سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شیراز/

دریاچه مهارلو، معدن بزرگ نمک ایران در فارس

نام دریاچه مهارلو، برگرفته از نام روستای مهارلو در استان فارس است که در مجاورت آن واقع شده و بخش قدیمی روستای مهارلو در بخش ساحلی دریاچه قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شیراز؛ این دریاچه با ابعاد ۱۰×۶ در ۲۳ کیلومتر و وسعت ۲۵ هزار هکتار در جنوب شرقی شهر شیراز و در باختر دریاچه بختگان قرار گرفته ‌است. دریاچه مهارلو خاوری‌ترین بخش جلگه شیراز است. مهارلو دارای آبی بسیار شور است و در فصل‌های خشکی یکی از کانسارهای بزرگ نمک ایران به‌شمار می‌آید. این دریاچه برای تهیه نمک صنایع استان فارس هم استفاده می‌شود. حداکثر عمق این دریاچه سه متر است.

دو رودخانه فصلی سلطان‌آباد و رودخانه خشک دریاچه مهارلو را تغذیه می‌کنند. آب چند چشمه نیز عمدتاً از قسمت‌های غربی و شمالی وارد این دریاچه می‌شوند.

در سال ۱۳۸۵ با تصویب هیأت وزیران، دریاچه مهارلو به عنوان یکی از ۷ منطقه نمونه گردشگری ایران برگزیده‌شده‌ است .مهارلو، بکت، کمال آباد، برمشور، قنبری، هزاردره، انجیره و سیف آباد از روستاهای گردشگری پیرامون این دریاچه هستند. از کوه‌های مشرف به دریاچه می‌توان به کوه قلعه گریخته، کوه شرقی و کوه شمالی اشاره کرد.

مهمترین گونه پرنده این دریاچه فلامینگو است. تنجه، اردک سرسبز، مرغابی، آبچلیک، چوکا و آنقوت به عنوان دیگر پرندگان دریاچه مهارلو هستند./ش

انتهای پیام/

برچسب ها: دریاچه ، مهارلو ، نمک ، فارس
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.