 18 درصد باشد. 

 
مدير عامل بانک ملي ايران پيشنهاد کرد بانک مرکزي به‌ طور جدي در ايجاد انضباط در نرخ‌ها وارد شود ، زيرا مشکلات بانک مرکزي نيز در ارتباط با اين نرخ‌ها بعدها نمايان خواهد شد و
اگر هم‌اکنون بانک مرکزي وارد نشود در آينده بايد تک‌تک بانک‌ها را بررسي کند تا مشخص شود که اين بانک آيا توانايي‌هايي براي پاسخ دهي به مشتريان خود خواهد داشت يا نه و تا دير نشده است بانک مرکزي بايد انضباطي را در سيستم بانکي اعمال کند.
 

همتي افزود : متأسفانه ما در سيستم آزاد بودن نرخ نمي‌توانيم با هم توافق کنيم و توافق‌هاي سنديکايي بسياري داشتيم و با مديران عامل روي کنترل نرخ توافق کرديم اما وقتي از جلسه بيرون آمديم براي آن‌که وضع بانک‌ها منفي نشود و بتوانند با همديگر در جذب سپرده رقابت کنند نرخ سپرده‌ها را بالا برده‌ايم. 

همتي افزود : در کشوري زندگي مي‌کنيم که تورم بيش از 30 درصدي داريم و سپرده‌گذار مي خواهد قدرت خريد خود را حفظ کند اما بازار راکد است. 

همتي تصريح کرد : اگر کسي با نرخ سود تسهيلات 30 درصد حاضر است تسهيلات بگيرد حتماً مي‌خواهد آن را بازپرداخت نکند، چون کسي که تسهيلات 30 درصدي مي‌خواهد حداقل بايد بازدهي 35 تا 40 درصدي داشته باشد که بازار در حال حاضر جوابگوي آن نيست مگر آن‌که در کارهاي خاص بازرگاني باشد.
 
وي گفت : براي ايجاد انضباط پولي در نظام بانکي بايد از مؤسسه‌هاي غيربانکي آغاز کرد چون نرخ سود سپرده در اين مؤسسه‌ها بالاتر است.
 
همتي افزود : وقتي يک مؤسسه يا بانک نرخ سود سپرده‌هاي خود را بالا مي‌برد طرح‌ها به سمت آن جذب مي‌شود و بانکي که سپرده از آن در حال خارج شدن است براي آن‌که منافع خود و مشتريانش را تأمين کند نرخ سود سپرده‌هاي خود را بالاتر مي‌برد و به همين روال نرخ سود سپرده‌ها مدام بالا مي‌رود.  
 
وي تاکيد کرد : به صورت جدي شوراي پول و اعتبار بايد در اين موضوع (نرخ سود سپرده‌ها) وارد شود و سقف‌هايي را وضع  
و  انضباط را بر سيستم بانکي حاکم کند ، در غير اين صورت مجبور خواهند شد کارهاي سخت‌تري را در آينده انجام دهد.
 
وي در باره نرخ سود و ارتباط ان با نرخ تورم گفت : با توجه به تغييرات نرخ تورم و نزولي بودن آن در حال حاضر بايد بين تورم انتظاري و نرخ سپرده‌ها ارتباط برقرار کرد و البته مشکلات بانک‌ها را در ايفاي تعهدات‌شان نيز در نظر بگيريم.

همتي افزود : در هر حال اولويت نخست توجه به تورم و اقدام براي کاهش آن است تا وارد دور باطل نشويم که نيازمند برنامه‌ريزي و تفاهم همه جانبه بين همه بانک‌ها و مسئولان  اقتصادي است.

مدير عامل بانک ملي ايران با بيان اينکه نرخ سود بانکي بايد در بلندمدت با نرخ تورم تناسب داشته باشد ، گفت : آنچه که در دنيا هم مورد توجه بوده ، تعيين نرخ سود متناسب با نرخ تورم انتظاري است.

عبدالناصر همتي با بيان اينکه تکرار نرخ تورم 40 درصدي در اقتصاد ايران بعيد است ، گفت : با توجه به اينکه سود سپرده در آينده پرداخت مي‌شود، بايد نرخ تورم انتظاري در ماه‌هاي آينده نيز در تصميم گيري ها لحاظ شود.

انتهای پیام/
برچسب ها: بانک ، ملی ، پول ، نقدینگی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.